Naturen som resurs

Samlar du nässelfröer?

2016-12-14 17:48 #0 av: VildaVittra

En bekant till mig berättade att hon samlar in och torkar nässelfröer som hon sedan har på gröten eller i filmjölken. Jag har ju alltid bara ätit nässelsoppa, men nästa år ska jag definitivt testa det.

naturskyddsföreningen kallar nässelfrö för "Superfood".

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/gratis-vitaminbomber-fran-naturens-skafferi

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-14 17:49 #1 av: tlover

Nej, men jag funderat på det. Det ska visst vara super mot PMS och klimakteriaproblem

Flyttstängt i butiken

Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-12-14 20:17 #2 av: VildaVittra

#1 Aha, borde alltså ge det till Navdi, hon får PMS-djävulen i sig en gång om året. Djävlas

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-15 10:29 #3 av: Ria74

Nässlor samlar jag och torkar men aldrig fröerna, får testa det till nästa år Glad

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anmäl
2016-12-17 11:08 #4 av: DesK

Jag samlar nässlor och torkar, sedan använder jag dem på olika sätt, t ex i omelett, i bröd, som stuvning mm

Désirée

Anmäl
2017-01-06 13:34 #5 av: Agafia

När kan jag plocka nässelfrön ? Efter blomning när är det under sommaren ?

Anmäl
2017-01-06 13:59 #6 av: VildaVittra

Du får nog testa dig fram under en säsong, det kan ju inte vara farligt att ta omogna fröer heller. 

Anmäl
2017-01-15 15:28 #7 av: Carmarino

Min mor brukade plocka nässelfrö varje år. Har för mig att det var i slutet av augusti eller någon gång i september. Fröna skulle vara mogna i alla fall. Ett tips om ni ska göra det - försök torka dem i något uthus eller uterum. Det följer nämligen med en väldig massa småkryp som kryper/flyger omkring inomhus annars.

I nordvästra Skåne finns Sällskapet Nellorna, som har instiftat Nässlans dag första söndagen i maj och även gett ut en bok om Nässlor.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-01-15 15:31 #8 av: Agafia

#7 . Tack för info . 👍

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.