Annons:
Etikettköksträdgården
Läst 2242 ggr
Halvdansken
2017-01-18 16:42

Ekologiska morötter möglar snabbt.

Jag köper ekologiska morötter när våra egna är slut, men det tar inte lång tid (typ en - två  veckor) innan de börjar mögla i kylen. Vi äter inte två kilo i veckan, och dessutom är ju morötter nåt som man oftast kan spara ganska lång tid.
 
Hur ska man förvara dem? Ska jag gå ut och gräva ner dem i köksträdgården?  😃Jag har dem i kylen samman med allt annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
2017-01-18 16:49
#1

Morötter ska man väl förvara i sand i typ jordkällartemperatur? Dålig koll då jag är allergisk mot dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annielle
2017-01-18 16:50
#2

Köp ett kilo i stället kanske! 🙂

Har aldrig sett 2 kilos, var köper du dem?

Ah, såg att du bodde i Danmark nu, bortse i från min fråga!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2017-01-18 17:17
#3

Det kanske är fuktigt i kylen. Mina håller betydligt längre än så. Så länge det är torrt.

Taggeman
2017-01-19 01:00
#4

Man kan linda in morötter i tidnings papper o ha i svalen så håller dom längre.
Men en del morötter verkar va väldig kort hållbarhet på ruttnar nästan på en gång.
Jag undrar om det inte är i transportledet det är något fel på, om dom blivit frysta eller något annat tok.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Gronstedt
2017-01-19 08:17
#5

De ekologiska man får tag på här får man vara glad om de inte har ruttna fläckar redan när man kommer hem från butiken. Jag har slutat köpa dem, det är ingen större nytta med att de är ekologiska om bara kompostmaskarna får glädje av dem.

Halvdansken
2017-01-19 14:32
#6

#4 - 5. Ja, det är tyvärr min erfarenhet också. Hmmm….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
TatsuOni
2017-01-19 15:45
#7

Mina brukar hålla sig utan problem i kylen. Är inne på Heras spår att det kanske kan vara fuktigt i din kyl.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

JazzBass
2017-01-26 08:57
#8

Har också problem med att morötter och andra rotsaker blir dåliga i kylen efter en tid. Köper dock sällan annat än ekologiska morötter så jag vet inte om de håller sämre än "vanliga", men jag har definitivt märkt att det är skillnad på odlare och odlare. Vissa odlares morötter är helt enkelt av klart högre kvalitet och håller därför bättre än andra. 

En sak i kylskåpet jag blev uppmärksam på för inte så länge sen var ventilen mellan rotsakslådan och resten av utrymmet i kylen. Märkte att ventilen var stängd när jag en tid haft problem med att rotsaker mjuknat/ruttnat snabbt, och det blev bättre när jag öppnade den. Luftväxling är viktigt. Annars är jag ganska ute på hur olika grönsaker ska förvaras, och hur de påverkar varandra. Det kan ju ha stor betydelse. Grönsaker och frukter som avger mycket eten gör att vissa andra grönsaker och frukter mognar - och ruttnar - snabbare. Men jag vet inte alls hur det är på rotsaksfronten med den här saken….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Farwuq
2017-01-26 16:13
#9

#2 Två kilos ser jag ofta i butiken, bl.a. hos Netto.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annielle
2017-01-26 21:13
#10

#9

Ok, får kolla efter ekologiska 2-kilos på Netto nästa gång jag är där då! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tant Grön
2017-01-31 23:21
#11

Man kan lägga lite hushållspapper i botten på grönsakslådan. Jag brukar göra några hål i plastpåsen så luft kommer till, så håller dom längre.

Sindri
2017-02-27 15:32
#12

Jag köper Änglamarks morötter i 1-kilospåse. Nångång kan någon rot bli dålig, men annars tycker jag de håller bra. Man måste dock genast göra extra hål i påsen man köper dem i annars bildas mycket kondens inne i påsen som gör att de blir dåliga.

Honestyisdead
2017-02-27 15:59
#13

Har sallader,morötter, gurka, ägg, ångest i frysen. Hållermycket bättre så.

Annons:
TatsuOni
2017-02-27 16:15
#14

#12 Glömde skriva det, men jag sticker också hål på påsen. Tänkte inte på att alla kanske inte gör det🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gronstedt
2017-02-28 08:47
#15

#13: Håller ångesten bättre i frysen?  Kanske bättre att låta den ligga framme då …

🤪

Honestyisdead
2017-02-28 10:39
#16

😂

Helena89
2017-03-13 13:07
#17

Tar ut dom ur plastpåsen direkt eller åtminstone öppnar upp så påsen är ordentligt öppen. Ser jag att det blir fukt i grönsakslådan så antingen slänger jag upp det en hylla eller så lägger jag papper i botten. Visst har det väl hänt att någon morot blir dålig men det är liksom inget som hör till vanligheterna och oftast är det då bara någon enstaka i påsen som blir dålig. I mitt kylskåp håller rotfrukterna hur länge som helst känns det som.

Upp till toppen
Annons: