Annons:
Etikettannan-odling
Läst 1324 ggr
tlover
2016-11-21 09:40

"Härma naturen - rör aldrig jorden"

Ni som har Land, Lantbruk, slå upp sidan 18 i det senaste numret (nr 47)

Där finns en spännande artikel om odling utan att plöja. Det står bland annat om en fransk bonde, Sarah Singla som odlar på sin släktgård som inte sett en plog sen 80 talet.

Hon odlar 15 arter bland annat solros, rädisa, bovete, klöver med mera och inte är det en liten gård på några hektar heller utan en kommersiell gård på 100 ha

l'm back

Annons:
Tjeja
2016-11-21 09:53
#1

Men då… jag vill ju också läsa… men jag har ju inte tidningen. Var får man tag på den då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-21 09:55
#2

#1 Man får den som gratistidning om man har lantbruk men ska se om jag hittar den på webben. Dom har så man kan beställa där iallafall

l'm back

Tjeja
2016-11-21 09:57
#3

Ja en länk vore toppen 😊Tack! Undrar om det går att få tag på ett lösnummer då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-21 09:57
#4

Här är tidningen men jag hittar inte artikeln, den kanske bara finns i papperstidningen 

http://www.lantbruk.com/lantbruk

Edit: det går säkert att hitta ino om tex lösnummer på hemsidan

l'm back

Tjeja
2016-11-21 09:58
#5

Tack! Där finns i alla fall möjlighet att kontakta o se om man kan få ett lösnummer! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sindri
2016-11-23 23:32
#6

Och kan man inte det så kan man läsa om Sarah Singla här
http://globalfarmernetwork.org/2016/01/taking-care-of-the-soil-is-a-gift-for-our-children/

Och även om svenska bönder som gör samma sak
www.dn.se/nyheter/vetenskap/bonderna-slutar-ploja-jorden/

Annons:
tlover
2016-11-24 05:50
#7

#6 tack

l'm back

Tjeja
2016-11-24 17:24
#8

Tack Sindri! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-11-24 17:46
#9

Hmm….. Gillar inte detta med monsanto bara…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-24 18:01
#10

#9 Jo men förstår jag det rätt så är det bara i en övergångsfas? Så det kanske är värt det i det stora hela? Frågan är bara hur lång övergångsfasen är och hur det ser ut efteråt

l'm back

Tjeja
2016-11-24 18:16
#11

Precis… och hur mycket skada de exstra spridda extra giftiga gifterna är.. och hur mycket elände de genmoidifierande grödorna kan ställa till med.. för det vet man inte heller.. Riskerna med onaturligt resistenta grödor är inte att hurra över heller

Skulle hellre se vanliga växter och begränsad användning av bekämpningsmedel. Låta naturen ta den tid på sig som det tar, övergångsperioder behöver få ta den tid den tar… 

Tänker spontant att det är inte för inte som de ekologiska jordbruken fortfarande plöjer.. Det är uppenbarligen mindre miljögiftigt och farligt att plöja.

Men det allra bästa vore uppenbarligen, om man läser artiklarna, att helt enkelt låta jorden ta den tid på sig som behövs för att bli effektivt i längden att inte plöja.

Men den tiden har man inte för det tillåter inte ekonomin om jordbruken idag skall överleva.  Långsiktigt för jorden och mänsklighetens bästa vore ju att bara sluta rakt av med alla konstlade dummheter, så väl mekaniska (plöjning) som kemiska bekämpningsmedel och genmodifierade grödor.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: