På vår tallrik och i vår kopp

Ekologiskt?

2016-01-13 16:07 #0 av: Gronstedt

På  Matsmart har de ibland olika slags bönpasta (t.ex. http://www.matsmart.se/spaghetti-svarta-bonor) , som är miljömärkt och klimatsmart och allt möjligt - men så är den "vegansk" också. Kan det verkligen vara så ekologiskt då? Den lär väl vara odlad med konstgödsel om den är vegansk? Eller kan man äta den med gott samvete ändå?

Anmäl
2016-01-13 16:13 #1 av: VildaVittra

Det står att det är ekologiskt odlade bönor från Kina, hur ekologiskt det nu anses vara att färdas runt halva jorden för att komma hit. Undrar hur kinesisk ekologisk odling gör med gödsel egentligen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-01-13 16:17 #2 av: tlover

Antagligen är det inte strikt veganskt då det finns meningsskiljaktigheter om vad veganskt är. Vad ekologiskt är finns däremot bestämt.

Ni har väl inte missat nya sajten Anslagstavlan ifokus eller Prepping ifokus?
Titta gärna förbi i min tebutik, facebooksida eller blogg och säg hej
Välkommen in

Anmäl
2016-01-13 16:17 #3 av: Gronstedt

#1: Var hittar du att de är från Kina?

Anmäl
2016-01-13 16:53 #4 av: VildaVittra

#3 På tillverkarens hemsida. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-01-14 09:09 #5 av: Gronstedt

#4: Sicken idé. Där tänkte ju inte jag på att kolla ... Generad

EDIT: Jag hittade inget om ursprungsland där heller ...

Anmäl
2016-01-14 11:53 #6 av: VildaVittra

#5 http://www.alaeco.se/produkt/Spaghetti---Svarta-bonor#tabs-2

Innehåll: Påse 4 portioner / 200g
Ingredienser: Mjöl av svarta bönor* (*ekologisk ingrediens)

Ursprungsland: Kina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.