Annons:
Etikettom-sajten-ifokus
Läst 2602 ggr
VildaVittra
2014-11-24 18:18

Det är så kul att se all aktivitet..

här på Hållbar livsstil, det har verkligen börjat bli ett levande community här på iFokus.

Tack för all inspiration ni ger mig, jag har fått massor med kunskap och idéer ifrån er. 👍

Är det något speciellt ni vill läsa om eller kanske finns det något ni själv vill skriva om? Säg då till så kan jag lägga in er som artikelförfattare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Record
2014-11-24 23:23
#1

Vilda Vittra, det är du som ger oss idéerna med dina projekt inte minst om humlen du odlar. Har själv odlat både han / hon versionen för ja trodde det.

aktagrottman
2014-11-25 00:26
#2

Jag skulle vilja läsa om, maskkompost hur man startar den, hur man håller den vid liv och hur man skördar maskarna.
Tänker mig ett torn system.

Ev kan jag själv skriva om det till våren då jag lärt mig mera.
Experimenterar lite just nu.

Och det funkar bra, var helt säker på att dom gett upp alla i somras, men har låtit systemet vara, och nu för några veckor sedan tänkte jag att nu får det åka och vips så lever det manskar i min kompost igen magiskt, men troligtvis var det en kombo av kvarvarande ägg och några fortfarande levande maskar som överlevt som nu jobbar för fullt så det jag funderar lite på är vad som gick snett i somras, om jag matade på för fort eller om det var för varmt under vasken eller något annat.

Men det hade varit kul att veta.

[JeanetteK]
2014-11-25 09:14
#3

Du är en stor inspiration VildaVittra! ❤️

Jag kan tänka mig att skriva allteftersom jag testar mina nya projekt om du vill.

Niklas
2014-11-25 10:10
#4

Jag tycker om att läsa om minimalistiskt boende. Allt som gör det lättare att leva utan så mycket saker och boyta. Ni som inte redan gör det, prenumerera på den här sajten. Det är trevligt att få ett mail med gårdagens nya inlägg varje morgon. Följ den här länken för att starta prenumerationen: http://hallbarlivsstil.ifokus.se/follow/on


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kattöga
2014-11-25 12:54
#5

Ja, det är en kul site det här! Jag tittar in här varje dag, för det är så kul att se alla idéer! Jag är inte särskilt händig i något alls, men får mycket inspiration och tankar. Och pö om pö hoppas jag att jag kommer att prova på mer och mer.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VildaVittra
2014-11-25 22:58
#6

#1 Tack så mycket.

Jo, den där humlen var förvirrande. Jag kommer nog behålla hanplantorna och klippa bort deras blommor, för man kan ju fortfarande göra humlesparris på vårens skott oavsett kön på plantan. 

#2 Jag kan verkligen ingenting om inomhuskompostering eller maskkomposter. Jag kör mer på att lägga allt på en plats i trädgården, sedan får det ta den tid det tar. Så du får gärna skriva om det, säg till när du är redo.

#3 Tack så mycket, ser fram emot det! 

#4 Jag bodde faktiskt på 14 kvm under flera år, tyvärr har jag inga bilder på det, men compact living är verkligen kul och intressant, man får tänka till ordentligt när man inreder och rensa i röran på precis allt onödigt.

#5 Vad kul att du tycker det! Man måste inte vara jättehändig, det viktigaste när man pysslar osv är att man har kul.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
kattöga
2014-11-26 00:02
#7

#6 Håller med. Och kul har jag när jag pysslar,testar, och provar mej fram! Det är också det bästa sättet för mej att lära mej, att prova mej fram. Ibland kan det ju bli bra också! ;-)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Record
2014-11-26 00:10
#8

Vilda Vittra

Är "humlesparris" det du gör av "hängerna" vet du om de är giftiga innan fermentering ? Fåglarna äter dem inte.

VildaVittra
2014-11-26 00:17
#9

#8 Nej, man gör det av skotten som sticker upp ur jorden på våren (de ser ut som minisparrisar). 

Humle är inte giftigt, man använder även färsk humle i vissa öl. Jag tror fåglarna inte äter dom för att det smakar bittert (vilket humlesparrisen inte gör).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
2014-11-26 00:27
#10

#9 Tackar !

Syftet med humle var ölbryggningen, har planterat humle på mitt sommarställe i det steniga o karga  Bohuslän, får väl se efter dessa rotskott i vår.

aktagrottman
2014-11-26 11:29
#11

#9 Vildvittra vart har du skrivit om Humlesparris, skulle gärna läsa, låter spännande.

VildaVittra
2014-11-26 14:48
#12

#11 Det har jag inte skrivit om tidigare, testade det själv efter jag läst om det i tidningen Åter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
2014-11-26 15:36
#13

Intressant, vilket nr?

Annons:
VildaVittra
2014-11-26 15:44
#14

Oj, ehh, det var några år sedan. Det står ju shoppen vad som finns i tidningen och det var nog i en artikel om humle. Pma Petter på Alternativ och fråga. Tror inte att det stod mycket mer än att det var något man åt i Tyskland, kanske finns det mer information om man googlar på tyska?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
2014-11-26 23:45
#15

Finns en del om det på internet.
Tex
http://www.pom.info/veckansvaxt/2010/v46.htm

Skall nog skaffa humle nästa år, hade tankarna på det till eget öl. Så det blir nog kanonert till sallat och gorgonzola med.

Tack för ett nytt tips.

Upp till toppen
Annons: