Annons:
Etikettkaniner-kött-päls-ull
Läst 8753 ggr
Zabbio
11/29/13, 10:08 PM

"Fodder" - grodda grönt till kaninerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ute i cybern plockar man upp ett och annat.  Till exempel hur en del berikar kaniners och andra djurs kost med hjälp  av groddar.  Man har större eller mindre system där man låter frön gro, vanligtvis i en vecka. Oftast används vete, korn eller havre. Råg kan också användas, och i stort sett alla ogiftiga frön (linfrön och psyllium bör man vara försiktig med, dels möglar de lätt och sen har jag för mig att de är giftiga i större mängd). :) Just nu har jag bovete och solrosfrön på gång men jag ska köpa korn tänkte jag. Groddat foder ändrar sammansättningen av näringsämnen och gör dem lättare för kaninen att ta upp i kroppen, än om man ger bara korn eller frön.

Idag har jag gjort en ''groddnings station'' av 7 billiga Ikea backar. En back för varje gro-dag.

Jag har skurit ut hål i framsidan för att släppa in ljus och luft (vet att de kan gro i mörker men jag vill ju kunna se hur det går, om nåt möglar eller nåt). Eftersom backarna är formade som de är har de när de är uppställda ena kortsidan lite ''öppen'' med marginal till nedanvarande back, och den andra står på den undre backen. Varannan back på högersidan och varanan på vänster sidan. Jag gjorde hål i den ''öppna'' kortsidan, så att om jag fyller på uppifrån rinner vattnet genom alla backarna från sida till sida och sköljer alla frön. Den nedersta backen samlar upp vattnet

Så jag kommer ta de översta groddarna som blir 7 dagar och fodra kaninerna med, sedan lägga den backen underst med nya frön så att det blir rotation på det.  Vattnar två gånger om dagen och tömmer uppsamlingslådan.

Jag kommer INTE följa amerikanernas vana att sanera fröna med klorin-lösning dock, men jag tänkte testa med vinäger. En del säger att det funkar bra, andra att det växer dåligt.. men det ska iaf ta bort eventuella mögelsporer från kornen. Jag tänkte testa, vinäger i sig är ju inte giftigt + att det sköljs av igen och sen sköljs varje dag i 7 dar..

Men så här ser min lilla station ut. Kostnad 84kr. 28x38cm i botten och 140cm hög. Lådan heter ''gles'' och kostar för närvarande 12kr styck. Den var lätt att skära i. (naturligtvis kan man använda vad man vill, men designen gjorde den ganska smidig med tanke på stapling utan att behöva lock, och att vattnet inte stänker utanför)

Jag får uppdatera hur det fungerar :)

Vattnet rinner ''zick-zack'' igenom och sparas i den understa backen där jag sen tömmer det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
tlover
11/30/13, 7:35 AM
#1

När vi kommit igång med groddningen för människor på vintern brukar kainerna få med jämna mellanrum. Dock bara alfan (annars groddar jag bara baljväxter) och inte i för stora mängder heller.

Vi har ju ett groddningsväxthus men till just alfa alfa så gillar jag burk bättre.

l'm back

Zabbio
11/30/13, 9:10 AM
#2

Krassekott har jag inte sett förr, charmigt sätt att grodda! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
12/1/13, 6:52 PM
#3

Smart! Jag är ju på gång att börja barfa mina kaniner, kan bli ett trevligt tillskott för dom vintertid  med att få groddar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/12/13, 9:52 AM
#4

Hur mycket ska man grodda havre? de groddar jag är van vid (linser, mungbönor, alfa alfa m.m.) ska ju bara bli ett "skott"

Ska havre groddas med som vetegräs? (det borde funka i översta "hyllan" på mitt groddväxthus nämligen)

l'm back

Zabbio
12/12/13, 10:53 AM
#5

Min havre gror väldigt dåligt, bara en 5-10%  har fått lite rot efter flera dagar.. ska testa korn. Verkar vara fler som har svårt att få igång havre.

Men för att svara på frågan - fodder groddas tills det bliur et grönt gräs :) Det finns näring i fröet till 1-2 veckor och man brukar grodda i 1 vecka, då har de flesta spannmålssorter fått ett grönt gräs.

Även linserna blir gröna och fina. Eftersom det är till växt/gräs ätare så får de stå längre.Men man kan ju ge små groddar med om man vill.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
12/12/13, 11:09 AM
#6

#5 Den här gror i princip till 100 % för mig. De enda andra variablerna som jag kan tänka mig är att jag inte har det uppvärmt i det rummet samt så har jag tänt med reptil samt växtrör i en armatur i taket (mina vanliga lysrör gick sönder och jag råkade ha sådana rör hemma). 

http://www.granngarden.se/product/krafft-havre-bl--25-kg--

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/12/13, 11:13 AM
#7

Jag har märkt att det kan vara väldigt olika tex vissa groddar groddas bäst i burk, andra i växthuset, vissa ska blötläggas länge, andra inte osv men vet jag längden på groddarna så vet jag lite bättre hur jag ska gå tillväga.

föressten är det inte havregräs (vetegräs och korngräs) som hälsokostare betalar multum för att äta 😊

l'm back

VildaVittra
12/12/13, 11:28 AM
#8

#7 Jag "groddar" i en kruka med jord. De blir typ 10 cm innan katterna knipsar av dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/12/13, 11:33 AM
#9

#8 enligt dom jag köpte mitt groddningsväxthus från skulle man kunna odla vetegräs högst upp så jag tror jag testar det först

l'm back

Zabbio
12/12/13, 12:09 PM
#10

Dessa groddar ska ges med rötter :)

#6 Tack :) Jag kan köpa billigt korn från bonde, när han fått in det. Korn sägs vara det bästa i detta fallet :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kbrr
1/15/14, 11:42 AM
#11

Följer denna tråd med intresse!!!:) Ska nog försöka bygga en sådan:) Men det behövs inte ljus? Och hur mycket bör en kanin ungefär ha per dag? Har sju kaniner nu och de skulle nog uppskatta lite tillskott:) Kan man byta det mot en del av pelletsen? Man har så mycket att lära sig, därför livet blir roligt:)

VildaVittra
1/15/14, 11:44 AM
#12

#11 Groddar behöver inte ljus för att gro, men vill man att de ska bli gröna så kan man ställa dom ljust sista dagarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/15/14, 11:44 AM
#13

#11 i alla fall första dagarna ska groddar inte ha ljus, i alla fall "vanliga" groddar. mitt groddväxthus har tex UVskydd

l'm back

Annons:
Zabbio
1/15/14, 1:50 PM
#14

Jag groddar med det ljus de får. Funkar bra hittils! :D

Man kan ersätta pellets med groddar (bör ha koll på mineraler, framförallt selen är svårt att få bra mängder av i Sverige, även salt om allt kraftfoder ersätts).

Groddat korn och vete innehåller ca 20% protein (i torrsubstans). Eftersom ca 80% består av vatten innebär det att 100gram grodd innehåller 4 gram protein.

En mindre kanin (1,5kg) behöver runt 7gram protein per dag om den inte har nåt ''arbete''. Dräktiga kaniner runt det dubbla och digivande uppemot 20gram. Större kaniner - 4kg - behöver dubbelt så mycket protein.

Sen får de även rikligt med vitaminer, en del mineraler och energi från groddarna, det är ju inte enbart protein och vatten. Men framförallt så är det även bra att de får i sig rikligt med vätska via fodret, det är det mest naturliga för dem. Speciellt på vintern när vattnet fryser  känns det bra att de har fodder. Mina kaniner sätter i sig 300gr groddar vardera på några minuter, så det är lätt at ge dem tillräckligt.

Tre ''koppar'' (har en liten kopp jag lyfter upp  kornet med) blir nästan ett kilo färdig grodd här.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
1/15/14, 1:54 PM
#15

#14 Räknar du volym, vikt eller energiprocent?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
1/15/14, 1:55 PM
#16

Vikt.

Har aldrig tyckt att protein/MJ är särskilt logiskt.

Kroppen tar upp och använder det protein den behöver och de aminosyror som behövs (mycket av groddens protein är aminosyror snarare än helt protein).

Sen kommer ju energi till för att reglera fetma m.m., men protein i sig är ju också en grund till energi. Jag räknar hellre på vilken mängd kroppen behöver för att fungera, och lägger till hull och allmäntillstånd efter det.

Att kaninmat ska innehålla 16% protein etc som man lite enkelt brukar säga känns inte heller rimligt med tanke på vad de äter i det vilda, hö eller ''vuxet'' gräs (vanligt hö innan det skördas tex) etc innehåller sällan de mängderna protein, särskilt inte om man räknar i vätskan, men däremot äter kaninerna bra mycket mera av det än de äter av pellets och hö, räknat till vikten.

Så tänker jag :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Denise.E
2/28/14, 11:50 PM
#17

Går det med hel havre?

Zabbio
3/1/14, 7:37 PM
#18

Tekniskt sett bör det gå, men jag och flera med mig får bara några få havrekorn att gro.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
3/2/14, 3:32 PM
#19

Och här växer det havre överallt. 😎 Kan er havre månne vara behandlad?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
3/2/14, 3:39 PM
#20

Den gror i jord men inte i balja :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
tlover
5/7/14, 10:53 AM
#21

Hur går det? Vi funderar att göra nått större än vårt miniväxthus för både kaniner och hönsen nu så all info är bra info.

Blir inte fröna för blöta med avrinning på bara ena sidan som du visat i #0

l'm back

Zabbio
5/7/14, 12:14 PM
#22

Mitt projekt ligger på is. Det blev kluddigt att byta plats på hinkarna… så en ställning äratt föredra. Avrinningen funkar eftersom det lutar. Men det är mindre risk för mögel om man bara har på samma sida på alla, och vattnar varje nivå med friskt vatten :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
5/11/14, 9:03 AM
#23

Hmm jag undrar om vi ska testa detta system det verkar väldigt lätt

l'm back

Zabbio
5/11/14, 9:53 AM
#24

På sommaren eller om man har plats med golvbrunn på vintern så bör det ju funka :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
5/11/14, 9:59 AM
#25

#24 vi har ju golvbrunn i varmgaraget men jag funderar på om man kan göra nått hyllsystem eller liknande med en balja under som kan samla upp vattnet

l'm back

tlover
5/11/14, 12:56 PM
#26

Jag kom på vi kan ju testa det gratis (förutom utsädet) eftersom vi köper sylt på hink så har vi ju massor av hinkar att borra hål i för att testa.

l'm back

tlover
5/16/14, 2:47 PM
#27

Hittills verkar det funka super, till och med havren groddar (men inte lika bra som kornet) men det har ju bara groddat lite mer än en dag så jag har inget grönt än

l'm back

Annons:
tlover
5/17/14, 8:43 AM
#28

Nu börjar man se grönt här och där

l'm back

Zabbio
5/17/14, 9:30 AM
#29

Kul! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

EmmaiNorr
5/17/14, 3:40 PM
#30

Följer med stort intresse, systemet i videon såg enkelt och effektivt ut.

tlover
5/20/14, 7:26 PM
#31

Systemet med hinkarna funkar jättebra, det växer som ogräs

Även havre groddar men inte lika mycket, jag funderar på om man kan ha nått i botten eller låta det ligga i blöt längre el kortare tid.

l'm back

[vdotrota]
5/25/14, 8:37 AM
#32

Foddet låter intressant! Jag gorddade till undulaterna när vi hade sånna. Men då använde vi fröblandningen dem åt av, så groddarna bestod av flera sortera frön. Dessutom hade vi inte såhär smidigt system som denna tråd visar. Om man ska köra med fodder på kanin räcker en sort eller får man bättre sammansättning om man kör flera sorters frön? Var kirn lättast? Någon som vet vart man får tag på en påse ekologiska frön av lämplig sort?

tlover
5/25/14, 11:05 AM
#33

#32 säd ger man till kaniner mer för kaloriernas skull snarare än vitaminerna/mineralerna. Vitaminerna/mineralerna är det meningen att dom ska få genom höet (och grönsaker/bladgrönt tex maskrosblad nu på sommaren). Groddarna gör det däremot ännu nyttigare och mer naturligt än säden själva.

Men variation är ju alltid bra såklart men jag skulle inte blanda det i samma sats, i alla fall efter det vi groddade, vi groddade havre och korn, havre växte men väldigt få började grodda, kornet växte däremot som ogräs och det var få som inte grodde.

l'm back

tlover
5/25/14, 3:48 PM
#34

Jag kanske kan tillägga att man kan nog få till det bra även om man tänker vitamin/mineralmässigt men jag är inte så kunnig så jag satsar på ett bra och varierat hö istället 😇

l'm back

Annons:
[vdotrota]
5/26/14, 7:23 AM
#35

#33 självklart är gräs och annat matnyttigt i naturen prio. Människor äter ju dock groddar/gräs från spannmål som vitaminbomber. Ska jag grodda till kaninerna ser jag gärna att vitaminintaget blir mångsidigt om möjligt under vintertid, det verkar dock vara likvärdiga alla spannmålssorter har jag insett efter lite mer googlande. Jag ska dock helt klart prova grodda :)

[vdotrota]
5/26/14, 7:29 AM
#36

Jag läste föresten för länge sen att frön kan fastna i kaniners tarmar och skapa problem. Vet inte alls sanningshalten i det och kommer inte ihåg vart jag läste det. Är det någon med köttkanin som groddar och set om fröskal fastnat i tarmarna?

tlover
5/26/14, 7:41 AM
#37

#36 jag har varken varit med om det med vanliga eller groddar

l'm back

Zabbio
5/26/14, 8:44 AM
#38

#36 inte jag heller. Tvivlar på sanningshalten i påståendet och groddar blir ju dels uppblötta och växer så att de måste tuggas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[vdotrota]
5/26/14, 9:32 AM
#39

#37 #38 Skönt att höra! :) Även fast påståendet lät suspekt är det skönt att få lite facit på hand från någon som haft möjlighet att titta inuti.

Namiko
7/18/14, 8:42 AM
#40

Jag sprang över det här på ett annat forum för bara någon vecka sedan och nu när jag har en kanin som behöver kraftfoder är jag väldigt sugen på att testa istället för att bara ge havre som den är. Det blir dock i en mycket mindre skala än för er andra med ynka 1 dl om dagen som ska groddas.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
7/18/14, 2:57 PM
#41

#40 Då kan du grodda i gamla smörpaket eller mat-yoghurt burkar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Cindy S
10/15/14, 1:59 AM
#42

Jag har en frasse, tycker ni jag kan använda det här systemet, eller borde jag odla mindre? Kanske bara ha 3 backar, så att det blir odling i två? Annars så antar jag att grodda blir billigare än att köpa lika mycket grönsaker som förut?

Om det groddat dåligt, och endast en del har groddat, borde jag slänga bort eller klippa av gräset som blivit och låta resten växa klart?

Jag är inte jätteförtjust i färgen, kan de trivas i dessa samlalådor? Med eller utan hål i sidan? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49871676/

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
10/15/14, 6:32 AM
#43

#42 Det blir som en matta av rötter, så jag skulle då odla i mindre behållare som är lagom som dygnsdos, för de kan äta rötterna också. 

Det går med största sannolikhet bra med samlalådor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[vdotrota]
10/15/14, 9:15 AM
#44

#42 Du ska ha en back för varje dag + 1, om du staplar dom. Man verkar oftast grodda mellan 5-7 dagar (åtminstone när det gäller korn). 

Samla fungerar säkert, Men om du tex köper creamfraish,  kvarg, glass eller något annat som ger dig plastburkar med lock kan du använda dessa till en början.

[JeanetteK]
10/15/14, 9:55 AM
#45

Hjälp mig reda ut detta i mitt huvud nu… Jag tycker att detta låter helt underbart, men jag får inte ihop det riktigt. 

Alltså jag har sju hinkar- en för varje dag som det är borrade hål i botten på. Sen en extra hink som jag lägger fröna i blöt över natten i. På morgonen tar jag mina hinkar och sätter ihop dom över varandra och ställer dom över en brunn eller tom bytta. Jag tömmer ur de blötta fröna i den övre och även vattnar lite till. Jag fyller på nya frön + vatten i den nu tomma hinken. 

Efter sju dagar tar jag veckans första hink där det nu har vuxit som bara den. Detta ger jag till ankor, kaniner och höns. (Kanske får, kor och grisar också?? Om jag har en stor hink…🙂). 

Är det så här enkelt eller har jag missat något?

Nu till en fråga till. Vad är det för frön jag bör använda om jag ska göra detta framför allt till kaniner, ankor och höns? Jag har kornkross hemma men jag antar att det ska vara hela korn i så fall? Rent näringsmässigt - vad ska jag använda.

Mina höns får hönsfoder från Svenska foder, ankorna äter kornkross och kaninerna äter kornkross+rabbit royale idag (plus kokt potatis och grönsaker, gräs /hö) idag. Om jag börjar med detta - är det istället för detta eller skär jag ner på den mat de äter idag och kompletterar med fodder?

VildaVittra
10/15/14, 10:06 AM
#46

#45 Ska du göra så storskaligt skulle jag inte stapla, utan satsa på någon ställning med utdragbara backar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
10/15/14, 10:13 AM
#47

#46 Okej. Ja, eller också göra enligt filmen i #23? Antagligen skulle jag börja med att fokusera på fåglar och kaniner. Sen utöka till övriga djur om det funkar. Oj oj… nu är det måååånga tankar som trängs i huvudet. 🤪

tlover
10/15/14, 11:02 AM
#48

#45 Du kan nog inte börja allt samma dag för då kan det växt så mycket att på dag 7 kanske djuren inte vill äta det (beroende på djur).

Men i slutändan ät det ju 7 hinkar staplade på varandra.

l'm back

Annons:
[JeanetteK]
10/15/14, 12:11 PM
#49

#48 Okej… förslag på vad jag ska grodda, hur mycket och hur lång tid det tar?

Behöver få detta förklarat mycket grundläggande om någon orkar förbarma sig. Gärna med exempel, typ "ta en dl vetekorn och lägg i en hink….. efter 5 dagar kan du ge det till kaninerna". ☺️😇🤦‍♂️

Namiko
10/15/14, 1:05 PM
#50

#49 Om du funderar på att göra det här i stor skala så kan jag rekommendera att du läser den här tråden på rabbittalk. Korn verkar vara lättast att grodda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[JeanetteK]
10/15/14, 3:50 PM
#51

#50 Okej, ska försöka läsa den, det var mycket och på engelska! Har lite koncentrationsproblem för tillfället och det är därför jag ber om enkla instruktioner. Men jag ska försöka kolla upp den tråden. Tack!

Cindy S
10/19/14, 11:41 PM
#52

Jag ska grodda havre. Hur mycket per dag kan ges(utan andra grönsaker, men med pellets) för frasse?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
10/20/14, 8:10 AM
#53

#52 Sänker du pelletsen också? både pellets och säd är ju kraftfoder så sänker du inte pelletsen finns det risk att kaninen går upp i vikt. (Själv har jag aldrig haft en frasse men jag testar mig fram när det gäller kraftfoder på mina kaniner)

l'm back

Cindy S
10/20/14, 9:38 AM
#54

Bra att veta, jag får lov att göra det. Motsvarar en knäve havre en näve pellets i näringsvärde?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
10/20/14, 9:46 AM
#55

#54 Nej inte vad jag vet (jag måste erkänna att jag är dålig på vad pellets innehåller) havre ska blandannat innehåller mer kilokalorier så det behövs mindre havre. Det innehåller också mindre fibrer (men fibrer ska dom ju ändå få i sig via hö) och tex inget salt så ger du bara havre måste du ge saltsten eller liknande också.

När man groddar så får man ju mer vitaminer i groddarna och mineralerna blir mer lättillgängliga så när det gäller vitaminer/mineraler kan man inte tänka att havregroddar har samma näringsinnehåll som hel havre. (även kolhydraterna m.m omvandlas lite vad jag vet).

l'm back

Annons:
Zabbio
10/20/14, 4:05 PM
#56

Havre väger även mindre än pellets, så man får i så fall  jämföra vikten. Och kilokalorier minskar när vatten tillsätts, eftersom vikten blir högre men inte energin.

Sen är ju pellets olika i näring också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cindy S
10/20/14, 4:49 PM
#57

Jag får ge det då och då helt enkelt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zabbio
10/20/14, 6:30 PM
#58

#57 Du kan ju hålla koll på vikten och helt enkelt minska det ena eller det andra vid behov?
Finns många utomlands som enbart ger fodder och hö.  Menar bara att det inte går att jämföra rakt av mängd-mässigt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
10/20/14, 6:50 PM
#59

Själv ger jag inte pellets alls, jag håller däremot reda på hur mycket havre jag ska ge (vi har inte kommit igång med groddningen än tyvärr) genom att hålla koll på hullet. Vitaminer och mineraler ser jag till att dom får genom varierad "annan" kost och saltsten 🙂jag har däremot inte räknat på det nån gång.

l'm back

Zabbio
10/20/14, 9:19 PM
#60

#59 Precis :) Jag ger ju pellets, men det är ju ändå hullet jag går på.
Tvivlar på att fodder ger invändigt fett på samma sätt som pellets och ogroddat spannmål.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Zachapacka]
10/21/14, 4:49 PM
#61

#59 vart köper du rent korn någonstans? :)

Zabbio
10/21/14, 10:46 PM
#62

#61 Jag köper iaf av en bonde :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
tlover
10/22/14, 8:52 AM
#63

#61 Jag köper både helt korn och hel havre på granngården. Härikring odlas i princip inte säd så man har inte så mycket till val förutom det.

l'm back

Maleficum
2/26/15, 9:07 PM
#64

Jag har börjat försök med fodder att ge min angorakanin (hitta en uppfödare i USA som ger sina angoror hö, kornfodder (ca6% av kroppsvikten), solrosfrö och saltsten med bra resultat på pälsen).

Har köpt hem korn och börjat försöka gro dock verkar några av kornen bli svartprickigga och några helt svarta (bara ett fåtal och inget synligt mögel eller annat syns). Är det farligt och vad kan det bero på?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zabbio
2/26/15, 10:06 PM
#65

#64 Bra fråga.. kanske nåt fett som oxiderar?
Jag har gett så länge det luktar fräscht…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maleficum
3/4/15, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Håller fortfarande på i experimentstadiet här hemma med lite olika tekniker och tider för blötläggning och placering, när jag klurat ut vad som funkar bäst ska pappa få bygga en ställning åt mig. Går hyfsat bra men har fortfarande problem med att en del fröer blir svartprickiga eller svarta, har även fått vissa få fröer som får som blodrött grejs på sig som även färgar omkringliggande rötter (känns lite slemmigt). Kan inte klura ut vad det är heller. Någon ide på vad det kan vara?

Brukar försöka ta bort det med blodrött (och det närmast runt om) och plocka bort de fröer jag ser är svarta eller väldigt svartprickiga. Vågar inte ge innan jag kan vara säker på om det är ofarligt.

Har även börjat odla egen "gräsmatta" i toalådorna jag inte använder (dvs har jord i botten och har planterat gräsfrö, lite korn och lite annat ätbart) och sen haft galler ovanpå så han kan äta så fort det vuxit upp tillräckligt högt utan att gräva sönder allt. Mycket poppis! Har även märkt att han börjat äta betydligt mer hö nu när han får mer fodder och mindre pellets.

Det enda tråkiga är att mina duvor totalt ratar kornen i alla stadier av groddningen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zabbio
3/4/15, 11:37 PM
#67

Det ser smarrigt ut!

Har hört att vissa ger fermenterade frön till höns och duvor..? Märkligt att de inte gillar de groddade.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maleficum
3/5/15, 12:35 AM
#68

#67 Tänkte det var en bra ide att vänja in honom på gräs och sånt tills våren och han kan få gå ut på tomten.

Aldrig hört att man kan göra.

Mina duvor är jobbigt kinkiga när det kommer till mat. Korn duger inte i någon form. Vete kan slinka ner om inget annat finns, möjligen då är ärtor snäppet värre än vete. Havre är inte någon direkt höjdare (om det inte är havregryn). Frukt och grönt är också knepigt. Majs på burk är okej och paprika eller chilifrukter går ner. Äggula funkar men inte vitan. Vill ge dem variation men lättast är att ge pellets så man vet att de får i sig vad dem behöver även om det inte heller är någon favorit.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tlover
3/5/15, 9:34 AM
#69

#66 Vilken smart idé och vilken lyx för din kanin

l'm back

Annons:
Humus
5/17/15, 8:14 PM
#70

Nu vill jag veta vilka fröer etc ni gror,

Maleficum
5/17/15, 8:56 PM
#71

#70 Börja med korn men det visa sig vara dålig kvalitet på den så det vart dålig grobarhet och hade problem med mögel och bakterier. Gick över till vete och det har gått bättre men är inte helt nöjd med hur det funkat så nu kör jag främst gröna linser som funkar toppen. Går bättre med veten om jag blandar med linserna och ska precis testa bovete.

En fördel med linserna är att groddarna är goda så groddar extra så jag också får. Har ibland blandat i mungbönor också men det är lite jobbigt att det blir massa skal.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Humus
5/17/15, 9:02 PM
#72

hur är det med groddar av rädisor kan man ge kanin det?

VildaVittra
5/17/15, 9:05 PM
#73

Groddar av rädisor blir nog ganska dyrt, odla dom till full storlek istället i en kruka och ät rädisan själv och ge ninisen blasten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
5/17/15, 9:07 PM
#74

Till kaniner har jag läst att bäst är groddar av korn, vete, rädisa, hirs, linser och svarta solrosfrön.
Vanligast är nog att använda korn (iallafall i USA) och ibland blandat med solrosfrö 10:1 (10 delar korn och 1 del solrosfrö).

Linsgroddar (och böngroddar) innehåller mer vatten än korn och vete.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
5/27/15, 6:40 PM
#75

Fick reklam i mejlen om en bok som handlar enbart om fodder: http://www.amazon.com/gp/product/B00HT59G0E/ref=pe_820910_139811100_em_1p_5_ti

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
5/27/15, 7:32 PM
#76

Finns denna bok också som delvis ligger ute på nätet https://leanpub.com/fodder/read

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: