Annons:
Etikettenergi
Läst 3769 ggr
Knasper
11/28/14, 8:58 PM

Värmeljus vs led-värmeljus

Vilket är mest miljövänligt, totalt?

Annons:
tlover
11/28/14, 9:04 PM
#1

jag skulle gissa att värmeljus är bättre

för räknar man med produktion + energi/förbränning så borde led-ljuset med alla dess metaller (som inte är miljövänliga att bryta) klå även oljabaserade ljus (det är ju aluminium i dom men mindre).

Det allra bästa skulle ju däremot vara bivaxljus gissar jag.

l'm back

Knasper
11/28/14, 9:07 PM
#2

Vanliga ljus, släpper ju ifrån sig sotpartiklar.

Eldrivna ljus… Sprider ju oxo partiklar….vid tillverkningen. 

Vilka av dessa är mest miljövänligt?

tlover
11/28/14, 9:11 PM
#3

#2 Eldrivna, de få partiklar som släpps från ljus är minimala jämfört med industrier.

Nu produceras ju (oftast) värmeljus också i industrier men det är en enklare produkt och har därför gått igenom färre steg dvs kortare tid i industrin.

l'm back

powerofthebass
11/29/14, 12:03 AM
#4

Kommer ihåg när jag var liten nu, och fick vaxljus utav en försäljare i ett församlingshem, de luktade gott och var mycket fina, undra var man kan få tag på de . Bi odlare kanske och köpa veke i nån hobby butik.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

tlover
11/29/14, 8:19 AM
#5

#4 Det ska vara tjockare veke för bivax om jag minns rätt. Vi har ju en biodlingsmetod som ger mycket vax så vi kommer nog att göra många ljus i framtiden men de flesta biodlare har vax över.

Jag skulle däremot bara köpa vax från ekologiska biodlare, alla gifter bina kommer i kontakt med hamnar i vaxet så tänder man "oekologiskt vax" så frigörs alla läskigheter.

l'm back

powerofthebass
11/29/14, 6:07 PM
#6

#5 helt klart, Tror de som har odlingar runt mig har eko , men det är svårt att vara 100'% eko nuförtiden . Allt innehåller små mängder med gifter tyvär . Men tack för tanken du dela med eko och veke. .. Hade inte tänkt på det själv så snabbt

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annons:
Knasper
12/6/14, 8:20 PM
tlover
12/6/14, 8:27 PM
#8

#7 Jag tror mer på att vädra

l'm back

Knasper
12/6/14, 8:31 PM
#9

#8 Ja. Jag läste någonstans ett tips om att man bör vädra ofta om man ofta har ljus tända.

🙂

tlover
12/6/14, 8:35 PM
#10

#9 Man bör vädra ofta hursom, det finns massor av onyttigheter i våra hem som gör att vi borde vädra (däremot måste jag erkänna att jag är dålig på det).

l'm back

Knasper
12/6/14, 9:00 PM
#11

Ok. Hur vädrar vi bäst?

tlover
12/6/14, 9:06 PM
#12

#11 2 el mer fönster öppna så att det blir korsdrag.

Kort och intensivt ska vara bättre än långsamt och fjösigt.

l'm back

Knasper
12/8/14, 5:06 AM
#13

Fjösigt. Kul ord! 🙂

Och när man har vädrat,.. Vad tror ni om denna? Kan den göra nån nytta?

http://www.lightair.se/produkter/ionflow-surface/1406847-ion-flow-50-surface

Annons:
tlover
12/8/14, 7:43 AM
#14

#13 När man vädrat så tror jag det är totalt onödigt med en sån pryl (dvs en  extra pryl som krävt tillverkning, transport, el etc)

l'm back

Knasper
12/12/14, 3:45 AM
#15

Orsaken till varför jag söker en luftrenare, kan man läsa i tråden Luftrenare? i sajten Allergi.

Må väl!

tlover
12/12/14, 8:07 AM
#16

#15 Har läst den nu och det enda jag kunde tänka var "lite skit rensar magen" 😃

Vädrar du med orderntligt korsdrag? tvättar du textilier (tex gardiner) regelbundet? Våttorkar du ytor? Sånt kan få det att bli mycket bättre.

l'm back

Knasper
12/13/14, 12:40 AM
#17

Öh? Ska man tvätta gardiner?

Tog i en gardin för ett tag sedan. Då bildades det ett dammoln…

Så min tanke att hänga upp gardiner, och sedan tänka på annat, var inge bra?!

Kan jag inte komma undan med att dammsuga gardinerna? Hoppas!

tlover
12/13/14, 8:21 AM
#18

#17 Vissa dammsuger gardinerna istället för att tvätta dom. Nu tvättar jag säkert mina gardinera för sällan men jag brukar tvätta dom 2 ggr/år (när man byter mellan vanliga gardiner och julgardiner och när man byter mellan julgardiner och vanliga gardiner igen).

Även andra textilier ska man tvätta el damma av då och då (kuddar, mattor, tyglampor, filtar, gosedjur etc) då dom är damm magneter.

Sen får man inte glömma att damma på översta bokhyllan och liknande ställen, där samlas det ofta damm som sen faller ner (just då man städat klart, eller så känns det i alla fall).

Börjar du ta hand om "dammgömmorna" så tror jag inte du behöver skaffa nån manick som antagligen inte gör hälften så bra jobb som du själv kan göra.

l'm back

Upp till toppen
Annons: