Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 4785 ggr
VildaVittra
2015-03-03 05:34

Samplantering med rabarber

Jag har rabarber i en upphöjd bädd (tänk som en pallkrage) och provade att täcka ytan med smultron för att minimera ogräset runt rabarbern. Det gick inte alls, smultronen började tyna bort, så jag ska flytta på dom idag.

Men vad kan jag sätta där? Helst någon perenn och även gärna ätbart, men man kan ju inte få allt här i livet, så alla tips mottages tacksamt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Oregano
2015-03-04 22:23
#1

Jag har ingen egen erfarenhet, men här är ett tips jag hittat. "RHUBARB: A good companion to all brassicas. Try planting cabbage and broccoli plants your rhubarb patch watch them thrive. Rhubarb protects beans against black fly. Some other interesting companions for rhubarb are the beautiful columbine flowers, garlic, onion and roses! It helps deter red spider mites from the columbines. A spray made from boiled rhubarb leaves, which contain the poison oxalic acid may be used to prevent blackspot on roses and as an aphicide."

Oregano
2015-03-04 22:25
#2

Sidan har många andra bra samplanteringstips också. http://www.ghorganics.com/page2.html

VildaVittra
2015-03-04 22:30
#3

Rosor lät kul, undrar om man kan ta miniatyrrosor? Eller de kanske skuggas för mycket?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2015-03-05 09:07
#4

#2 Vilken intressant sida, tack! 🙂

[Sabina]
2015-03-05 09:16
#5

#3 Jag tror inte rosorna skulle trivas så bra, de behöver minst 6 timmars sol/dag. Jag upplever även att miniatyrrosorna är kinkigare än vanliga rabattrosor.

Jag läste någonstans för länge sen att mördarsniglar inte tycker om mosade rabarberblad så att man skulle lägga det bland växter man är extra rädd om. Jag har inte testat om det fungerar men jag hade en stor rabarber mitt i ett jordgubbsland förut, och jordgubbarna klarade sig utmärkt där. Till skillnad mot nu, då det är en kamp om jordgubbarna och snigel-uschlingarna äter upp hälften av skörden

Oregano
2015-03-05 20:28
#6

Flera texter jag hittat nämner jordgubbar som bra samplantering med rabarber. Men då borde ju smultron ha fungerat också. Kan det vara nåt annat som gör att smultronen inte trivs?

Annons:
VildaVittra
2015-03-06 03:02
#7

#6 Det växer jordgubbar i en bädd cirka 50 cm bort där de stormtrivs, så det är ju inte jordmånen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oregano
2015-03-08 17:29
#8

#7 Växer något annat alldeles i närheten? Buske, träd, perenn? Eller har det nyligen vuxit nåt annat just där, som tagit mycket näring?

VildaVittra
2015-03-08 17:36
#9

#8 Nej, det är nyanlagda bäddar med samma gödsel i båda. Det är därför jag tror att smultron och rabarber inte trivs ihop, eller ja, rabarbern mår strålande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: