Annons:
Etikettövrigt
Läst 1315 ggr
Cragan
12/7/16, 2:08 AM

Spara vatten

tänkte att det skulle kunna vara trevligt med en tråd för tips och trix för att minska vattenförbrukningen.
speciellt med tankte på situvationen i Örebro för tillfället. http://www.na.se/orebro-lan/orebro/nu-letar-orebro-kommun-alla-satt-att-spara-vatten-simhallar-isbanor-foretag-ingen-kommer-undan

Annons:
VildaVittra
12/7/16, 3:44 AM
#1

Det första jag skulle göra om jag var du är att ta bort vattentoaletten och köpa en mulltoalett.

Nummer två skulle vara att duscha med fötterna i en balja sommartid och använda det vattnet till bevattning. Samt diska i balja och samla in tvättmaskinsvattnet. Tyvärr funkar det inte med alla tvåltyper, utan både dusch, tvätt och disk ska då ske med såpa. 

Sedan skulle jag samla in regn/smältvattnet och använda. Så ett gäng IBC-tankar runt huset så kan man få ihop en hel del och man slipper tära på grundvattennivån. 

Så lever ju jag förutom att jag har utedass istället samt att jag ännu inte fått tag på IBC-tankar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
12/7/16, 1:04 PM
#2

Det finns duschar som renar och återvinner vattnet. Tror att de gör av med 6 liter på en dusch. Fast det är ju inte aktuellt om man inte ska bygga nytt badrum.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Em_
12/13/16, 11:10 AM
#3

När jag bodde i Australien var det "two minute showers" som gällde. Trädgården fick bara vattnas på lördagar, fast det kanske inte är så aktuellt mitt i svenska vintern. En härlig tant samlade allt slaskvatten (från handtvätt, pastakok, grönsaksköljning o.s.v.) och vattnade sin favoritbuske varje kväll med det ändå.  Ute på landet, där man har eget vatten i en stor tank bredvid huset, spolade man bara efter nr 2.


ManU77
12/22/16, 6:38 PM
#4

Jag kommer inte åt den artikel som TS länkade. Vad stod det i den?

Halvdansken
12/23/16, 12:49 PM
#5

Om man bor i hus (som vi) så kan det ta lite tid innan duschen blir varm. Och nej, jag vill inte duscha i iskallt vatten, om jag inte måste. 
Sätt en balja som samlar upp det kalla vattnet, det kan användas att spola med eller vad man nu vill.

På sommaren har jag alltid en vattenkanna i köket där jag sparar allt spillvatten (när man sköljer nåt, skiftar vatten till katterna, väntar på varmvatten…),  och ett bra tips är att inte salta i vattnet när man koker potatis, ris, pasta.  Det kan användas i trädgården, eller tandborstning, tvätt osv, om det verkligen är vattenkris.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cragan
12/23/16, 1:27 PM
#6

#4 stod om vatten nivåerna i vattendragen örebro hämtar sitt vatten ifrån nivåerna ligger under vad som är skrivet i vatten domen bla och att dom är på företag och sådant för att få dem att minska sitt vatten bruk.  verkar dock som att just den artikeln är borttagen finns dock en del andra om man söker där på vattenbrist

Annons:
Agafia
12/31/16, 12:05 PM
#7

När jag bodde på Gotland var det vattenransonering varje sommar pga torkan . Då fick folk inte tvätta bilarna manuellt , inte vattna med vattenslang , vattna med kanna på kvällstid så att vattnet inte bara dunstade .

Upp till toppen
Annons: