Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 1391 ggr
Sisselie
3/13/16, 8:55 AM

Kan man tillföra mineraler till jorden?

Det sägs ju att jordarna nu för tiden är så utarmade på mineraler, så grönsakerna innehåller inte så mycket mineraler längre. Finns det nåt sätt att tillföra mer mineraler till jorden när man odlar själv, för att få mer näringsrik mat? Jag tänker både på att odla i rabatten ute, och i lådor inne.

Annons:
tlover
3/13/16, 10:12 AM
#1

Det är främst moderna odlingsmetoder som är boven. Så själv kan du göra mycket, levande kompost, täckodling, compost tea och att tillföra animaliska biprodukter som tex kiss, gödsel, kadaver, ben,mjölk etc. Växter behöver en varierad kost likt människor så variera gärna då och då gödsel osv. Undvik helt konstgödsel och insekticider

l'm back

Sisselie
3/13/16, 1:12 PM
#2

Jag har tyvärr inte möjlighet att ha en kompost. Jag bor i lägenhet, på bottenvåningen med en liten uteplats. Så jag har en rabatt, det är den jag kan använda. Några animaliska biprodukter har jag inte tillgång till, då jag numera äter vegankost.  Hur är det med sån gödsel man köper, typ kogödsel, och vad finns det mer? Är det bra?

tlover
3/13/16, 1:18 PM
#3

#2 Det är bättre än konstgödsel men inte varierat i längden. Du kan ju i brist på annat använda din egen (utspädda) urin, det är poppis bland växter och om du får möjlighet tex får tag i äggskal eller liknande använda det också.

Det går att ha kompost i lägenhet jag har däremot inte själv någon erfarenhet av det.

Di kan också testa att gräva ner en stockbit längst ner i rabatten, det främjar svamp vilket främjar växterna.

l'm back

tlover
3/13/16, 1:32 PM
#4

Det kan vara värt att tillägga däremot att en vegansk kompost är svårare att göra välbalanserad också (det är alltså inte bara odling som blir obalanserat veganskt).

helt animalisk är också svår, en blandning är bäst.

l'm back

Sindri
3/13/16, 4:39 PM
#5

Vad gäller mineraler så pratades det för några år sedan om något som heter Rockdust, helt enkelt nedmalet berg.
Tror dock bara man kan köpa i stora säckar.

Tant Grön
3/16/16, 11:31 PM
#6

Coop hade stenmjöl i små förpackningar för några år sedan. Vet inte om dom fortfarande har.

En trädgårdsmästare som hade väldigt mycket småsten i jorden, berättade för mig att det var bra, för på vintern vittrade stenarna sönder lite varje år så växterna fick mineraler.

Annons:
Gronstedt
3/17/16, 1:26 PM
#7

#5: Berg är ju inte direkt en oändlig resurs …

TS, läs på om vad olika växter har för mineralbehov och gräv ned sådana växter i din rabatt, så "komposterar" de sig på plats. Växter som växer på kalkrik mark innehåller kalk och så vidare. Nässla, fräken och vallört är klassiska "jordförbättringsväxter", men det beror ju på vad just din jord behöver.

Man kan ha en lådkompost även på en liten uteplats. Ett tag fanns det ju till och med möbler med inbyggt kompostutrymme 🙂.

Upp till toppen
Annons: