Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 3470 ggr
tlover
12/21/14, 10:01 AM

Ert hållbara Julbord?

Hej

Vad har ni på ert "hållbara julbord" i år? (dvs saker som inte haft så stor klimat/miljö påverkan som det skulle kunna ha haft).

l'm back

Annons:
Maria
12/21/14, 10:04 AM
#1

Långkålen som jag gör av egen odlad Grönkål😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
12/21/14, 10:04 AM
#2

Jag har inte hunnit göra så mycket än men jag har hunnit göra kaninsylta och terökt kaninlår.

Jag kommer även ha en hel del vegetariskt på julbordet som tex tofusk*nka (egengjord tofu med sojabönor från icke regnskogsområde), fakesill, saffranfallafel och sen kommer vi att göra fräst grönkål med mammas hemmaodlade grönkål på själva julafton (och mamma kommer att göra endel grönt som tex rödbetssallad).

l'm back

Torparmor
12/21/14, 10:22 AM
#3

Mest egenodlade grönsaker och närproducerat samt hemgjort utan konstlade tillsatser


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

VildaVittra
12/21/14, 10:29 AM
#4

Det enda på julbordet som kommer från egen produktion är ägghalvorna, för en av hönorna fick för sig att det var vår förra veckan och jag har sparat de tre äggen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
12/21/14, 6:32 PM
#5

#4 Måste vara en trevlig överraskning när en höna bestämmer sig för att vara lite förvirrad på det viset i vintermörkret.

VildaVittra
12/21/14, 6:38 PM
#6

#5 Ja, inte blev jag ledsen direkt, men jag sa åt henne att sluta så hon fick sin vintervila. Knasbollshöna. 😍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Evelina!
12/21/14, 8:50 PM
#7

#2 Åh, terökt kaninlår låter ju fantastiskt gott! Hur gör man det?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
12/21/14, 8:55 PM
#8

#7 Jag använde samma recept som terökt tofu fast jag röker mycket längre, senast gjorde jag på värme i 45 min och sen lät jag det stå på eftervärme tills köttsaften var genomskinlig.

l'm back

Evelina!
12/21/14, 10:40 PM
#9

#8 Måste testa (när jag väl får modet att börja med köttkaniner alltså)!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
12/22/14, 9:04 AM
#10

#9 Följer man originalreceptet kan man använda kyckling (det är ju lite enklare att hitta och köpa).

l'm back

[JeanetteK]
12/22/14, 11:50 AM
#11

I år har vi gjort mycket eget. Vi har egen skinka, leverpastej, revbensspjäll, lammfiol, rökt fläskfile och ägg. 

Nästa år ska vi testa att göra korv, men det har inte hunnits med i år.

Evelina!
12/22/14, 12:00 PM
#12

#10 Jovisst, men jag vill inte stödja kycklingindustrin mer än absolut nödvändigt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
12/22/14, 12:34 PM
#13

#12 Jag tänkte att det är nog enklare att hitta ok kyckling från en gård i närheten också då jag tror det är fler som har höns än köttkaniner (eller i alla fall som erkänner det, då man anses vara mindre hemsk om man har höns för kött än om man har kaniner för kött av nån anledning).

l'm back

Annons:
Evelina!
12/22/14, 2:58 PM
#14

#13 Det har du nog alldeles rätt i. Tyvärr är det väldigt ont om djur runtomkring här, annars hade det nog varit ett alternativ.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
12/22/14, 3:39 PM
#15

#11 Korv vill jag också göra och då efter något polskt recept, de har verkligen planetens godaste korvar. 🤤

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
12/22/14, 5:07 PM
#16

#15 Jaså!? Det måste jag kolla upp. Har aldrig smakat polsk korv vad jag vet.

VildaVittra
12/22/14, 5:20 PM
#17

#16 Korvfyllningen är inte finmalen, utan har köttbitar i sig och sedan är den rökt ordentligt, inte som de svenska korvarna där de verkar springa genom rökugnen med korvarna. 

Måste bara få tag på en korvspruta eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
12/22/14, 7:58 PM
#18

#17 Det låter gott! 🤤

ToniaMV
12/23/14, 2:51 PM
#19

Om man snickrar ihop två rejäla träbockar och en lika rejäl bordsskiva av plank, förankrar träbockarna med beslag av järn så blir julbordet riktigt hållbart! Kan klara av en stor tjock, full jultomte som råkat sätta sig lite fel…..;-)

Goo Juul Allehopen!

Upp till toppen
Annons: