Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 1832 ggr
VildaVittra
2015-12-06 14:00

Tankelek: Omläggning av människors kost

Vi låtsas att alla människor i världen plötsligt blir veganer. Vilka miljömässiga följder tror du att det kommer att ske? Vilka effekter kommer man se hos befolkningen? Och hur kommer vilda djur att påverkas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-12-06 21:25
#1

Utarmade jordar tänker jag då på rak arm, eller inga matjordar alls till slut, massdöd på både djur, växter och svampar.

Förlorade biotoper, ökade transportutsläpp, allvarliga bristsjukdomar alt död för vissa människor.

Det var allt jag kom på på rak arm, kanske kommer det mer sen.

Edit: vissa delar av världen kommer antingen att avbefolkas eller bli helt beroende på import tex arktiska, subarktiska och ev öknar.

l'm back

Atropa
2015-12-07 07:35
#2

Folkhälsan kommer definitivt öka

VildaVittra
2015-12-07 08:54
#3

#2 Motivera gärna varför du tror att det kommer bli så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-12-07 08:56
#4

#2 Nja, all forskning jag har sett visar inte en ökad hälsa av vegansk kost, däremot av lakto-ovo-vegetariskt kost, vegetariskt + fisk eller bara en minskning av rött kött.

Nu kan det ju finnas andra studier som jag missat däremot (de studier jag läst har varit i en bok om vegetariskt idrottsnäringslära).

Sen så är ju frågan hur bra folkhälsan blir om man inte kan äta någonting vilket blir resultatet i längden (pga döda jordar).

l'm back

Atropa
2015-12-07 19:57
#5

Sänker ju både kolesteolen och Blodtrycket att välja vegansk kost, dessutom äter du mindre omättat fett vilket i sin tur leder till bättre tarmarbete som blir en naturlig slags detox :)

Atropa
2015-12-07 19:58
#6

Mättat fett* haha

Annons:
Snurrig
2015-12-08 16:33
#7

#1 #4 Varför skulle jorden "dö"? Skulle vi inte äta kött så har vi väl inte behov av ett sånt stort antal djur. Kan man inte odla människomaten på samma ställe som man i dagsläget odlar foder till djuren?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

VildaVittra
2015-12-08 16:42
#8

#7 Man odlar redan människomat på samma jordar som man odlar djurfoder på, grejen är att de skördar som inte duger till människoföda (inte mognat klart osv) blir djurfoder och ytor där det växer vall (det som blir hö) lämpar sig sällan för odling av något annat än det som redan växer där. Så för att mätta oss själva skulle vi vara tvungna att odla upp mer yta.

Och utan djur så får vi inget naturgödsel, varpå nedbrytarna skulle dö ut i åkermarkerna, de är ju redan så få i antal jämfört med hur det var förut. Och utan nedbrytare, så minskar mängden biotillgängliga ämnen i marken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snurrig
2015-12-08 16:50
#9

#8 Jaha. Att jag inte förstod det. 😟

Jobbigt läge.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Torparmor
2015-12-14 22:32
#10

Den sköna naturen med sin variation av öppna landskap och lättillgängliga skogar behöver stadsmänniskorna för sin rekreation. Fast ingen funderar på hur det ska gå till om vi slopar all vår boskap och låter skogarna bli till "naturskogar" som inte får skötas. Har nutidsmänniskor en susning om hur naturen kommer att se ut om den får sköta sig helt själv? Testa att gå in i en slyskog eller på en åker som börjat växa igen med tistlar, småbuskar och högt gräs.

#4 och 8 har faktiskt helt rätt i det som de skriver


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Halvdansken
2015-12-15 18:52
#11

Ökad algblommning i haven pga ökad kväveanvändning på åkrarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lina Strindlund
2015-12-22 00:12
#12

Hm hm MYCKET INTRESSANT! :) *kliar mig på hakan*

Ang. att det behövs boskap till gödsel - jamen låt det få leva boskap i naturlig/lagom mängd då! Man behöver ju inte döda  och äta upp dem systematiskt bara för att de finns här.  = ingen utarmning av jorden. Korkan leva utomhus, behövs ingen lagård för deras skull. dock lite tillsyn och ev stödutfodring vintertid?

Ang. Att vi skulle bli sjuka och dö av näringsbrist - pyttsan!  Det enda vi absolut behöver tillskott av som veganer är ju B12 och det går att framställa veganskt och finns på burk, varför skulle inte det kunna fortsätta finnas?

 Ang. Att det skulle växa igen - se nr.1 och så kan man ju låta de arbetslösa (inkl mig) jobba med att röja, man får väl ändå använda verktyg i denna framtida (fasansfulla?) veganska värld. ;) 

PS: jag är glad att folk äter delvis veganskt, och att folk äter kött som kommerfrån glada djur, så länge de VERKLIGEN haft glada liv. Man behöver inte bli vegan för min del, men man MÅSTE BRY SIG OM DJUREN. :) Men jag tror ni håller med mig där? :) 

Kram på er, tack för en intressant frågeställning! // 95% vegansk ung kvinna.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2015-12-22 06:19
#13

#12 "Ang. att det behövs boskap till gödsel - jamen låt det få leva boskap i naturlig/lagom mängd då! Man behöver ju inte döda  och äta upp dem systematiskt bara för att de finns här.  = ingen utarmning av jorden. Korkan leva utomhus, behövs ingen lagård för deras skull. dock lite tillsyn och ev stödutfodring vintertid?"

Att djur lever som tamdjur är ju inte veganskt hur man än vänder och vrider på det då det skulle inte då vara en "vegansk värld" eller vad man nu vill kalla det. Men ja man skulle nästan kunna göra som du säger, djur kommer däremot att vara tvungen att slaktas både för att djurstammen måste hållas livskraftig och för att det skulle vara väldigt få som skulle vilja ha så många djur så att vi skulle få den gödsel som behövs.

Men man skulle helt klart kunna minska på köttkonsumtionen, höja priset på kött kraftigt(men ha det rabatterat för de som behöver det pga sjukdom m.m) och på det sättet ge bönder större möjlighet till att ha det bättre för djuren.

"Ang. Att vi skulle bli sjuka och dö av näringsbrist - pyttsan!  Det enda vi absolut behöver tillskott av som veganer är ju B12 och det går att framställa veganskt och finns på burk, varför skulle inte det kunna fortsätta finnas?"

Alla är inte stöpta i samma form, vissa har svårt att få i sig nog av vissa ämnen trots tillskott och varierad mat. Det kan vara sjukdomar, allergier eller helt enkelt genetiska skillnader. Alla kan inte leva på vegansk kost och vissa skulle faktiskt dö om dom tvingades leva på vegansk kost.

Sen så är det ju inte nyttigt för fem öre att leva på massa konstgjorda tillskott heller.

Sen finns det andra sjukdomar som gör att man inte kan leva veganskt, jag måste tex pga värk i leder använda ullkläder då jag har skov.

"Ang. Att det skulle växa igen - se nr.1 och så kan man ju låta de arbetslösa (inkl mig) jobba med att röja, man får väl ändå använda verktyg i denna framtida (fasansfulla?) veganska värld. ;) "

Fast djur röjer på ett annat sätt. Dom äter vissa växter men inte andra, eller betar dom i olika växtskeden eller liknande. De river dessutom upp torven på sina ställen och lägger ut gödsel här och där. En människa kan inte härma detta då vi inte till fullo faktiskt vet exakt vad och hur betande djur gör.

Skulle människor röja istället så skulle det dö massor av djur, växter, svampar, bakterier och virus eftersom allt lever i symbios och det finns djur, växter, svampar, virus och bakterier som anpassat sig till hur just kor betar (och andra till getter och än andra som funkar med båda). Dessa djur, växter, svampar, virus och bakterier skulle dö ut om kor slutade beta.

Sen drar en röjsåg rejält med bensin också.

l'm back

Annons:
ManU77
2015-12-23 16:41
#14

#5 Det finns många sätt att förbättra sitt kolesterol och blodtryck på. Ett sätt kan t ex vara att äta LCHF. Den kosten är ofta rejält rik på mättat fett, men har ändå den effekten. Det är alltså inte undvikandet av mättat fett som gör att veganmat kanske också har samma effekt.

Vad är det förresten med kolesterolet som förbättras med vegansk mat? Om det är totalkolesterolet som sänks kan ju det vara positivt eller negativt beroende på andra parametrar.

Atropa
2015-12-23 19:52
#15

#14 oj du, jag är inte så påläst tyvärr! Vet bara att vegansk kost sänker vissa saker (självklart beroende från person) får nog googla och läsa på lite innan jag kan ge ett konkret svar :) god jul!

Tant Grön
2015-12-29 00:38
#16

Det är nog ingen risk att alla blir veganer. Människan, med några få undantag, vill äta kött till vilket pris som helst. Såg idag att importen av utländskt antibiotikakött ökat kraftigt…..😕

ManU77
2015-12-29 09:20
#17

#16 Ja, jag såg också det. Trist som bara f-n. Folk verkar vara villig att betala precis vad som helst för billigt kött.

Jag är ändå optimistisk inför framtiden. Jag tror fler och fler blir medvetna om kvalitet och hur maten påverkar både hälsan och klimatet. Kanske även veganer kommer till insikt tillslut, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Upp till toppen
Annons: