Annons:
Etikettkolonilotten
Läst 1901 ggr
slarvigt
10/11/15, 12:04 PM

Odlingslott

Jag har blivit tilldelad en odlingslott och kan nu utöka min balkongodling något. Den lotten jag har fått består mest av gräs och ogräs (och några jordgubbs-/smultronrevor i ett hörn), vilket ser trist ut men förmodligen är jorden inte utarmad åtminstone :) Den ligger i odlingszon 1 och är på 95 m2. Jag ska nu ägna hösten och vintern åt att läsa på och göra planer, kolla jorden och vart solen står etc. Finns det något annat jag kan/bör göra nu? Jag tänkte snarast plantera ut min rabarber och mina jordgubbar som nu står på balkongen, samt sätta vitlök. Om någon har övriga tips får den gärna skriva dem här. Jag tar gärna emot inspirationsbilder och designtips också!

Annons:
slarvigt
10/11/15, 2:12 PM
#1

Jag tänkte även skaffa en bokashikompost och försöka starta en trädgårdskompost på lotten. Finns det någon mening med att cykla ner dit med mina gamla tomatplantor på balkongen och försöka starta kompost nu på hösten?

NiklasTyreso
10/13/15, 9:06 AM
#2

Var jag dig skulle jag försöka rensa bort så mycket ogräs du kan genast och vända jorden i höst med spade (som bonden plöjer på hösten). Vänder du jorden har ogräset svårare att komma upp i vår. Väntar du med vändningen börjar ogräset spira när den första vårsolen värmer några plusgrader.

[Ruffsetuss]
10/13/15, 11:18 AM
#3

Vad du än gör , använd ingen jordfräs ! Då får du ännu mera ogräs . Utan använd spade när du gräver och ev. Ogräsjärn för att få bort det värsta ogräsrötterns .

slarvigt
10/13/15, 1:48 PM
#4

#2 Får inte jorden det tuffare då om den ligger bar hela kalla vintern? Eller man kanske får marktäcka då också? Gräva upp det värsta ogräset tänkte jag börja med nu i helgen :) #3 Ja, det har jag hört att man ska akta sig för! Tack för tipset :)

slarvigt
11/2/15, 7:59 PM
#5

Jag är fortfarande så glad över den här lotten och smider planer hela tiden :) Nu har jag satt en del olika lökar, planterat mina gamla jordgubbar och rabarber och täckt dem med halm, samt försökt mig på att gräva en djupbädd. Förhoppningsvis blir det fler sådana redan i höst!

VildaVittra
11/29/15, 4:41 AM
#6

Hur har det gått? 

Lite sent svar men jag skulle inte gräva alls, utan täcka hela ytan med ett tjockt lager halm/löv, så gräver nedbrytarna upp jorden åt en under vintern samt ogräset kvävs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
slarvigt
11/29/15, 8:11 PM
#7

#6 Så tänkte jag också, men nu har jag grävt ner jordgubbsplantor och rabarber i alla fall och grävt fram en djupbädd, för att det ska bli något mindre att göra i vår :) Och täckt dem med löv och halm så länge

slarvigt
4/24/16, 9:23 AM
#8

Nu har det börjat hända saker! Fyra djupbäddar är grävda, potatis, bondbönor, squash, pumpa, persilja etc etc är sått. Jag har även hittat fyra rabarberplantor utöver de jag sått, så jag får nog titta igenom receptsamlingen med rabarber som finns på den här sidan sedan >_<

Cragan
4/24/16, 3:37 PM
#9

#8 paj o kräm så har du slut på rabarber 🤤
hmm undra när rabarbern börjar titta upp här brukar få första pajen i mitten av maj 😃

slarvigt
4/28/16, 11:29 AM
#10

#9 Paj och saft har jag tänkt + antagligen ge bort en del :) … och precis när jag satt de små sköra plantorna med squash, pumpa och solros så visar sig ju såklart april med hällregn, hagel och snöblandat regn… Idag ligger jag hemma sjuk, men i helgen måste jag åka dit och se hur det går

Eldflinga
4/30/16, 2:34 PM
#11

Är en genuin trädgårdsnörd så det är oerhört roligt att läsa om dina odlingar. Själv har jag en stor trädgård - som kräver stora projekt för att inte se futtiga ut, men jag skulle trotts den lilla storleken rekommendera dig att göra allt så smidigt för dig själv som möjligt. Att lägga markduk och odla i dubbla pallkragar fungerar utmärkt för mig. När jag vill ha inspiration läser jag "Allt om Trädgård" eller tittar på "Älska din trädgård" på Youtube - ett engelskt program med storslagna idéer, men mycket av det går att omvandla till vårt klimat, trädgårdens läge och plånbokens storlek. 

Det skulle vara roligt om du ville lägga ut foton på dina odlingar, eller skisser över hur du tänker dig det i framtiden! 

Lycka till och mycket nöje!

slarvigt
5/9/16, 9:28 PM
#12

#11 Foton på mina odlingar… Lotten ser verkligen bedrövlig ut just nu >_< Men det växer på fint och blir väl kanske något bättre när grödorna kommit upp tänker jag :)

Sabinan
5/18/16, 1:20 AM
#13

Spännande projekt.
Kul att jag hittade denna tråd som jag gärna följer 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Upp till toppen
Annons: