Annons:
Etikettför-kropp-och-knopp
Läst 923 ggr
VildaVittra
12/1/16, 5:46 PM

Vi måste klä oss bättre

"Vi har för mycket kläder och vi köper hela tiden mera. Vi slänger bort det mesta vi köper och kläderna kostar för litet. Det här är ohållbart och gynnar mest de stora klädjättarnas ägare, och det största priset betalas av människorna och miljön i låglöneländer.

Men en förändring går att skönja. Eva Pursiainen träffar några av föregångarna som vill förändra modeindustrin och våra konsumtionsvanor. De här prisbelönta personerna finns här i Finland. Följ med till modeindustrins framtid.
----
Det är inte för dyra kläder, det är de andra som är för billiga"

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/23/vi-maste-kla-oss-battre-en-resa-till-modeindustrins-framtid

Mycket läsvärd artikel.

Är det kvantitet eller kvalitet som är viktigast för dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
DesK
12/1/16, 7:17 PM
#1

Detta är något som jag ofta tänker på och försöker handla efter. Har kläder som jag har använt i många år och fortfarande använder. Däremot stoppar jag aldrig strumpor, tyvärr tycker jag att de blir för obekväma och knöliga då, vilket kan ge skav och värk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
12/1/16, 7:46 PM
#2

Jag skulle gärna vilja köpa få men bra plagg, men tyvärr är dom svåra att hitta. 

Exempelvis så frågade jag på skor iFokus om nån hade något tips om en stadskänga i läder som ska hålla i minst 5 år och funka både sommar och vinter (dvs man ska kunna rymma ullsockar och en ullsula i) men jag fick svar att det är omöjligt för inga skor håller i 5 år om man använder dom året om.

Eller som när min man köpte dyrare jeans med tanke på att dom skulle hålla länge, så höll dom inte ens ett halvår.

Just därför så hamnar det även billiga plagg i min garderob, även om majoriteten är begagnade (det är främst strumpor och underkläder som jag köper nytt)

l'm back

VildaVittra
12/1/16, 9:23 PM
#3

#1 Ullstrumpor går bra att stoppa utan knöl, man tovar bara den biten så den blir platt. Bomullsstrumpor håller jag med om, men de är ju bra till så mycket annat, som att trä på handen och damma. 

#2 Vad menar du med stadskängor? Jag hade ett par Meindl-kängor som höll i typ 10 år av tuff användning förutom just under sommaren, så visst finns det. De som svarade var dock nog inte villiga att betala 3000 för ett par skor eller smörja in skinnet med jämna mellanrum..

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/1/16, 9:28 PM
#4

#3 "Vad menar du med stadskängor?"

Nog snygga så att man kan komma undan med att ha dom till "vanliga" kläder och inte bara arbetsbyxor.

Min man har ett par bra (förutom att dom har ingen klack eller liknande. Det är det enda negativa) som han har året om (utom när det är som varmast på sommaren då är det sandaler som gäller) men jag hittar inget liknande 😕

l'm back

VildaVittra
12/1/16, 9:34 PM
#5

Är typ militärkängor tillräckligt snygga? Du pratar med en kvinna som tycker foppatofflor är helt socialt acceptabelt inne i stan. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/1/16, 9:38 PM
#6

#5 Vissa kanske men tyvärr måste dom vara lågskaftade också (jag har för stora vader för att normala storlekar ska passa både fot och vad) det gör det lite extra krångligt.

Högskaftade väntar jag tills min man blivit bättre på att göra skor och så får han göra några anpassade till mina mått

l'm back

Annons:
VildaVittra
12/1/16, 9:41 PM
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/1/16, 9:45 PM
#8

#7 Kanske med andra skosnören? (tex gräddvita skulle nog göra dom mycket snyggare) Ska fundera på det, tack

l'm back

VildaVittra
12/1/16, 9:47 PM
#9

Såg någonstans att någon bytte skosnörerna till spets, det var faktiskt snyggt om än förmodligen opraktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
12/2/16, 7:19 AM
#10

Jag håller med om Meindl-kängor. De brukar hålla många år. Jag har dem på kontoret också. Dr Martens ska också hålla väldigt länge och vara sköna. Bägge fabrikaten har många modeller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: