Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1924 ggr
VildaVittra
2016-01-20 23:17

Vad är jord?

I en diskussion på ett annat forum, noterade jag att det fanns en hel del kunskapsbrister om vad jord är. Så nu undrar jag, vet ni vad jord är och vad den består utav? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Achatina
2016-01-20 23:22
#2

Inte bara mask.. Alla nedbrytare i naturen, allt från svamp till insekter.

Zepp
2016-01-20 23:32
#3

Japp.. det där som finns under gräset i min trädgård!

Och där finns först förna, sen torvjord, under det blandad torv och mineraljord för att närmast berget bestå utav blandad mineral och lerjord.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2016-01-20 23:34
#4

Haha, bra tråd. 

Man nästan hör hur det öppnas nya flikar och googlas ute i stugorna 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Fialialej
2016-01-20 23:38
#5

Min första tanke: Är det här en kuggfråga..? :D

"På natten är alla katter svarta"

Zepp
2016-01-20 23:40
#6

Man skiljer altså på olika jordtyper.. matjord är en blandning mellan nedbrutna växtrester och nedbrutna bergarter.

Tex min torvjord är kraftigt nedbruten torv, den är oxå sur.

Så det kan vara lämpligt att tillföra mineral.. ofta kalk.. om man vill odla annat än surjordsväxter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
VildaVittra
2016-01-20 23:45
#7

#5 Nej, det är inte en kuggfråga. 🙂

#4 Man lär genom att söka. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-01-21 07:38
#8

Till största delen är jord levande varelser. Djur, växter, svampar, bakterier och virus. Tyvärr minns jag inte hur stor procent men mer än 50% iallafall. Sen finns det lite mineraler och liknande också men det är inte mycket i jämförelse.

l'm back

tlover
2016-01-21 07:39
#9

Funderar faktiskt på att skriva en artikel i ämnet då få verkar veta vad jord är. Jag har bara inte haft tid.

l'm back

tlover
2016-01-21 07:50
#10

Eller det skulle nog bli en hel artikelserie det är ett sånt oerhört stort ämne

l'm back

VildaVittra
2016-01-21 08:09
#11

#10 Jo, men det är uppenbarligen något som behövs. 

Inget elakt menat mot er som svarat i tråden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-01-21 08:30
#12

#11 det är ju ganska nyss ens vetenskapen insåg hur levande jorden är så då är det ju förståligt att vanligt folk inte vet. Om än tragiskt med tanke på skicket av världens jordar.

l'm back

Lisabet
2016-01-21 14:24
#13

Intressant fråga (och jag har jäst den andra tråden som refereras). Och omfattande. Man måste nog börja med att vilka olika typer av jord som det finns, och hur de bildas (och förstörs). Sen är ju vattnets roll också viktigt, om man tänker på växtlighet.

Jag läser gärna en artikelserie om jord, så det ser jag fram emot.

Annons:
Halvdansken
2016-01-22 16:59
#14

Jord är ju inte EN sak. Vi har lera. Det är mineral som är slipat av inlandsisen till jättesmå partiklar, som håller vatten bra, men som blir till cement när det torkar.
Några mil bort har man sand, då man ligger nära kusten.  50 mil bort är det torv, från gamla hedar.
För att kunna odla det som vi vill odla (och inte det som kommer av sig själv), så ska man tillföra "matjord". Enklaste är kompost. Humus, levande jord med svampar, bakterier och djur. 
Jord är jättekul. Och livsviktigt. Utarmad jord (som exempelvis monokulturer) är en katastrof, som behöver enorma mängder konstgödning för att överhuvudtaget producera nåt. Tänk om man kunde lägga de jordarna i träda några år, och släppa ut korna där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-01-22 17:20
#15

Nu vill jag ha svaret på frågan.. vad är jord och.. vad vinner man om man har rätt.. en påse torkad hönsbajs?😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2016-01-22 17:21
#16

Jag skulle gärna ta emot en säck hönsbajs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Lummer]
2016-01-22 22:15
#17

Ville bara säga. En vän har hästar och här är det då ett tjat om dyngstackens vara eller inte vara. Hon köpte en sorts dansk tror jag det var kompost mask. Den är röd aktig. Iaf denna lilla mask äter upp dyngstacken och producerar den mest fantastiska planterings jord. Något att tänka på för alla dyngstacks ägare😉

ManU77
2016-01-30 10:59
#18

Det här är ett så otroligt intressant ämne! Jag ser fram emot en lång och utförlig artikelserie om detta. Jag hoppas det finns både ork och vilja att skriva en sådan.

72mm
2016-01-30 11:20
#19

#18 Jord? Börja där? 

Det är ju inte direkt som att det sakans text att läsa i ämnet…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

ManU77
2016-01-30 11:27
#20

#19 Tack, men det blir för… grylligt. Jag får ingen struktur i informationen om jag ska klicka mig fram länk för länk på Wikipedia. :-)

Just nu har jag denna bok hemlånad från biblioteket

Jord: funderingar kring grunden för vår tillvaro

Jag läser den parallellt med fem andra böcker, men intressant är den!

Annons:
ManU77
2016-05-14 12:42
#21

En intressant föreläsning av Elaine Ingham om hur man håller liv i jorden… eller återupplivar en död jord.

https://www.youtube.com/watch?v=x2H60ritjag

Upp till toppen
Annons: