Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 3569 ggr
Marr
12/31/14, 6:24 AM

Ljuslyktor, naturvänliga?

Funderat på detta miljövänliga alternativ nu i nyårstider…

Dessa fina stillsamma snälla Japanska lyktor gillar jag verkligen. Kände att detta är ett fint alternativ till alla bomber och fyrverkerier. Tysta miljövänliga och vackra!

Fast hur är det med den där miljövänligheten? Om det skulle vara snällt mot miljön så borde man enbart använda sig i största möjliga mån av nedbrytbara produkter. Varför kan man ej ersätta stålpinnarna med bambu eller liknande material?

Lyktorna svävar fram så vackert på himlavalvet…och det känns hur bra som helst att man ej skrämmer djur med dessa tysta alternativ. Fast egentligen så funderar jag på hur naturvänliga dessa rislyktor är? Stålpinnarna som sitter i mallen måste ju landa någonstans. Varför ska dom bli liggande i naturen och  även vara en nedskräpnings/förorenings, skadefaktor, när man gjort allt tillfredställande så långt med att de är nedbrytbara?

Varför kan inte alla beståndsdelar vara i bambu på dessa lyktor? Hur kan man få kalla dem miljövänliga, när rostfria stålpinnar ska ligga runt och skräpa i markerna? Vilda djur, boskap som människor kan skada sig illa där . Kanske inget stort skadeproblem ännu…Fast skador har skett med dessa pinnar och kan ju bli ett större problem allt eftersom åren går…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
VildaVittra
12/31/14, 6:46 AM
#1

Det finns biologiskt nedbrytbara ljuslyktor utan ståltråd. 
http://www.coolstuff.se/Khom_Loy

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
12/31/14, 7:24 AM
#2

Det är riktigt otäckt med de där stålpinnarna som hamnar på fälten och sedan i djurens mat. 😕

De biologiskt nedbrytbara får man vara tacksam för. Det låter tilltalande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
12/31/14, 12:20 PM
#3

Åhh så dom går att finna ändå. Vad himla bra. 👍

Tack snälla VildaVittra för länken!🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Denna kommentar har tagits bort.
Cragan
1/1/15, 12:17 AM
#5

har funnits med preparerad ståltråd som rostar bort på ett par v bara men frågan är hur nyttiga kemikalier dom använde

marcous
5/9/17, 2:39 PM
#6

Svävande lyktor kan vara miljövänliga men det du behöver vara uppmärksam på är:

  • Lyktan ska inte innehålla ståltråd – detta kan skada betande djur och fåglar
  • Lyktan ska inte ha en tändsats i aluminium – vax och papper är det enda miljövänliga alternativet
  • Lyktan ska vara gjord av ris/bambu/vanligt papper

Uppfyller dom de kraven så kan naturen ta hand om dom utan problem och djur slipper bli skadade.

Rekommenderar min väns webshop som säljer dessa svävande lyktor (100% nedbrytbara). Rislyktor.com :)

Annons:
NiklasTyreso
7/16/17, 10:48 AM
#7

Jo, bambu är mer miljövänligt än metall detaljer, meeen… Att transportera lyktorna hit från Asien ger utsläpp av växthusgaser.

Carmarino
7/19/17, 5:55 PM
#8

Med tanke på att det är en öppen låga som brinner i dem kan det väl vara farligt om de råkar landa någonstans där det finns torrt gräs, pinnar eller annat lättantändligt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Marr
7/22/17, 5:20 PM
#9

Jo Carmarino, rätt tänker du & Sthlms brandförsvar går ut med varningar angående detta…Så vill man fira någon, en dag som denna i dessa sommartider så är det nog ej att rekommendera…det sägs ju att de ska slockna innan de "dalar ner", men det verkar ej vara någon garanti…om det råder eldingsförbud så bore ju man ej få använda dessa heller, under torrtider då det ej finns garantier för deras slocknande innan landning…

http://www.storstockholm.brand.se/privat/brandsakerhet_8/svavande-lyktor

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Carmarino
7/22/17, 5:23 PM
#10

Såg den här artikeln på Julen iFokus, och det står väldigt mycket bra information om dessa ljuslyktor i den, trots att den har några år på nacken. (Informationen om lyktorna står i slutet av artikeln, och även en del i kommentarerna.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: