Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 1965 ggr
VildaVittra
2015-12-27 11:17

Riset som kostar människoliv

Visste du om att det går åt 3000-5000 liter vatten för att producera 1 kg ris? vet du om att de som odlar riset saknar skyddsutrustning och får då svåra sjukdomar till följd av besprutningen? 

Läs denna granskning: http://www.radron.se/granskningar/ris/

Äter du mycket ris?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thea_thea
2015-12-27 11:21
#1

Jag äter ris 1-2 gånger i månaden :)

lollynonna
2015-12-27 11:23
#2

Jag äter ris väldigt sällan, hatar både smaken och konsistensen…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Rheen
2015-12-27 11:32
#3

1-2 gånger per halvmånad/månad. Men jag kan skylla på att det inte är jag som tar hem och tillräder det, haha.

~ Rheen.

tlover
2015-12-28 22:25
#4

2-4 ggr/veckan tyvärr. Potatis är underbart men lite långrandigt om man ska äta det varje dag (tål inte gluten).

Jag önskar att det skulle gå att veta om riset man köper är den sorten som odlas på "torr"* mark

* Det finns ju två huvudsorter av ris, en som odlas i mark som dränks av vatten som man oftast ser på bilder och en som odlas på icke blötlags mark. Den kräver nog däremot mycket mer vatten än tex potatis men mindre än sorten som odlas på blötlagd mark.

l'm back

Tant Grön
2015-12-29 00:25
#5

#4 Men potatis kan man väl äta nästan varje dag 😍kokt, stekt, bakad, mosad, pommesfrites, gratäng, rostad, eller pressad så den påminner om ris.
Riset du tänker på är nog  arborioris, tror det är det som odlas på torrare mark. Har för mig att det odlas i Italien.

tlover
2015-12-29 10:03
#6

#5 Tyvärr så tryter fantasin då det är dags att laga så det blir kokt eller uppstekt. Men, ja potatis är gott 🙂

Nuförtiden finns det även "vanligt ris" som odlas på torrare mark. Det är populärt i Afrika bland annat.

l'm back

Annons:
Tride
2016-01-14 09:39
#7

Äter aldrig ris.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gronstedt
2016-01-14 10:07
#8

Äter nästan aldrig ris, men om det skulle serveras någon gång per årtionde så bråkar jag inte om alternativ, utan tar det som det kommer.

Näring
2016-01-22 15:33
#9

Jag äter ½-1dl torrvara ris 2-3ggr/vecka. Jag tror inte måttliga mängder ekologiskt ris är särskilt farligt för miljön. Att det används mycket vatten har bara betydelse när t.ex. Coca Cola eller andra stora företag använder så pass mycket vatten att det blir brist för lokalbefolkningen som odlar ris och annat. Det är ris och annan mat som vattnet ska användas till. Jag äter Risentas ekologiska ris som odlas i Italien, där är det iaf inga problem med risodlingen.

tlover
2016-01-22 16:47
#10

#9 En av de negativa sakerna med ris och vattenanvändning är att när mark hamnar under vatten börjar marken släppa ut metan och metan är en växthusgas som är många gånger mer potent än koldioxid.

Så att använda ris ökar växthuseffekten väldigt förenklat. När det gäller just det så är ju vattenanvändningen som coca cola använder bättre (men säkert dåliga på andra sätt så jag stöder inte alls dom).

Både ekologiskt och oekologiskt ris växer på marker som har täckts med vatten (om inte det är den sorten som odlas på torra land men det går ju inte att veta vilken sort det är man äter).

l'm back

NiklasTyreso
2016-01-28 20:18
#11

Ofta är det bättre att välja mer lokalproducerad mat, som inte transporterats runt jordklotet. Ris äter jag som julgröt, men annars föredrar jag potatis.

surikatflicka
2016-01-29 15:19
#12

Jag gillar inte ris, men resten av familjen älskar det, så det blir 1 till 2 gånger i veckan.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Blanksteg
2016-01-30 15:42
#13

2-4 ggr/v. Lagar mest mat som är godast med ris till. Men ska försöka skära ner på riset och ersätta det med annat. Tänkte testa "blomkålsris".

Annons:
[zinnia578]
2016-01-30 20:37
#14

Äter ris ungefär 1 gång varannan vecka

Tant Grön
2016-01-30 23:06
#15

Ni som äter ris ofta, är ni inte oroliga för arseniken, speciellt om ni ger barnen?

Upp till toppen
Annons: