Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 4099 ggr
fridarebecka
9/18/14, 11:28 AM

Kött från vilka länder?

Har otroligt dålig koll på vilka länder man "bör" köpa sitt kött ifrån, för tillfället köper vi bara svenskt från de matkedjor jag litar på. Vi älskar kött i vår familj, men är extremt emot massproduceringen och den hemska djurhållningen i vissa länder, skulle aldrig stötta det genom att köpa deras kött.

Vilka länder/märken vågar man köpa sitt kött ifrån och vilka bör man akta sig för?

Annons:
Nelley
9/18/14, 11:34 AM
#1

Det är massproducering och hemsk djurhållning i Sverige också, men närproducerat och ekologiskt är väl det bästa. http://www.ettlivsomgris.se

[Sockertoppens_kaniner]
9/18/14, 11:41 AM
#2

Håller med #1! Sverige kan också vara fruktansvärt… Men närproducerat och ekologiskt är det bästa. Köp absolut inte utländskt!

Gronstedt
9/18/14, 11:56 AM
#3

Även om utländskt kött är väl framställt, så har det ju transporterats i kylcontainers långa vägar, så det blir inte speciellt miljövänligt ändå. Om man bara tittar på djurhållningen så kan man inte säga att ett visst land alltid är bra, man måste titta på enskilda djurhållare.

HeavyL
9/20/14, 11:22 PM
#4

Om du är emot den massproduktion som sker är det klokt att välja bort kött från alla länder. Vill du äta kött som inte är producerat under industriella former så kolla runt lite på internet efter gårdar som säljer sitt eget kött! Det brukar gå att komma i kontakt med någon bonde som säljer närproducerat ekologiskt kött. Det är att äta kött med gott samvete!Annars tycker jag att det kan utebli. Köp i alla fall kött från Sverige många länder har mycket dåliga djurskyddslagar. Om du vill bli övertygad att endast äta kött där du vet EXAKT hur djuret behandlats och slaktats osv se filmen "earthlings". Jag vet dock inte hur vinklad den är av djurrättsorganisationer men jag bedömer att den är trovärdig. Den fick mig att sluta äta utländskt kött och kött där jag inte vet hur djuret behsndlats.

Varga
9/21/14, 3:47 PM
#5

Vi brukar köpa närproducerat, ekologiskt kött från en bonde i närheten. Jag gillar honom extra mycket för att han vill att minst en från familjen som ska köpa kommer och hjälper till med slakten och styckningen. Tycker egentligen inte att man ska äta kött alls om man inte klarar av att vara med under en slakt, faktiskt.

När vi köper så brukar det bli ett halvt eller helt djur, och så har familjen en extra frys nere i källaren. Så plockar jag med det jag vill ha hem till mig sen :p

Sen, i och med att jag dumpstrar en del, så ser jag hur mycket kött som verkligen bara SLÄNGS. Det tycker jag är helt fel - då har först hållt djur, oftast under väldigt dåliga former, och sen slaktat det för att det ska kastas i soptunnan… Helt sjuk!

Nelley
9/21/14, 4:00 PM
#6

#5 Det är rätt! Klarar man inte av att slakta så har man ingen rätt att äta kött. De flesta vill ju helst blunda för hela "dödandet" och köpa en kall fryskyckling på Ica.

Annons:
HeavyL
9/22/14, 8:01 AM
#7

#5 det är precis som det borde vara!!

KimE
9/22/14, 8:14 AM
#8

#+1

Zepp
9/23/14, 8:17 PM
#9

#6 Det var det dummaste jag hört!

Som uppväxt på bondgård så var det småbarnens jobb att hjälpa till vid slakt.. småflickorna fick röra i blodet så det inte stelnade!

Det man skall ha klart för sig är att den halvering av livsmedelspriserna som skett de senaste 30 åren givetvis har fått konsekvenser.. för miljön, för djuren, för näringsvärdet.. och för bonden/landskapet!

Det finns bra kvallitetskött att köpa.. det är inte så himla mycket dyrare än fulkött.

Gröna gårdar, Kaprifolkött.. bägge på västkusten då främst!

http://www.gronagardar.se/

http://www.kaprifolkott.se/index.php/sv/

Gröna gårdars kött säljs förutom i egen regi ofta via ICA.

Kaprifolkött säljs på COOP.. förutom egen butik och via utlämningsställen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Varga
9/24/14, 11:09 AM
#10

#9 Menar du verkligen att #6 var det dummaste du hört? Det känns snarare som att du antingen menade mitt inlägg eller inlägget ovanför mitt? Nelley höll ju liksom bara med det jag skrev… :p

Zepp
9/24/14, 12:33 PM
#11

Gäller er bägge!

Fast fördelen med att vara med är att man vet att det går rätt till!

Så det är ingen motsättning.

Sen så är det heller ingen nackdel att veta hur uppfödninge går till!

För man skall inte köpa av dem som missköter sina djur.. det lär hur som helst även påverka näringsinnehållet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Varga
9/24/14, 1:23 PM
#12

Får jag då fråga exakt vad som är det dummaste du hört? :) I och med att nu låter det som att du håller med om att det är bra att vara med vid slakt samt att man får träffa djuren innan, vilket var precis det jag skrev att så går det till när min familj köper kött… Samt viltkött då, nu för tiden från vänner till familjen men tidigare var det pappa och farfar själva som jagade och vi barn fick vara med och ta hand om köttet från slakt till att göra korv och köttfärs.

Zepp
9/24/14, 2:24 PM
#13

" Klarar man inte av att slakta så har man ingen rätt att äta kött"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Nelley
9/24/14, 2:36 PM
#14

#13 Ja, för folk vill ju att andra ska döda och flå djuren åt dem. Jag tycker det är ok att äta kött, men är man med i leken får man leken tåla. Alltså, att människorna som dödar djuren gillar säkert inte att göra det, ingen vill ju göra smutsjobbet. Så jag tycker att om man vill äta kött, ska man förtjäna att göra det och inte genom att betala för det eller ens genom att bara döda djuret, det ska också ha fått ett något värdigt liv. Jag tycker inte det är rätt, men det är ju jag. 🙂

Varga
9/24/14, 2:47 PM
#15

#13 Du menar så. Nå, det är en personlig åsikt och jag tycker absolut inte att det ger dig rätten att kalla mig dum, faktiskt. Det är ganska otrevligt. Jag är mest trött på alla stadsmänniskor som tror att köttbullar växer på träd, och jag tycker att obligatoriskt studiebesök på gård samt slakteri i skolan är något som borde införas, om inte annat för allmänbildningen. Jag tror att vi skulle få bort en stor del av "slentrianätandet" av kött samt mycket av den "dåliga/sämre" köttproduktionen på så vis, för att folk skulle börja tänka till mer innan de köper en hamburgare på Donken för att de vet faktiskt vart kött kommer från.

Om du inte håller med så är du varmt välkommen att komma med valida motargument, men att kalla mig och bland andra Nelley dumma är inte ett bra argument och bidrar till dålig stämning.

Zepp
9/24/14, 4:09 PM
#16

Nu vart det ju inte du som skrev så.. och jag är uppväxt som lilldräng på bondgård!

Med slakt och jakt.. bland annat!

Jag proppsade för Gröna Gårdar och Kaprifolkött.. deras anslutna gårdar kan man besöka!

http://www.gronagardar.se/uppfodning/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Varga
9/25/14, 11:01 AM
#17

… Fast du sa ju "Gäller er bägge!" när jag frågade vem du tyckte skrev dumt? Äh, jag orkar inte.

Det verkar ju väldigt bra, hur som helst. :)

Upp till toppen
Annons: