Annons:
Etikettpermakultur
Läst 2144 ggr
VildaVittra
2015-01-25 08:48

Seeds of Permaculture

En dokumentär om permakultur i tropikerna. Om någon vet en dokumentär om permakultur mer på våra breddgrader, så tipsa gärna om den, för jag hittar ingen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-01-28 16:32
#1

Jag vet inte om en dokumentär men en bok (the permaculture homestead) det är i usa men liknande klimat.

(jag får kolla in dokumentären sen).

l'm back

tlover
2015-01-31 10:14
#2

Min man tipsar även om Zepp Holsters bok (han odlar i Alperna så det är ungefär som om han skulle odla här).

Men han säger även att eftersom permakultur är mer ett tankesätt än ett gäng tekniker så kan man i princip se vilken dokumentär som helst och ändå lära sig lika mycket eller mer än om man ser en dokumentär som gjorts i grannkommunen.

Problemet med att tipsa om en film eller en bok är att det kan bli väldigt dyrt eftersom till och med olika platser på en tomt kan behöva olika tekniker, så lär man sig inte tänket men läser/ser om nån i liknande klimat kan man "kopiera" fel saker för ens egen tomt så kan det bli helt fel och riktigt dyrt om man har otur.

l'm back

ManU77
2016-10-26 20:02
#3

Making Small Farms Work, en bok om Permakultur i lite större skala (om än litet jämfört med industrijordbruken) finns att beställa via Ridgedale Permaculture's hemsida. De håller till i Värmland. En svensk version av boken planeras, men kommer publiceras först när tillräckligt många förbeställt den… tror jag.

En annan bok är Creating a Forest Garden av Martin Crawford. Han befinner sig i Storbritannien, men mycket av det han säger går att applicera även hos oss. Jag har faktiskt inte läst denna själv än, men har hört mycket positivt om den.

Earth Care Manual av Patrick Whitefield är också den en riktigt bra bok. Den håller jag på med nu och tycker den är riktigt bra… än så länge. :-)

Det finns massor med olika föreläsningar och dokumentärer på youtube för den som vill drunkna i information och inspiration.

Upp till toppen
Annons: