Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 5432 ggr
VildaVittra
6/10/15, 1:10 AM

Producerar du någon mat?

Odlar, samlar, jagar, fiskar, håller höns eller föder du upp köttdjur? Berätta om vad du gör för att dra ditt strå till stacken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Torpedtass]
6/10/15, 1:29 AM
#1

Vinbär är det enda just nu men vill införa mer framöver.

VildaVittra
6/10/15, 1:44 AM
#2

#1 Det är ju en bra början i alla fall. Vad planerar du att börja producera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
6/10/15, 2:53 AM
#3

Och jag som kände mig duktig när jag planterade gräslök.. 🤐Önskade att jag kunde producera mer mat själv men jag bor väldigt dumt till för det just nu.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Torpedtass]
6/10/15, 5:59 AM
#4

#2 tänkte börja med morötter, olika örter, gurka och paprika. Sen, när möjligheten finns, vill jag hålla höns för ägg och odla potatis mm. Blir så självförsörjande som möjligt.

Grace2009
6/10/15, 8:14 AM
#5

Jag har vinbärs burkar (både röda och svarta) och på hösten brukar jag försöka plocka lite blåbär, lingon och blandat med svamp. I år har jag även satt sockerärtor, paprika, vita bönor och kidneybönor för första gången 👍 Målet för framtiden är såklart att odla så mycket jag bara orkar av maten jag äter.

tlover
6/10/15, 11:01 AM
#6

Perenner vi odlar: Vinbär svarta och röda (fast dom är "återställningsbeskärda" så det tar ett tag innan vi får nån bra skörd från dom), rabarber, humle (i dåligt skick) och vissa örter.

Ett/tvååriga vi odlar: Potatis, div kål (vi har aldrig lyckats med huvudkål däremot men vi odlar varje år), morötter (första året vi försöker ordentligt), vitlök (första året vi försöker), lök (det har vi aldrig lyckats med), bondbönor (däremot inte i år), sockerärter (ev inte i år), div salladsväxter tex plocksallat, ruccula, rädisa osv och lite andra smågrejer.

Vi har höns för ägg och bin för honung

Köttdjur: Kaniner och ja höns förhoppningsvis när vi får föryngring.

Samla i det vilda: Bladväxter och blommor på vår/sommaren tex nässlor, svinmålla, daggkåpa, rölleka, maskros m.m

Svamp på sommar/höst tex Kantareller, taggsvamp, sopp av div slag, citrongulslemskivling, fårticka m.m

Bär på hösten tex hjortron och blåbär.

Vi har planer att producera mer mat tex ha djur för mjölk, fiska mer, odla mer (och bättre) samla mer m.m Vi håller blandannat på att omvandla 14 ha skog till åkermark och vindskydd (ungefär 50/50)

Vårt största problem är att vi är superdålig på att ta vara på det vi skördar till vintern så det är mest på sommaren vi njuter av det vi producerar.

l'm back

Annons:
[JeanetteK]
6/10/15, 4:09 PM
#7

Vi har får, grisar, ankor, höns, kalkoner och kaniner. Försöker ta tillvara bär och frukt. Har i år även odlat en del örter och grönsaker.

Tant Grön
6/10/15, 5:42 PM
#8

#6 Sår du lök eftersom du misslyckas? Med sättlök borde du lyckas tycker jag. Om det är sättlök du misslyckas med, så prova att blanda i lite aska och kalk i jorden. Krossade äggskal går bra.

Jag odlar så  mycket jag kan och hinner, eftersom jag är vegetarian. Plockar också bär och svamp. Skulle aldrig köpa saft eller sylt. Fast i år blir det nästan inga vinbär. Kanske blommorna frös.

tlover
6/10/15, 8:34 PM
#9

#8 Fram tills nyss visste vi inte att lökfrö var så känsligt, det var därför vi misslyckades. Just nu testar vi att så lök lite sent så vi får egen "sättlök" vi har ingen aning om hur det kommer att gå men det får vi se.

Vi vill helst kunna odla vårt eget utsäde så sättlök blir ju lite bakvänt då men vi försöker hitta potatislök 🙂

l'm back

Tant Grön
6/10/15, 10:33 PM
#10

#9 Om du går med i Föreningen Sesam så kan du få potatislök.
Jag provade ett år att odla sättlök när jag hade hus. Den skall värmebehandlas för att inte stocklöpa (gå i blom). Jag hade dom utanför bastun och nära vedspisen.  Minns inte hur länge. Tror det skulle vara strax under 30 grader.

Jag odlade potatislök, men det kom något mögel på för två år sedan, så nu har jag inga kvar.

VildaVittra
6/10/15, 10:37 PM
#11

En löksort som borde få en renässans är syltlöken, jag odlade den som perenn i förra huset. Ska nog ta och sätta det igen.
Visst, de är ganska små, men de är goda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
6/10/15, 10:51 PM
#12

Är syltlök perenn? Låter intressant, vilken odlingszon var det?

VildaVittra
6/10/15, 10:57 PM
#13

#12 Odlingszon 3 (men mer som 2 på tomten). Hade den i en pallkrage med sandblandad köpejord direkt på en berghäll i söderläge (om någon vill prova på).

Den satte som en stock under jord och från stocken växte det ut nya smålökar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
6/11/15, 2:58 PM
#14

#10 Vi är medlem men eftersom vi bor så långt norrut så blir det att skicka efter så sent att det ofta glöms tyvärr.

Jag har läst om det, vi hade tänkt försöka med pannrummet just över pannan, där är det ganska varmt annars kanske torkskåpet funkar.

l'm back

Tant Grön
6/11/15, 4:48 PM
#15

#10 Men du kan väl skicka efter tidigt ändå, du behöver ju inte plantera direkt???
Pannrummet går säkert bra.

tlover
6/11/15, 7:38 PM
#16

#15 Då fryser dom ju med posten

l'm back

Tant Grön
6/11/15, 9:22 PM
#17

#16 Men man skickar ju själv med emballage. Jag har sålt och köpt känsliga växter på Tradera mitt i vintern och det har gått bra. Eller så kan du be den du beställer av att vänta med att skicka.

tlover
6/12/15, 9:24 AM
#18

#17 Okej, jag är ny på sånt så jag visste inte det.

l'm back

[Torpedtass]
6/20/15, 8:13 PM
#19

Senaste tillskottet utöver vinbären är nu tomater. Vill så paprika och gurka också men då jag saknar växthus kommer jag se om dessa trivs i köksfönstret likt min tomatplanta.

camat
6/20/15, 9:00 PM
#20

vi odlar potatis , potatislök dill, persilja , morötter, kålrötter, vanlig gul lök och gränsrova eller som vi har haft den som foder till djuren. Vi gör egna frön av rovorna varje år så att vi har. Har i år testat med att göra egna kålrotsfrön men kålrötterna vill inte gro som det ser ut nu.   Vi   plockar svamp och bär i naturen. ibland lite fiske.

Vi är oftast helt självförsörjande med potatis. Det är svårt att odla i växtzon 7  så man måste ha tålig gröda.

Annons:
NiklasTyreso
6/21/15, 8:59 AM
#21

Samlar ett apotek av medicinalväxter och stärkande växter som äts som kosttillskott. Samlar brännässlor, stor kardborre, hagtorn, slånbärsblom, lindblommor, rölleka, johannesört, hallonblad, blodrot mm.

tlover
6/21/15, 9:29 AM
#22

#20 Försök att producera ett mikroklimat som har lägre växtzon. Här harisop övervintrat flera år tex, dom ska max övervintra i zon 4 men vi har zon 7, iallafall enligt kartan.

Nu har vi avverkat endel skog däremot så jag vet inte om vi kommer att ha så bra mikroklimat nästa år (andra saker vi odlar är tex björnbär, fläder om än dåligt, äpplen m.m)

l'm back

kattöga
6/21/15, 11:36 AM
#23

Lite amatörodling bara, kan inte särskilt mycket om odling, men tycker det är kul att testa.

Diverse örtkryddor på altanen, jag älskar prunkande färska örter på altanen, och framför allt att kunna gå ut och plocka lite färska örter till matlagningen! föredrar det framför blommor (även om jag har lite av det också);
Ett par rosmarinsorter, pepparmynta, gräslök, timjan, mejram, koriander, persilja bl a. 
Plus lite som jag sådde sent för att prova (så få se om det blir nåt). Dom som verkar ta sej bra är: tomatplantor, rädisa, ruccola, sockerärtor, brytbönor, squash. Dom som verkar ha lite svårare att ta min misshandel är: jalapenon och löken (som inte verkar vilja bli nåt mer än några strån, har läst ovan och förstår varför), som jag fick med erbjudandet från Vattenfall. 

Vi satte några potatisar i jorden också, för att testa, ska bli spännande att se om det blir nåt av dom också.
Ett par vinbärsbuskar (svart och röd) har vi också.
Två körsbärsträd (små supergoda).
Ett litet äppleträd som är vanskött och belönar oss med att bara leva men inte ge något att äta.  Ska se om vi kan flytta det till nästa sommar så att vi tar bättre hand om det.

Granskotten brukar jag småknapra på, men när jag fixat frys så ska jag försöka göra nåt av dom också.
I år ser det ut för att bli mycket blåbär, det hoppas jag!
Och smultron i mängder.
Har inte sett hur det ser ut med lingonen i år.
Vi har två fina kantarellställen på tomten , hoppas det blir mycket guld att skörda i år därifrån.
Rönnbär har vi också gott om, men det har jag inte tagit tillvara hittills….
Likaså nyponbuskarna….. 
Läste att man ganska lätt kan hitta pepparrot i naturen, det visste inte jag! Det är ju så gott! Så nu blir det till att försöka identifiera pepparrot och plocka.

Jag hoppas jag kan investera i en liten frys i år, så att jag kan frysa ner lite bär och svamp. Svamp kan jag ju torka, men bären är det lite svårare med.

Vi räknar med att fixa till en plätt för mindre odling av liknande produkter under sommaren/inför nästa säsong som vi hägnar in, eftersom rådjuren äter upp det mesta som planteras ute. Jag avskyr inhängnader av nät o dyl men för den goda matens skull så är det värt det ändå eller om det blir ett lite snyggare staket, som rådjuren inte kan hoppa över….. 

Vi har en gammal obrukbar segeljolle liggande, som vi tänker dra upp närmare huset och fylla med jord och odla nåt i den, kanske potatis, sallad, squash,…. eller nåt sånt. En plastjolle som lyser orange, så den blir nog ommålad, klädd med "stenröse", kort staket runtom  eller nåt.
Vad vi ska göra med den långa masten har vi inte kommit underfund med än…. Sätta segel i kanske och använda som "vindflöjel"? 😉

Har egentligen "tummen mitt i hand" när det gäller odling och har inte satt mej in i hur vad behöver skötas. Jag hoppas bara på det bästa…… Men jag lär mej lite pö om pö…. 😉 Annars nöjer jag mej med dom växter som är generösa trots min okunskap!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Oregano
6/29/15, 11:02 PM
#24

Det är så inspirerande att läsa om allt ni odlar, samlar och föder upp. Själv tog jag i för mycket i år, så jag tappade orken när det blev så kallt, blåsigt och regnigt. Jag började gräva upp gräsmatta för att göra ett litet grönsaksland. Det var mycket jobbigare än jag trodde, med lerjorden… en fjärdedel har jag hunnit med. Där växer nu 12 potatisplantor, lite hallon och resten är ogräs. Snart sätter jag ut frösådd rabarber, perenn piplök, plus tre olika sorters Squash. Det får räcka i landet i år, trots mina ambitiösa planer. Jag har tomat och paprika, physalis och tomatillo i krukor. Lite mynta, kryddörter, krusbär och några äppelträd har vi också. Men vi är dåliga på att lagra inför vintern, odlar än så länge bara lagom mycket för att äta färskt. Förutom äppelmos, som vi alltid gör en årsförbrukning av. Jag hoppas orka gräva resten av grönsakslandet under sensommaren, så det är redo till nästa år. Vi har också kaniner, men än så länge bara för nöjes skull. Och för gödselproduktion ;-) Javisst ja, jag började bygga kompost också. Ett av tre fack är klart. Och så några kaninburar. Varför har jag alltid alldeles för många projekt på gång samtidigt? Nån som känner igen sig? ;-)

VildaVittra
6/29/15, 11:06 PM
#25

#24 Orkar du inte gräva, köp då en storbal med halm och lägg som ett täcke ovanpå (detta kan du göra redan nu), sedan nästa vår petar du ner ett gäng potatisar ovanpå jorden, men under halmen, så gräver potatisen landet åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

slarvigt
7/12/15, 11:34 PM
#26

Det här är mitt första år med stor balkong, så jag vet ännu inte hur jag kommer lyckas med det här projektet… Jag har i alla fall fått plantor av tomat, chili, potatis, jordgubbar, timjan, citronmeliss, persilja, basilika, koriander, plocksallat, mynta och gräslök. Hunden håller även på att lära sig att hitta kantareller, så där kan vi kanske också få något av :)

Tant Grön
7/13/15, 12:27 AM
#27

# 26 Önskar jag hade en sån hund. 🙂

Annons:
slarvigt
7/13/15, 11:01 AM
#28

#27 Än har hon inte provat i "skarpt läge", så vi får väl se hur det går då :)

Evelina!
7/14/15, 8:43 PM
#29

Odlar för närvarande potatis, har en vinbärsbuske (röd) som det ser ut att komma mycket bär på i år, äppelträd och hallon. Plockar svamp och bär på hösten. Har kaniner, men dock inte till kött än så länge.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cragan
7/14/15, 10:41 PM
#30

tycks odla kajor i år  första året körsbären faktiskt mognar o då är dom jäkla kajorna där o länsar inte sett en endaste kaja här tidigare, ska nog attack träna tuppen till nästa år och sätta nät över trädet 😈

Afturelding
7/15/15, 12:54 PM
#31

Vi har tomater, gurka, paprika, selleri, sallad och rädisor på balkongen i år. Och en del kryddor som persilja, dill, rosmarin och timjan. Vi skulle haft bönor också men de kom visst aldrig i jorden. 

Jag tänker varje år att "nu ska jag plocka nässlor och massa annat bra från naturen" men nä 😃Men bär och svamp plockar vi iallafall. Förra året var det väldigt dåligt med bär dock, men vi plockade rätt mycket lingon. Vi brukar samla frukt och bär från familjen också.

Eftersom att vi bor i lägenhet så har vi inte produktionsdjur, men när vi flyttar till hus så är tanken att vi ska ha det. Då blir ju odlingen större också så då behövs de på ett annat vis.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

mmillann
7/25/15, 10:19 PM
#32

Jag odlar tomater, kikärter, mangold och paprika i år. Jag hade totalt glömt bort att börja odla i min vårdeppression så det fick bli lite improviserat. Jag kommer äntligen flytta till en egen liten 1:a nu om 3 veckor och nästa vår har jag stora planer för! Kommer bli morötter och potatis bland annat.

fridaas
8/31/15, 1:01 PM
#33

I år har vi bara odlat chili och smultron. Förra året blev det timjan, basilika, gräslök och dragon också, men orkade inte ta tag i det i år. Min sambo jagar, så vi är i princip självförsörjande på köttbiten, när vi väl flyttar från den här lägenheten har vi som mål att skaffa höns, så vi blir helt självförsörjande på kött och ägg. Plockar lingon, blåbär, hallon och svamp i skogen så mycket vi orkar, här är det ett riktigt lingon år i år! Till nästa år, om vi fortfarande bor kvar i den här lägenheten, är målet att odla kryddor, smultron och testa att odla potatis i hink.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

LinaLj
8/31/15, 5:36 PM
#34

Jag odlar potatis, morötter, ärtor, olika sorters bönor, rödbetor, majrovor, grönkål och blomkål och i år försökte jag mig på pumpa men det lyckades inte alls. Sedan har jag en örtträdgård med de örter jag använder mest.

Jag har körsbär, krikon, plommon och sötbärsträd som ger frukt. Har planterat päron och äppleträd men de har inte börjat ge frukt än.

Jag har vinbär (svarta och röda), hallon, blåbär, krusbär och björnbärsbuskar. I år har jag även planterat en nyponhäck, rosenkvitten och tranbär som ska bli spännande att se vad de ger.

Jag planerar att starta upp en hönsgård, när jag väl hinner fixa allt som behöver göras. Och funderar på att skaffa kaniner dels för kött och dels för ull.

Jag önskar att jag kunde skaffa får och getter för ull och mjölk, men jag har ingenstans att ha dem, varken betesmark eller byggnader. Så behöver fundera lite över hur det ska lösas.

Annons:
sponny
8/31/15, 10:41 PM
#35

Jag har några höns. En tupp , en höna och en liten kyckling som visade sig var en tupp. Och idag la hönan sig på 8 ägg. 😃

Annars är det mina grönsaksland som maten kommer från. Matpumpa, mangold, lök, potatis, gurka, sockerärtor, bönor osv. Och det finns en del buskar här. Krusbär, hallon, röda vinbär, björnbär. Funderar på att plantera havtorn och eventuellt skaffa ett par grisar i framtiden.

[Ruffsetuss]
9/20/15, 10:40 PM
#36

Har balkong där odlar jag Tomater !Paprika, Chili , Persilja och en planta med smultron . Ska få en större inglasad balkong , då blir det nog mer odling. I skogen plockar jag olika bär syltar o saftar.

jossan...
9/21/15, 9:44 PM
#37

odlar på sommaren, just nu så har vi dock fortfarande fullt med blommande ruccula, lite tomater, paprika och fycalis ( stavning? ) Dessutom har vi en timjan som växer utomhus men som ändå lever både sommar och vinter. Med snö och allt!

Gud vad bra jag stavar…

Varga
11/4/15, 2:21 PM
#38

Jag har ju tyvärr haft lite krångel med att inte kunna bo kvar på samma ställe mer än drygt något år och de sista månaderna på de senaste ställena har stämningen inte varit alls trevlig, så mina odlingar brukar bli lidande… Hoppas på att kunna balkongodla nästa år, och jag är väldigt intresserad av "windowfarming" (som jag skrivit lite om här för övrigt; http://nouw.com/Varganess/windowfarm---egna-gronsaker-med-fonstero-8458311 ) eftersom jag är rätt dålig på att vara hemma i vissa perioder och då blir ju såklart vattningen lidande…

Atropa
11/17/15, 2:12 PM
#39

Diverse kryddor och all min teförbrukning :)

Torparmor
11/21/15, 10:49 PM
#40

Grönsaker


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ManU77
12/16/15, 12:10 AM
#41

Ska precis starta igång ett litet lantbruk för köttproduktion. Ska ha nötkreatur, får, gris och höns. Kommer bli hur spännande som helst!

Tanken är att djuren ska gå ute året runt. Ja, inte hönsen då, men de andra djuren. De ska ha gott om plats och tillfälle att utöva sitt naturliga beteende. De ska leva stressfritt med gott om föda. De ska flyttas enligt naturens mönster, vilket innebär att de kommer hållas tätt ihop i små hagar och flyttas typ varannan dag.

Mitt sätt att hålla betesdjur kommer verka för att bygga matjord och binda kol i markerna igen.

Annons:
Cragan
12/16/15, 12:43 AM
#42

#41 hönsen kan gå ute dem med fast inte alla höns som vill gå ut när det ligger snö på marken. 🙂  lycka till med lantbruket

kattöga
12/21/15, 11:26 AM
#43

Stötte på Flower Sprouts för första gången och var tvungen att prova. Sååå "vansinnigt superdupergott", i mitt tycke! Särskilt smörstekt med aningen salt och ev en gnutta peppar! Provade ett kinesiskt recept också, men den underbara smaken drunknade för mycket i kryddor och andra smaker = Waste of Taste! 

Jag är helt såld på den vackra gröna "blomman". Nyttig är den ju också.

Dom säljs på Coop och Ica än så länge om jag minns rätt.

Nu ska här inhandlas fröer för att så Flower Sprouts nästa år! Den ska tåla vinterklimat bra också.
Någon här som odlat Flower Sprouts?

Flower Sprouts (Petit Posy) = en korsning mellan brysselkål och grönkål.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Varga
2/16/16, 5:24 AM
#44

Åh äntligen ska jag få flytta ut på landet, till ett torp med stor trädgård och växthus! :D Första året blir det mest lite grönsaker och frukt för husbehov, men jag är väldigt sugen på att börja med bin och kanske även hålla köttkaniner nästa år… Ska bli så himla spännande! :D

VildaVittra
2/16/16, 8:56 AM
#45

#44 Grattis! Vad kul och jag hoppas vi får höra massor om hur det går för dig. 

Avelsdjuren kan du ju skaffa redan i år, de måste ju ändå växa upp innan de får ungar. Var bara smartare än mig och bygg klart burarna innan du köper dom.😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
2/16/16, 5:21 PM
#46

#45 Tack! :D Det ska ni absolut få göra ^_^

Jo "problemet" är väl att jag inte riktigt är färdig med mitt resande och sommaren gör jag det extra mycket, så jag måste få lite kontakt med grannarna och fixa med framtida djurvakter osv innan jag skaffar djuren :p Så det känns helt enkelt mest realistiskt att det blir nästa år, eller i alla fall till hösten :) Hehe samt byggande av burar osv då ;)

Dudeson
2/23/16, 12:05 PM
#47

Vinbär, mullbär, physalis,oregano,timjan,tomater och jordgubbar.

Hade frigående åsebohöns ett tag + grönsaksland
Hönor funkade bra, ägg o "trevligt sällskap"… tills rovfågel tog död på dem.  Med tanke på andra högre värderade fritidsintressen så tycker jag man blev för mycket "bunden" av dem, djur innebär pass.

Grönsakslandet blev attackerat av mördarsniglar…kunde gå en kvällsrunda o plocka 1000-1200 sniglar på tomten. När man vart tillbaka där man startade kunde man åter börja plocka. Tillverkade en träram runt "landet" med 12V-trafo/eltråd men det blev totalt igenslemmat.

Ett alt. till grönsakslandet har blivit bärplockning i skogen…inget förarbete bara skörda 🙂.

John G
3/3/16, 9:54 PM
#48

Har några lastpallar med dubbla pallkragar hemma i hyreshusets trädgård.
Det gör mig inte självförsörjande men det blir lite sallad, potatis, lök, sockerärtor med mera. Och jordgubbar naturligtvis.

Frågan är om det inte till och med står i Sveriges Rikes Lag att man Måste odla jordgubbar om man kan? 😎Eller så 😉

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Annons:
ralekk
3/7/16, 11:25 AM
#49

Jag är vegetarian så det blir mest grönt för mig. =)

Jag har numera ca 60 m2 växthus, samt 120 m2 trädgårdsland samt 20m2 jordgubbsland och lite andra småsaker som humleodling, smultronodling, en slänt med hallon, vinbär osv. Sen är man väl i skogen och plockar enbär, lingon, blåbär, smultron och sånt någon dag om året.

Är självförsörjande på saker som potatis, tomater, paprika, chili, sylt, rovor osv. Det varierar lite vad jag odlar från år till år. Bor i ett sådant klimat att baljväxter inte funkar så bra här annars hade jag nog odlat en del bönor och liknande men jag har inte hittat någon sort som funkar här uppe ännu, har testat en hel del olika. Har även testat odla lite majs och sånt men blev mest minimajs av det, ganska ofta är ambitionerna och viljan bättre än klimatet. =)

Men snart ska jag förhoppningsvis flytta ner längre söderut och då är målet att jag mer eller mindre ska vara helt självförsörjande.

VildaVittra
3/7/16, 2:18 PM
#50

#49 Har du provat hederliga bondbönor och gråärter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3/7/16, 2:42 PM
#51

Bondbönor funkar då här (Södra Lappland, inlandet). Gråärt har vi inte hunnit testa än däremot.

l'm back

[klarabastin]
3/9/16, 12:21 PM
#52

Bondbönor och vitlök odlar jag hos mamma

Inkanyezi
3/9/16, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag ska ju snart flytta till Kuba, och där tänker jag mig att jag kommer att odla en del till husbehov. Jag har redan börjat lite smått, med vitlök, som jag har placerat ut hos diverse bekanta nu under den tid jag inte är där. Det är en särskild historia kring vitlöken, eftersom den som finns att få där är väldigt liten och har mycket små klyftor. Jag har försökt införa en större variant med stora klyftor, lika stora klyftor som en hel vitlök av den mindre sort som finns där.

Här har jag tidigare odlat en hel del till husbehov, men på senare år har det inte varit mycket sådant. I sommar ska jag ändå fortsätta lära mig hur vitlöken växer och hur man lämpligen behandlar den i det tropiska klimat som råder på Kuba. Jag har redan upptäckt att man måste lägga in lökarna några veckor i kylskåpet för att de ska förstå att de ska komma igång och gro. De behöver kylan för att triggas. Jag hoppas att det varmare klimatet på Kuba duger för odlingen sedan.

Jag har för tillfället lite vitlök på fönsterbrädan i vardagsrummet, som jag tänker plantera ut när det blir varmare. Jag ska också sätta några klyftor utan att driva dem först och se vilket som kan fungera bäst.

Tant Grön
3/10/16, 5:03 PM
#54

#53 Menar du att du skall ta med dig vitlök från Sverige och plantera på Kuba? Undrar i så fall om det är tillåtet? Det kan ju följa med sjukdomar, som t.ex. mögelsvamp, som kan skada dom inhemska odlingarna.

Inkanyezi
3/10/16, 5:16 PM
#55

Den kommer från Kina och finns att köpa där, men inte överallt.

Problemet med sjukdomar finns hos den vitlök som brukar odlas där, och den är inte inhemsk, utan har förts in för länge sedan, främst från Spanien. 

Så nej, det finns inget skäl att ta med den härifrån.

Annons:
Varga
4/1/16, 2:00 PM
#56

Jag har precis bestämt mig för att det blir vaktlar för mig i sommar! Hittade en gård som "hyr ut" vaktlar över sommaren, och då jag ändå är mer eller mindre "fast" på mitt jobb så kände jag att det passar perfekt ^^

Någon som har erfarenhet, något speciellt jag behöver tänka på? :)

VildaVittra
4/1/16, 2:32 PM
#57

#56 Jag älskar vaktlar. Det du behöver tänka på är att inhägnaden ska vara finmaskigare än med höns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leifsdotra
8/9/16, 3:48 PM
#58

Hönsen ger ägg och ev kommer vi att slakta kycklingarna när de blir stora nog. Fåren ger kött, kaninerna ger kött, och sambon jagar älg. Potatis, morötter, rödbetor, gräslök, dill och persilja odlas. Ska bygga växthus så fort vi får tid, har precis fått massor av fönster av vänner som bytt i hela huset 🙂 Har rödvinbär, rabarber, krusbär i trädgården. Vildhallon, blåbär och lingon plockar vi "runt knuten". Kantareller finns det såklart också i vår skog!

RatAss2
8/19/16, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#59

Här hemma är det det grönsaker, bär och frukter som gäller. Hade gärna skaffat höns eller kaniner om hyresvärden tillåtit.

ManU77
8/22/16, 1:43 PM
#60

#59 Vad odlar du där? Hur stort är odlingstunneln?

RatAss2
8/22/16, 3:03 PM
#61

Den är cirka 4x9 meter.

Den vänstra raden från toppen är det Vitlök, gul och röd lök och purjolök. Blomkål, kål, broccoli, spenat, rova och morötter.

 Mitten från toppen är det tomater, melon i mitten med brysselkål och paprika på vardera sidan. Zucchini, gurka, pumpa. I den gröna krukan är det ett citronträd.

Till höger från toppen, olika sorters sallad, isbergssallad, morötter, palsternacka, rödbetor, pak choi, kohl rabi, aubergine, kålrot, blomkål.

Där jag står så finns det även en kruka med ett mangoträd som kommer nog bli mer som prydnad då de växter sig jäkligt stora. Tre långa krukor med saffranskrokus.

Tror jag fått med alltsammans :P

Utomhus så har vi bönor, ärtor, majs, inca berries (physalis?), vindruvor, kiwi, hallon och svart vinbär. Några äppel och päronträd. Hann inte med att odla potatis i år men det komemr det nog att få växa i tunneln under vintern om de får plats.

Upp till toppen
Annons: