Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2045 ggr
VildaVittra
11/23/14, 12:41 PM

Hemmagjord ost

Någon mer än jag som tycker det är kul att göra?

Satt och tittade på sista avsnittet av River Cottage Australia där han använde fikonlöv istället för löpe, det måste jag prova någon gång, har ingen fikonplanta, men får väl börja leta efter en sådan. 

Vill du göra egen ost?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Maria
11/23/14, 12:43 PM
#1

Äggost är det enda jag brukar göra men det är ju ingen ost i den bemärkelsen😉

Känner en kvinna som gjorde egen ost av egen mjölk från egen ko. Jättegott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
11/23/14, 12:44 PM
#2

Jag brukar göra det då och då, jag har testat div olika färskostar men jag har aldrig arbetat med löpe än men det kommer nån gång.

l'm back

Maria
11/23/14, 12:46 PM
#3

#2 Jag brukar sila filmjökl och göra färskost. Har heller aldrig använt löpe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerofthebass
11/23/14, 12:47 PM
#4

Skulle vilja testa göra ost. Har en del saker jag vill testa. Jag tycker det gammla sättet att leva på verkar vara intressant. Har gjort min egna glögg, egen öl, men vill testa göra mer saker från hemmet. Mitt moto är i köket gör maten så nära grunden det går

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

tlover
11/23/14, 12:49 PM
#5

Här är receptet på osten jag oftast gör. Det är en färskost med citron som ystningsmedel.

l'm back

Grace2009
11/23/14, 2:53 PM
#6

Jag har aldrig gjort en hårdost, bara färskostar (på filmjölk och gräddfil). Jag skulle nog inte kunna göra en hårdost, tror mitt tålamod är alldeles för kort för lagringstiden!

Annons:
VildaVittra
11/23/14, 3:11 PM
#7

#6 Fast halvhårda som fetaost (går att göra på komjölk också, fast då får man inte sälja det som feta) tar inte lång tid att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/23/14, 3:18 PM
#8

#7 Så sant. Kanske skulle ge mig in på att prova ändå? Vi får se, just nu är mitt huvud upptagen med kaninburar och skomönster 🤦‍♂️

VildaVittra
11/23/14, 3:19 PM
#9

#8 Jag vet så väl hur det är. Projekten "jag ska testa" bara växer i antal. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/23/14, 3:25 PM
#10

#9 Ooh ja, men vägen dit är också så tillfredsställande. Att få samla information, göra skisser, bygga prototyper och planera. Jag tror vägen är målet för mig egentligen, det är så roligt att pyssla!

Stephanie
11/23/14, 3:29 PM
#11

Hur krångligt är det att göra fetaost på komjölk och hur blir det? Går det att göra på vanlig mjölk man köper i affären? Hur skiljer det sig i pris på fetaost man köper? Kanske svårt att jämföra dock eftersom det är olika sorters mjölk…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
11/23/14, 3:58 PM
#12

#11 Just feta har jag inte testat att göra men jag gör alltid ost på "butiksmjölk"

Det kan bli dyrare att göra eget däremot då det går åt (på ett ungefär det beror på vilken slags mjölk och från vilken slags ras) 10 kg mjölk för 1 kilo ost för hårdost om jag minns rätt (icke pressad färskost går det åt mindre mjölk då man inte pressar ut lika mycket vassle.

Men man kan ju göra saker av vasslen också, messmör, baka, göra pannkaka etc

l'm back

VildaVittra
11/23/14, 3:59 PM
#13

#10 Yes, planeringsbiten är definitivt roligast.

#11 Det blir typ ett kilo fetaost på 10 liter mjölk, priset kan man sänka ytterligare om man håller ögonen öppna efter kort datum (funkar utmärkt till ost). Och ja, man kan använda mjölk från butiken. Äkta löpe är inte jättedyr, men den är dryg och hållbar. 

Det är inte krångligt alls, ost av fetatyp är superenkelt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
powerofthebass
11/23/14, 8:23 PM
#14

tack

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

[Thiah]
11/23/14, 9:57 PM
#15

River cottage Australia? Vad är det?

VildaVittra
11/23/14, 10:15 PM
#16

#15 En australisk spinoff-serie till den brittiska serien River Cottage. Det handlar om att flytta ut och jobba mot att bli självförsörjande, lite speciellt att se när växtlivet och klimatet är så totalt olikt vårat. 

Man får ibland sila lite mellan tänderna när det kommer till hållningen av djuren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[LUV]
11/24/14, 12:24 AM
#17

brukar göra olika sorters vegansk ost! supergott!

[Thiah]
11/24/14, 4:42 AM
#18

#16 ah, jag måste leta upp det. River cottage tyckte jag mycket om att se :)

VildaVittra
11/24/14, 9:40 AM
#19

#18 Då har du två säsonger att gotta dig med. Älskar River Cottage och har sett allt i den serien.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
11/24/14, 9:53 AM
#20

Att göra ost står på min to-do-lista. Det skulle vara så otroligt kul och en härlig känsla att äta sin egen ost!

Annons:
VildaVittra
11/24/14, 10:35 AM
#21

#20 Mjölkar du dina tackor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
11/24/14, 10:39 AM
#22

Nej, det har jag inte gjort. De kommer lamma här i början på nästa år, så jag kanske ska testa då.

VildaVittra
11/24/14, 10:41 AM
#23

#22 Absolut! Mäkta avundsjuk på dina tillgångar. 😭

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
11/24/14, 11:02 AM
#24

#23 Jag budar upp lite fårmjölk om jag lyckas få ur någon.

Fridaaaa
11/28/14, 9:01 PM
#25

Hade velat prova, aldrig gjort, men verkar svårt`?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
11/28/14, 9:08 PM
#26

#25 Färskost är skitenkelt att göra, kolla bara länken i #5

l'm back

powerofthebass
11/28/14, 11:51 PM
#27

Har just nu en mascarcone eller hur det stavas i kylen. Följde ett recept på nätet. Får hoppas det blir bra. Hade tänkt göra tiramisou

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annons:
VildaVittra
11/28/14, 11:53 PM
#28

#27 Vilket recept följde du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerofthebass
11/28/14, 11:56 PM
#29
VildaVittra
11/28/14, 11:59 PM
#30

#29 Åhh, måste köpa grädde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerofthebass
11/29/14, 12:01 AM
#31

Och i morgon ska jag göra mozzarella och göra en ricottaost av vassla. Vasslan är ju en rest produkt utav mozzarellan. Ska bli intressant att se hur detta går. Ska bara köpa lite dagsfärsk mjölk av en släkting.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

VildaVittra
11/29/14, 12:03 AM
#32

Testa att göra messmör (ricotta kommer när man kokar messmör, så ytterligare en produkt du får ut).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerofthebass
11/29/14, 12:07 AM
#33

Aa, får testa det ochså. Tack för tipset. Kan ärligt säga att jag tycker om det Italienska köket. Skulle vilja göra en hård ost ( parmigano) . Men det blir nog lite svårare

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

VildaVittra
11/29/14, 12:15 AM
#34

#33 Då behöver du en ostpress, men de finns för hemmaproduktion också. 

Gissar på att det behövs en sådan här: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/ostpress-h-690-1085p.html

Annars är ju en sådan här lätt att bygga själv (även om den nog inte lyckas pressa ur tillräckligt med vassle för just parmesan): 
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/supplement-till-hemysteri-180p.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
powerofthebass
11/29/14, 12:20 AM
#35

#34 tack, den. Som man köper tror jag är den bästa fast den kostar ju en del, kanske kan bygga en liknande själv . Med lite hjälp av någon som kan svetsa. Sen är det ju saltbadet som den ska ligga i nån månad eller vecka.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

VildaVittra
11/29/14, 12:22 AM
#36

#35 Absolut, känner du en som kan svetsa så är det ju strålande (är han/hon singel? 😉).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerofthebass
11/29/14, 12:49 AM
#37

Morsans gubbe. Får se hur man gör , kollade på en youtube hur man gör verkar inte vara jätte svårt, som att brygga öl där det jobbigaste är väntetiden hehe. Godnatt

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

VildaVittra
11/29/14, 1:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Insåg att jag ju faktiskt har ett loppisfynd som väldigt lätt kan göras om till en ostpress, istället för att bara stå och samla damm. Det skulle bli en bred och platt ost, men det gör ju inget. Måste leta formar med rätt storlek. 

(som ni ser så har jag pälsdjur samt djur som äter hö och hatar att städa)😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/29/14, 8:16 AM
#39

#38 Du får göra kaffeost, dom är ju låga och breda. (otroligt finns loppisfynd förresten).

l'm back

kattöga
11/29/14, 9:15 AM
#40

Färskost gjorde jag ofta en period för många år sen. På fil tror jag det var . Gott! Planerar att komma igång med det snart igen.

#38 Vilken fin "press"! Häftigt.  Är den menad som nån press av nåt slag eller är det nån annan mackapär?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VildaVittra
11/29/14, 10:35 AM
#41

Jag fick ståfrås när jag såg den.😃

 Hade bara 100 kr på mig och var beredd att springa ut och vända min gamla mamma upp och ner om de begärde mer, men han ville ha just 100 kr. 

Jag tror att det är en bokpress, men vet inte garanterat (hittar någon någon gammal annons med den så är det välkommet), här har den bara fungerat som dörrstopp hittills. 

Min är i bättre skick än denna: https://www.bukowskismarket.com/sv/587270-press-gjutjarn-omkring-1900

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
kattöga
11/29/14, 11:38 AM
#42

Ja det verkar vara en bokpress indeed! Klart häftig!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

powerofthebass
11/29/14, 12:08 PM
#43

Aa, gå på loppis kan jag ju göra, finns en del loppisar Här

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

powerofthebass
11/29/14, 12:09 PM
#44

Runt om kring. .

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

kattöga
11/29/14, 12:15 PM
#45

Hoppas du hittar nåt kul! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

powerofthebass
11/29/14, 12:32 PM
#46

Hittade en hemsida för osttillverkning http://ostlabbet.se/product/ostpress

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

VildaVittra
11/29/14, 12:37 PM
#47

Den var ju inte så vansinnigt dyr. Kanske inte stark nog för just parmesan, men mer åt västerbottenhållet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerofthebass
11/29/14, 12:40 PM
#48

Ska senom man köper en sån när man får in lite pengar. Parmesan ska ju ha ett tryck på cr 40 kg om jag kommer ihåg rätt från youtub filmen jag såg igår

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annons:
powerofthebass
11/30/14, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Mozzarellan klar. Ska bli intressant att se hur den blir på pizzan i kväll. Och imorgon en sallad med mozzarella och olivolja ska se om jag lyckas få upp en bild

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

kattöga
11/30/14, 2:48 PM
#50

#49 Följer din ost med spänning! Det ser ju väldigt lovande ut! Mums!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/30/14, 3:09 PM
#51

Kan ni inte lägga upp bilder på era ostar sen? Hade varit roligt att se 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Farwuq
12/1/14, 11:53 AM
#52

🤤😉

Mums.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

powerofthebass
12/1/14, 8:47 PM
#53

osten blev god, men vill ha lite mera smak till nästa gång

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

powerofthebass
12/1/14, 8:49 PM
#54

lite mera citron ska jag  ha i och salt

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Upp till toppen
Annons: