Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 3674 ggr
Gia91an
2016-05-28 19:34

Hur länge håller fröer?

Har en fundering på hur länge fröer håller sig? Är det något bäst föredatum på dem eller kan man plantera dem tio år efter? Finns det några fröer som håller sämre eller bättre? Allt från havre till sallad funderar jag över.

Annons:
Åsa S
2016-05-28 20:04
#1

De beror på vad det är för något. En del frön dör efter några dagar medans andra frön kan leva i hundra år eller mer. Bäst föredatumet på fröpåsar får man ta med en nyp salt, vissa frön som ex. julros var troligtvis döda redan innan de lades i påsen medans basilikafrön kan vara grobara 10-15år efter att bäst föredatum passerat

Gia91an
2016-05-28 20:05
#2

Spännande! :) Finns det fler fröer du vet är mer motståndskraftiga?

Åsa S
2016-05-28 20:21
#3

Många ogräsfrön kan leva länge 20-50år eller mer i marken och när man gräver och vänder runt jorden så de utsätt för ljus så aktiveras de och börjar gro.

Men annars kan många av våra vanliga sommarblommor som ex. tagetes och rigblommor gro 4-5år efter at bäst föredatum passerat samma gäller squash, bönor, betor, mangold. Man sätter ju samma bäst föredatum oavsett vad det är för växtslag.

tlover
2016-05-28 21:47
#4

Sen så gror ofta nått frö även efter den optimala tiden gått (förutom vissa tex tebuske har jättekort hållbarhetstid så där är det en chansning även om man sätter dom direkt man får fröpåsen).

Så det kan vara värt att testa att så även gamla fröer men då får man så tätare då färre kommer att gro.

l'm back

Tant Grön
2016-05-31 19:36
#5

Enligt min erfarenhet kan sallad och kålväxter gro bra efter 10 år. Tomat ca 6-7 år,
chili 5-8 år, morot 2 år, palsternacka skulle jag inte så efter bäst före.

Upp till toppen
Annons: