Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 8353 ggr
VildaVittra
5/23/13, 9:01 PM

Recept: Rabarber

Jag äskar rabarber och tänkte vi skulle ha en tråd om hur man kan ta tillvara på denna växt på bästa sätt.

Först ut är rabarbersirap som man gör på skalen från rabarberstängerna.

Rabarbersirap

ca 250 gram rabarberskal

1 1/2 dl socker

1/2-1 dl vatten

Blanda allt i en kastrull och koka några minuter. Sila av skalen och koka tills dess att det blivit tjockare. Klart.

Vad har du för spännande recept på rabarber?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Marinas Mix
5/24/13, 6:17 AM
#1

Jag lekte lite med olika ingredienser till kräm på rabarber, första gången för att jag inte kunde skörda tillräckligt med rabarber från min egen odling. Sedan utvecklade jag detta recept:

500 gram Rabarber
200 gram Hallon
50 gram Röda vinbär
5 deciliter vatten
1½ deciliter socker
4½ matskedar potatismjöl

Skala och skiva rabarbern.

Koka upp vattnet och sockret

Häll sedan i rabarber, hallon och vinbär och låt koka i cirka 5 minuter, tills rabarbern är mjuk.

Blanda ut potatismjölet med lite kallt vatten, rör sedan ner det i krämen och låt koka upp.

(Sockra ytan lätt) och låt svalna

Sedan är det bara att njuta och mumsa

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

tlover
5/24/13, 6:20 AM
#2

Rabarber + jordgubbar passar också super ihop,

mormor brukar göra kräm på det.

Mamma brukar göra en chutney som jag inte har recept på för än så länge ligger jag på rabarberpaj eller rabarberkräm nivå.

l'm back

Timmorn
5/28/13, 1:25 AM
#3

Rabarbermarmelad!! Gärna med rom och whisky. Kan leta upp receptet imorgonbitti.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Tassy]
6/2/13, 2:44 PM
#4

Nu står en laddning sirap enligt #0 På spisen här! 👍 fick en kasse rabarber av föräldrarna.

Zabbio
6/2/13, 4:33 PM
#5

Farmor brukade göra en rabarberkaka som ärr otroligt god :)

3 ägg, 2dl vetemjöl, 2dl socker. Vispa ihop och häll i en ströad form.

Skiva rabarber och lägg ovanpå. Hyvla smör och lägg ovanpå. Strö lite socker över.

45min i 175§C i ugnen.

Väldigt god men inte särledes nyttig :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
6/3/13, 6:31 PM
#6

Jag älskar rabarbersylt, har precis kokat årets första
ca 2 liter hackad och ev skalad rabarber (efter ögonmått), typ 8 dl socker och 1-2 dl vatten (sockret ska precis lösa sig så det inte är vitt. Koka ca 20 min, inte för kraftigt då tappar man den härliga färgen. Koka längre och/eller ha mer socker för att göra marmelad😛

Annons:
Åsa S
6/3/13, 10:44 PM
#7

Håller på och tillverkar rabarbervin efter ett recept jag hittade i denna tråden http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714dadb9cb462233060941-vin-i-matlagningen

och det jäser på bra i hinken så man får väl hoppas det blir gott med.

Har även gjort rabarbersaft, rabarberkaka, rabarbermarmelad med ingefära

Afturelding
6/5/13, 1:54 PM
#8

Idag har jag varit väldigt produktiv. Rabarbersaft, rabarbermarmelad, rabarberpaj och sirapen i #0 ;) (håller även på att baka matbröd, men utan rabarber)

Rabarbersaft

c.a 1 kg rabarber
1.5 L kokande vatten
Kanel
5 dl socker
Ev. lite karamellfärg

Skär rabarberna i bitar och lägg i en stor kastrull eller gryta. Lämna skal om möjligt. Strö över 1 msk kanel (ännu bättre är det med en kanelstång). Häll över 1.5 L kokande vatten och låt dra 24 timmar. Är skalen på rabarberna angripna eller saknar mycket av den röda färgen kan man tillsätta lite karamellfärg om man ändå vill åt den där gammelrosa färgen som rabarbersaft brukar ha.

Sila av rabarberna. Har du gjort stora bitar så borde det gå i durkslag, använd annars silduk. Tillsätt socker och rör om tills kristallerna löst upp sig. Koka tills saften når 80 grader och ha upp på flaska.

Vi ska servera denna saft på vårat bröllop till desserten, och därför är sockerhalten låg. Ska den serveras till barn så kan man tillsätta en extra dl.

Rabarbermarmelad

400 g rabarber
300 g syltsocker (eller 2½ dl socker, blandat med två msk potatismjöl)

Hacka rabarbern. Låt smälta på låg värme under omrörning (tar c.a 15-20 minuter). Tillsätt syltsocker och låt koka till önskad konsistens. Vill man så kan man tillsätta en vaniljstång eller lite vaniljsocker i sockret.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

tlover
6/5/13, 3:35 PM
#9

Mamma gör världens bästa rabarbersaft (vi serverade det till och med som enda svala dryck på bröllopet det andra var kaffe eller te) men jag har inte receptet men jag har nog nog med rabarber för att tigga till mig receptet i år

l'm back

Gronstedt
6/19/13, 11:09 AM
#10

Om Någon vill, får Någon gärna komma och skörda rabarber här hos mig (Älvängen norr om Gbg). Det är inte så mycket, men några pajer blir det väl alltid 😉.

jossa5
7/15/13, 12:26 PM
#11

Hm, spännande recept. Sirap lät jättespännande. Bäst att åka och hämta resten av brorsans rabarber då ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

vallhund
7/16/13, 3:54 PM
#12

Chutney med kanel, russin o pinjenötter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mantissa
8/11/13, 8:19 PM
#13

Jag ska prova sirapen nu och har 220g rebarberskal. Men .5-1 dl vatten och bara 1dl socker, kan det stämma? Kastrullen är ju full i rabarber (3 liters kastrull) det går ju inte o röra om. kan det stämma?

Annons:
VildaVittra
8/11/13, 8:37 PM
#14

#13 Låt rabarbern svettas först, så ser du om du behöver öka sockret och vattnet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
8/11/13, 8:38 PM
#15

ja det blev mer vätska efter ett tag!

Mantissa
8/11/13, 8:46 PM
#16

Det luktar supergott och har fin färg, men hur vet jag när den tjocknat tillräckligt? De tjocknar ju inte så mycket som efter det svalnat

VildaVittra
8/11/13, 8:52 PM
#17

Droppa lite på ett fat som stått i frysen, så ser du när den är tjock nog. Kom ihåg att jag stod och rörde i evigheter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
8/11/13, 9:17 PM
#18

Jasså. det går att göra rabarber knäck också -_-

bättre lycka nästa gång..

VildaVittra
8/11/13, 9:41 PM
#19

Hehehe, 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
8/11/13, 10:27 PM
#20

#18 Jag räddade min genom en ny sats fast blaskig, som fick smälta ihop med "knäcken" 👍

Annons:
Mantissa
8/11/13, 10:45 PM
#21

Hade jag bara vetat att den faktiskt va god så hade jag pytsat upp den i knäckformar. För jag slickade på skeden och den var inte så bränd som jag trodde och smakade rabarber. Men som en stenhård hinna i botten på kastrullen.

Tant Grön
5/13/14, 12:18 AM
#22

Nu är det ju aktuellt igen med rabarber. Måste prova sirapen i år.

Evelina!
5/13/14, 11:05 AM
#23

Paj är ju alltid gott. Brukar göra flera stucken samtidigt och sedan frysa in så har man ifall någon kommer på spontanfika.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
5/13/14, 11:37 AM
#24

Min favoritchutney;

Rabarberchutney

500 gram  rabarber
3,5 dl  strösocker
1 tsk  kanel
1 tsk  curry
1 tsk  sambal oelek
3 msk  äppelcidervinäger

Skala rabarbern och hacka den, ner med allt i en kastrull och koka cirka 15 minuter. 

Helt suverän till grillat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
5/28/14, 10:32 AM
#25

Måste fråga, vad kan man använda rabarbersirap till? Låter spännande :-)

VildaVittra
5/28/14, 12:09 PM
#26

Jag använde det till te, men det borde ju fungera på pannkakor också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
5/28/14, 3:53 PM
#27

#26 ah, det låter gott :-)

Annons:
OneSound
6/4/14, 5:37 PM
#28

Åh, ska ta och testa lite recept när jag fått lite rabarber från pappa min!

Aut viam inveniam aut faciam

Linnea
6/5/14, 10:04 AM
#29

Nån får gärna komma och skörda lite hos mig, jag har en djungel som växer sig alltför stor. Jag gillar rabarber men inte min favorit direkt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

nickiee
6/9/14, 1:51 AM
#30

härliga recept . ska testas på något har fått av min granne

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

tlover
6/21/14, 8:45 PM
#31

Nu är mammas rabarbersaft gjord och den blev god (trots att det var första gången jag gjort saft.)

l'm back

VildaVittra
9/2/14, 6:39 PM
#32

Fel säsong, men hittade ett recept jag bara måste prova i vår. http://www.dansukker.se/se/recept/rabarbercurd.aspx

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
9/2/14, 9:36 PM
#33

Jag trodde jag hade skördat mina sista rabarber, men nu har det kommit massa med nya fina stjälkar :P

VildaVittra
6/4/15, 2:25 AM
#34

Blev lite sugen här nu inatt och gjorde rabarbermousse.

2 rabarberstjälkar
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1 gelatinblad

Skiva rabarbern tunt och koka den med sockret tills dess att de är klara, vispa tills du fått den så jämn som möjligt. Lös i ett blötlagt gelatinblad i den heta smeten. 
Vispa grädden och vänd ner den, ställ i kylskåpet.

Smeten var riktigt smarrig, ska minska sockermängden till nästa gång, rabarber ska vara riktigt syrligt enligt mig. Hade jag havregryn hemma skulle jag äta moussen med havrekrisp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gasoline
6/5/15, 1:45 PM
#35

Vet inte om någon skrivit detta, men hade lite rabarber i sockerkaka, gott. Även i muffins med vit choklad smörkräm, mumsigt värre.

parsley
6/5/15, 4:46 PM
#36

Fermenterad jordgubbs- och rabarberdricka

Lade in receptet på matlust iFokus, men snavade över den här tråden, så jag lägger in det här också.  http://matlust.ifokus.se/discussions/556434ffce12c420bb000159-fermentering?discussions-1

Linnea
6/5/15, 8:55 PM
#37

Snabbt och lätt: Lägg lagom mycket rabarber och socker i en gryta. Koka till gröt/gegga. Lägg på glassen. Färdigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: