Annons:
Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 4068 ggr
VildaVittra
2/7/16, 5:01 AM

Köper ni mat med kort datum?

I dagens samhälle slängs otroliga mängder med fullt ätbar mat, bara för att man satt bäst före på dom. Utöver de varor som egentligen inte har ett bäst före (som exempelvis socker, ättikssprit, salt) så sätter tillverkarna av konserverad mat ett mycket kortare datum på burken än vad som behövs, eftersom konsumenterna annars tror att de tillsatt något hälsovådligt konserveringsmedel. Preppers brukar prata om konservers shelf-life, vilket kan vara flera år längre än trycket på burken. Vad jag vill komma fram till, är att bäst före satts med god marginal, så man kan spara en stor slant genom att köpa mat som precis gått ut eller som snart ska göra det. Kött är ju dessutom som allra bäst (välhängt) när det närmar sig sista förbrukningsdatum. 

Är du en sådan som går förbi utförsäljningarna i butikerna där de säljer mat med kort datum, eller passar du på att fynda?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
TjockaBerta
2/7/16, 5:06 AM
#1

Ja jag köper mat med kort datum. Gärna dessertost som egentligen inte är klar att ätas innan den har gått ut 😃

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
2/7/16, 5:17 AM
#2

#1 Precis, de ska gärna nästan krypa fram av sig självt. 🤤 Fast Casu Marzu är lite väl "vällagrad" även för mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Temmy
2/7/16, 5:45 AM
#3

Jodå här fyndas en hel del med kort datum då och då 😃 Jättepraktiskt nu när jag studerar och man behöver dra ned på kostnader. 👍

Stallmima
2/7/16, 8:00 AM
#4

Det kan jag göra ibland

Åsa S
2/7/16, 8:13 AM
#5

Japp köper ofta mat med kort datum.

Lia
2/7/16, 8:17 AM
#6

Jag köper alltid kort datum av det jag gillar. Det går åt snabbt ändå, men många gånger håller det mycket längre än det står. Jag tittar inte så mycket på datumet i kylen hemma heller, utan litar på mina sinnen :-) det är något jag lärt pojkvännen också, då han kommer från en familj där allt slängs 1-2 dagar innan det "går ut"…

Annons:
tlover
2/7/16, 8:55 AM
#7

Vi köper då och då mat som snart går ut, det vi köper hamnar däremot sällan i såna högar. Hemma så förlitar vi oss oftast på smak och syn. Men även där är det torrvaror så dom håller flera år efter bäst före.

l'm back

Lorita
2/7/16, 9:02 AM
#8

Det händer ganska ofta, fryser man maten håller den längre och dessertostar är bara bra att det är kort datum på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ria74
2/7/16, 9:43 AM
#9

Jag köper ofta mat med kort datum. Är det kött och jag inte kommer att hinna äta det just nu läggs det i frysen.

Sen handlar jag en del numera på matsmart som ju ofta har varor med kort datum eller som till och med är utgångna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TjockaBerta
2/7/16, 1:58 PM
#10

#2

Den skulle jag inte köpa men jag har av misstag ätit ost som kryllade av larver. Den var suveränt god ändå tills jag såg larverna 😂

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
2/8/16, 1:42 PM
#11

#10 Det måste ju ha varit en väldigt bra ost, med tanke på att larverna gillade den så mycket. 😃

Jag köper också ofta mat med kort datum. Litar mer på min näsa och gom än på bäst-före-märkningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
2/8/16, 4:08 PM
#12

#11

Den var väääldigt god!

>>>Malum domesticum<<<

[WickedAlly]
2/8/16, 10:10 PM
#13

Jag köper inte med kort datum, önskar att jag kunde men ibland är det ju riktiga fynd men hela jag skriker nej inombords. Klarar inte av det.

Annons:
[WickedAlly]
2/8/16, 10:11 PM
#14

För ibland är det *

DesK
2/9/16, 2:40 PM
#15

Jag köper ofta sånt med kort datum och håller med om att vissa saker t o m kan vara bättre när datumet gått ut 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lia
2/9/16, 2:55 PM
#16

#13 Vad är det som tar emot?

[WickedAlly]
2/9/16, 3:46 PM
#17

#16 Jag tycker att det känns lite snuskigt om jag ska vara ärlig, jag vill ha min mat så fräsch som möjligt. Lite töntigt egentligen med tanke på att jag jobbat i kök i flera år, och där slänger vi ju knappast varor om det började närma sig utgång. Vi använder ju allt istället, och jag tycker att jag är bra kompis med mitt luktsinne. Men nix, klarar det inte ändå.

Lia
2/9/16, 4:31 PM
#18

#17 Många kan inte äta mat efter utgångsdatum, men du kan alltså inte äta mat en tid innan, om jag förstått det rätt? För annars kan man ju tillaga mat med kort datum direkt och äta det till kvällen exempelvis. Då hinner det aldrig "gå ut". Om jag nu tolkade det rätt, hur lång tid innan utgångsdatumet äter du inte längre maten? Jag är bara nyfiken på ditt sätt att se det på :-)

Scorpio97
2/9/16, 4:49 PM
#19

Jag handlar det jag hade planerat att handla. Är det kort datum och därmed billigare är det såklart bra, men jag köper ingenting jag inte hade tänkt äta bara för att det råkar vara kort datum. Hemma glömmer jag alltid bort att kolla datumet, så det händer förmodligen regelbundet att jag äter mat som gått ut eller varit öppnad längre än vad den ska. Men jag har ju inte dött i alla fall, så jag tror det är lugnt att fortsätta.


//Jessie

kattöga
3/1/16, 9:49 AM
#20

Jag kollar ofta bland kortdatum-varorna. Hittar jag nåt där som jag tycker om så köper jag men oftast finns där bara varor som jag inte gillar, tyvärr.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
John G
3/1/16, 9:09 PM
#21

Tycker det är självklart att konsumera i samma ordning som saker produceras. Därför letar jag ofta efter kortast datum. Vill ju inte att någonting skall gå till spillo.

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

Carmarino
3/2/16, 1:29 PM
#22

I förrgår köpte jag varor som gick ut samma dag. Frös in det mesta direkt jag kom hem och resten åt jag till middag. Det var absolut inget fel på maten, utan den var väldigt god. Eftersom jag oftast fryser in det jag köper (allt som går att frysa), så stämmer "bäst-före-datum" aldrig. Därför har jag vant mig vid att alltid lukta och smaka på matvarorna först.

Tycker att Sverige skall införa samma märkning som Danmark och Tyskland. De har märkningen "Mindst holdbar til/Mindestens haltbar bis", d.v.s. "Minst hållbar till". Då vet vi att varan håller till minst det datum som står på förpackningen, oftast längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Varga
4/1/16, 6:23 PM
#23

Jag dumpstrar ju, så man kan väl säga att jag ätit ett och annat med utgånget datum… x) Senast idag var det köttfärs som legat i frysen ett tag, inge fel på den tyckte varken jag eller hunden!

VildaVittra
4/1/16, 8:50 PM
#24

Köpte 30 paket bacon idag för 1 krona styck som reades ut eftersom de går ut imorgon. Frysen proppades full. *Me like bacon*😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Temmy
4/2/16, 1:27 AM
#25

#24 Inte avis alls! 😮 🤤

Bjornen
4/11/16, 9:05 PM
#26

Självklart. Filprodukter är som godast 3 månader efter datumet och ätbara åtminstone 9 månader över. mjukbröd bör ätas eter datumet. ägg som ska kokas ska vara över datumet och klarar 6-9 månader över. Konserver som inte är kylkonserver bör kunna lagras några 10-tal år över datumet. under vissa omständigheter hundra år. Kylkonserver något år. Torrvaror ett antal år, men fettrika produkter kan härskna och blir mindre smakliga, men inte farliga att äta. Kryddor kan bli mindre aromrika så man kan behöva använda något mera av dem. Socker som förvaras torrt hundratals år.

tlover
4/12/16, 8:06 AM
#27

I en bok som jag har som heter "urfödan" talar dom om "goaste" vilket betyder "det goda härskna". Förr där i lappmarken var sådär lite halvhärsket kött jättegott. Det ska visst inte gå att få till goaste nuförtiden då renarna stödutfodras

l'm back

Annons:
[Tibonnanj]
7/6/16, 1:12 PM
#28

Jag tittar aldrig på datum om jag ska vara ärlig. Kanske på mjukt bröd för att vi äter det så lite och det är tråkigt om det börjar mögla.

När jag jobbade på Netto så slängde vi flera kg ätbara livsmedel om dagen! ( Så ni som dumpstrar borde ta en titt i containrarna utan för era Netto butiker). Bara för att man inte får sälja mat efter datumet gått ut ( till och med tuggummi, vilket jag tycker ganska sjukt). Ibland lyckades jag tjata till mig att få köpa livsmedlet till ett mycket lägre pris än ordinarie. Det gör alltid så ont i mig att slänga mat.

Sen är jag gravid så är jag osäker på något så vågar jag inte äta det men jag lever efter tron att så länge man värmer upp gamla livsmedel, ordentligt, som inte är uppenbart dåliga så är det ingen fara och i en gryta kan man slänga i nästan allt ;)

[Baltazar13]
7/6/16, 1:45 PM
#29

Nästan jämnt när det gäller kött och det jag får tag på när det gäller grönsaker.

Wony
7/6/16, 2:38 PM
#30

Brukar handla på matsmart emellanåt, då blir det med korta datum, i vissa fall utgångna. Däremot går jag alltid på lukt/smak, även med konserver. Nu senast hade jag en majskonserv som bara var ett år efter bäst före som… Ja, det stank något alldeles vidrigt. Det fick bli en ny burk…

Så även om konserver bör gå att lagra längre än så, så utgår jag aldrig från att maten är helt ok, utan köper jag "gammalt" så utgår jag från att det är lite som att skrapa trisslotter… ibland ok, ibland inte. 

Kött brukar jag köpa med kort datum och frysa in.

Carmarino
9/3/22, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hittade den här påsen torkad frukt i en låda härom dagen. Den hade passerat bäst före med råge, men gick fortfarande utmärkt att äta. Frukten var lite sockrig bara, men annars smakade den bra.

Köpte ganska mycket torkad frukt förr, för jag skulle använda den i bakningen, men det blev aldrig av. Därför hittar jag ibland sådana här påsar lite här och där. Kollar alltid först om de går att äta, och förvånansvärt ofta gör de det. De brukar förstås vara lite torrare än när de är nyköpta, men om man inte tycker om det kan man blöta dem lite innan man äter dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
9/21/22, 7:41 AM
#32

Vi handlar det som står på listan. De flesta grönsakerna odlar vi själva, bär finns som hemkonserv, fisk köper vi från fiskbilen 2 ggr/år och köttlådor direkt från någon bonde. Det blir mest ägg, mejeri, kaffe och torrvaror vi handlar och vi botaniserar inte bland det alldeles för stora varuutbud som finns.

Vi försöker hålla oss till så oraffinerade livsmedel som möjligt och turen i butiken blir därmed så rak och kort som möjligt. Vi har ingen koll på varor med kort eller långt datum, men vi äter allt som luktar och smakar ok. Hittade en leverstuvning i frysen som hade 4 år på nacken och den smakade bra, men då har vi lägre temperatur än -18 grader i frysen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
3/14/23, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Har haft en Oddly Good Barista havredryck stående i rumstemperatur väldigt länge (bäst-före 2021-09-11) så idag hade jag tänkt att jag skulle slänga den. Bestämde mig dock för att provsmaka den först, och till min stora förvåning så smakade den precis som den brukar. Så det är tydligen bra hållbarhet på Oddly Goods drycker (man kan ju undra varför dock). 😊

Det kan ju vara bra att veta om man vill ha en dryck i sitt prepper-lager. Särskilt som den inte behöver förvaras kallt förrän man öppnat den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 3/14/23, 12:21 PM av Carmarino
O
7/14/23, 7:42 PM
#34

#0: Jag har 9 fulla frysar. samlat i flera år. Har pratat med professor på Livsmedelsverket som sa: Sista förbrukningsdag är näst Jultomten den största myten. Den är i syfte att sälja mera- Man kan tina fryst mat i rumstemp, frysa in den och tina igen och frysa in den-(inte fågel och fisk mer än 1 gång) Maten håller sig i 10 år i en frys under -18. Jag köpte två rökta laxfiléer 1988 t jul. Vi åt bara en. Den andra lade jag högt upp i varmgaraget så att råttor inte drogs dit. Glömde den. I april 1989 städade jag garaget och hittade denna vacpackade lax. Ringde leverantören och man sa att torka bara bort proteinlagret så är det utsökt. Det var sant och det var magiskt gott. Förra året avfrostade jag en av frysarna. Hittade en ca 1,5 kilos karré från 2006.( 16 år gammal). Tinade och åt och jag lever än o ingen Montezumas Hämnd på toa heller. Så om Putin kommer eller Neapelbuktens supervulkan på havsbotten exploderar så har jag mat till mig o katten på min vedspis, vatten ur brunnen och varma kläder.

Annons:
O
7/14/23, 8:36 PM
#35

#34: Jag har inte varit i en butik på 4 veckor. Maten finns i frys. 10 kg smör a 20 kr pak och minst 20 byttor Bregott a 10 kr pak.
Köpte 5 kg blåbär och 4 kg hjortron av bärplockare här i somras. Billigt! Kokade på min vedspis 1 kg blåbör 1/2 kg hjortron och 400 g socker så jag har underbar sylt som pålägg till rostade brödet från halva frys nr 8. jag har även en ostkyl där man har mer eller mindre skänkt bort ost (som inte ska frysas) Västerbotten för 15 kr/paketet är suveränt på pasta. Men mina Garantostar går ju också bra då jag knapersteker saftig Skogaholmslimpa i smör. Jag skriver en lapp på ostarna ( tror 40 stycken idag) så jag vet hur länge de är lagrade-. Vanlig Arla hushållsost blir som norditaliens Alpost efter 4 år i 8 gr kyl Jag har en Kvibille Whiskycheddar 3,5 kg i röd paraffin på lagring sedan 2019 För att leva så här extrembilligt måste man ha ett långtidshållbart lager av mat, olja, pasta,100 ägg för 1 kr st från en hönsgård, fett, toapapper, hygienprod, sårbehandling, tvättmedel, cigarrer, handdiskmedel, och vatten. Jag gillar inte rutten mjölk och inte fräsch dito heller. Men mina 400 kvm villa kostar bara 700 kr i el/ månad med mitt bundna elavtal till nov 24. Villkoret är förstås gratis ved. Sen odlar jag libbsticka som är en fantastisk krydda i alla mina recept jag har utvecklat i en kokbok. I morgon ska jag ut o grilla utanför med röksmak av granris och vedglöd under ett par skivor bra melerad entrecote jag köpte 2020 för 80 kr/kg legat i min marinad i 48 tim.

Man behöver inte vara rik för att skapa detta. Det räcker med att inte röka., inte ha dyr familj eller försörjningsunderhåll att betala,. inte dricka och åka på nöjen, inte köpa lyxvaror för att visa sig läcker utan second hand ett lager av kläder . ta hemester, för då finns även ett utrymme för cigarr-. Med denna mat kan man ha ett stort socialt umgänge för mat samlar vänner. Banklån till hus är inte stort problem för en stor villa i glesbygd ute i det gröna rena med älvar, fiskevatten svamp o bärmarker vilda djur runt knuten kostar knappt 50,000 ofta med lite skog i priset. Gratis ved får man av de stora skogsbolagen när man mantalsskriver sig kallas hemved
Detta sagt att uppmuntra alla som inte vågar sticka ut hakan.

  • Redigerat 7/14/23, 8:50 PM av Opartisk
Upp till toppen
Annons: