Annons:
Etikettövrigt
Läst 1773 ggr
Eda
6/19/15, 11:48 AM

Närproducerat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nyligen var min man och jag på en folkhögskolekurs: ”Närproducerat på Gotland”. Kursen var förlagd till Hemse, en kurs vi varmt kan rekommendera!

Smakprov på vad vi såg och gjorde var t.ex. studiebesök på närproducerade:morots-, potatis- frukt-, sparris- och grönsaksodlingar, besökte Gotlandskonfektyr, småskalig pastatillverkning, krukmakeri med ”närproducerad lera” och grisar och höns som hade det bra. Vidare fick alla deltagare baka Gotlandsbullar i vedeldad bakugn och laga middagsmat tillsammans med den skicklige köksmästaren Marc Enderborg på restaurangen Gula Hönan. Kaffekalas i Kattlundsgården, fiskeläge med rökta flundror, promenader och några kyrkor hann vi också med.

Min man och jag har sedan många år tillbaka gått på ett 30-tal olika folkhögskole-sommarkurser med mycket olika inriktning alltifrån etsningar, måleri, datakurser, bokbinderi, klä om gamla möbler till vandrings- och kulturkurser. De flesta kurserna brukar vara på 5 dagar.

Om man vill ha kontakt med folkhögskolornas sommarkurser tycker jag det är enklast att ringa (Telefon: 08-796 00 50) och be dem skicka katalogen, den brukar komma ut i början av året. Katalogen finns också på nätet, men där tycker jag det är svårare att hitta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
1/23/17, 4:20 PM
#1

Folkhögskolornas broschyr med sommarkursprogrammet för 2017 kan nu beställas, **se:
**https://www.folkhogskola.nu/kataloger--tryckt-material/

På nätet, se: 

**https://www.folkhogskola.nu/Detaljerad-sokning/?q=&s=j&type=3 
** 

**Det finns c:a 800 sommarkurser i år, de som gäller kost är: 
**Att bruka örter Skåne län 
Ekologisk Vegetarisk matlagning i Stockholms län 
**En smak av Österlen 
**Levande örtkunskap – en praktisk kurs med och om medicinalväxter 
Uppsala län 
Lär dig brygga öl Jönköpings län 
**Matlagning på Österlen
****Mat- och kulturresa på Gotland 
**Upplev Stockholms natur – utomhusmatlagning och paddling 
Äta ekologiskt, nr 14 Gävleborgs län

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: