Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 3913 ggr
VildaVittra
2014-12-19 06:57

Samla regnvatten

Min brunn blir ju som många vet torrlagd på vintern och jag inser att jag måste få till en mer hållbar lösning än att släpa vatten i parti och minut.

Dricksvatten kan jag gå med på att hämta, men vatten till bevattning och tvätt osv vore ju hemskt smidigt om jag kunde fixa här. Jag har en liten regntunna på baksidan av huset (typ 100 liter) och en mjölkkanna på 50 liter på framsidan, men det är ju inte mycket att hänga i julgranen. Det finns ett tak till och det är garaget, vilken är den billigaste/smartaste lösningen på insamlande av vatten från den? Finns det någon riktigt stor och enormt billig tank att koppla till det? 

Det vore ju smidigt om jag hade detta löst till snösmältningen, då får man ju massor av vatten. 

Hur mycket vatten ska man sikta på att samla in mellan tummen och pekfingret om man enbart samlar till bevattning av ett land på ca 8 x 8 meter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2014-12-19 07:09
#1

Sånadär vita fyrkantiga plasttankar som bönder köper tex melass, bifor osv i (rymmer 1000 liter) kan man hitta då och då. Vi har hittat två som vi har tänkt till att samla vatten till lagårstaket.

Hur mycket du behöver samla beror på så mycket, hur mycket nederbörd man har, hur bäddarna ligger i förhållande till höjdkurvor, hur mycket vatten som samlas upp "ovanför" bäddarna, vad man odlar, vilken jord man har, hur mycket det blåser där (avdunstning), men en 1000 liters tank räcker ju längre än mycket annat iallafall.

Har du funderat på att göra små swales till brunnen för att fylla på brunnen med regnvatten?

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
tlover
2014-12-19 07:17
#3

Du har då bästa jorden för att göra en damm 😃

l'm back

VildaVittra
2014-12-19 07:32
#4

Det finns en damm (ja, alltså ett grävt hål som Tlover påpekade, då jag har styv lera, så dammdukar är fullständigt onödigt), men den blir torrlagd långt innan vattnet i brunnen sinar.

Kruxet här i detta område är att sådana där kubiktankar är dyra, de ligger på en 1000 kr styck och jag lär ju behöva 2000-3000 liter. Känns som det skulle finnas en billigare lösning. 

Angående swales så ligger brunnen så naturligt, i en grop med tillrinning från alla håll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-12-19 07:38
#5

#4 Hmm här kan man ibland ha tur och hitta dom gratis (vi betalade däremot 300:- styck för dom tror jag).

Swales kan hjälpa ändå, det beror bland annat på hur stor gropen är. Swales till tex dammen el trädgårdslandet kan också hjälpa.

l'm back

VildaVittra
2014-12-19 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En förenklad skiss av tomten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-12-19 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite bilder:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-12-19 09:10
#8

#6 Spontant säger min man att om man skulle göra en swale på höjdkurvan som är till vänster om odlingarna (på kartan sett) så borde du få mer vatten i brunnen, i odlingarna och kanske även i dammen. Men han har inte tid att kolla så noga nu så han är inte säker.

Han kollar noggrannare sen.

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2014-12-20 13:57
#10

Vad är swales?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2014-12-20 14:07
#11

#10 Swales är ett slags dike som går längst efter höjdkurvorna som används för att samla vatten/höja grundvattennivån (till skillnad från vanliga diken,)

Man kan göra dom så små som ett spadtag till så stora att det ser ut som kullar nästan (ju torrare klimat ju större swales).

l'm back

Niklas
2014-12-20 17:40
#12

Tack! Svacka, försänkning och svackdike verkar det heta på svenska. Pedagogisk film.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gronstedt
2014-12-22 09:37
#13

TS, titta här: http://www.blocket.se/malmo/Ibc_container_56195279.htm?ca=16&w=3. En bit från dig, men måste rimligen finnas på flera ställen.

Andra förslag: Dra avvattning från taken till brunnen, eller i alla fall så långt att det rinner naturligt till brunnen?

Men kanske framför allt låta kolla varför brunnen sinar, det kanske är så enkelt att den behöver rensas (jag antar att det är en grävd brunn)? Om du har lerjord kan det vara så att det har lagt sig ett lerlager som hindrar att det rinner till och fylla på som det ska. Eller så kan det ha rasat någonstans.

Annons:
Upp till toppen
Annons: