Annons:
Etikettandra-djur
Läst 9480 ggr
tlover
2013-05-22 12:30

Vilka djur har ni? och varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Djur är ju ganska vanligt att ha, särskilt på en gård eller om man vill ha tex eget kött, ull eller liknande (men man kan ju lika gärna ha dom för sällskap)

Våra djur här hemma är

Katten Gimla, hon är ohyrebekämpning och underhållning

Hästen Brask (Fjording), Han är läromästare och ska bli traktor/skoter och även gödsel sen.

Bidrottningen Scarlet och hennes undersåtar (nordiska bin), för honung, vax m.m.

Hönsen Gammhönan, Pulla, Tulla, Hulda, Agda och tuppen Fredrik (Hedemorahöns) för ägg, Underhållning, fjädrar, gödsel, bevarande av ras och kött i framtiden

Kaninerna Riskorn (ska flytta), Dick, Abies (och hennes ungar), Quasimodo, Unika och Archimedes (ska flytta) (gotlandskaniner) för Bevarande av ras, gödsel, kött och päls

Fåren Tora och Fulla som går på foder här som sällskap till brask

och massor av dammråttor.

Vi tänker skaffa lappgetter och gäss också… minst

Vilka djur har ni? (har ni många behöver ni ju inte räkna upp alla vi har så få så jag kunde det förutom bina då)

Vår överviktiga traktor som prövar sitt träningsredskap

l'm back

Annons:
VildaVittra
2013-05-24 11:00
#1

Jag har några hundar som jag drar med, en katt boendes hos mig, fyra katter i gamla huset (mamma bor där nu, så de blev kvar på sina gamla jaktmarker), höns, vaktlar och en sköldpadda.

Ska köpa angorakaniner och köttkaniner. Drömmer även jag om lappgetter främst för raggens skull, men även att kunna göra getost. Någon gång ska jag prova på att föda upp Cuy, alltså köttmarsvin, aldrig ätit det köttet. Sen vill jag ha ankor, kalkoner samt strutsar.

Hur jag ska ha tid och plats med allt detta är ett fullständigt mysterium. Får ta och gifta mig rikt eller något. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2013-05-24 14:27
#2

Lappgetter börjar bli populära tror jag (kul det finns ju bara ungefär 80 st tror jag) så man måste ju stå på kö ganska länge för att få dom, jag har stått på kö i ungefär en månad och får dom tidigast till sensommaren men det är bra då hinner man hålla på med stängsel och liknande.

Jag vill också testa att ta hand om raggen men främst mjölken (förutom bevarandearbete) blir det nog. särskilt om man kan göra laktosfritt smör själv eftersom det finns inga oljeväxter som växer så här långt norrut.

l'm back

Emo
2013-05-24 14:28
#3

Rottweiler - tryggt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Frida
2013-05-26 11:03
#4

Två huskatter, Xerox och Klara - för sällskap och underhållning. Tror de skulle springa för livet om de faktiskt fick se en levande mus 😃Men de är rätt bra på att fånga flugor.

En dvärgvädur, Anki - för sällskap.

När vi flyttar från lägenheten planerar vi att så småningom skaffa höns och kaniner för mat och sedan kanske skinn, ull etc.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[typellisch]
2013-05-26 17:24
#5

En Chinese Crested Hairless. Först för sällskapet men vi ska börja med lite hundsport :)

Lorita
2013-05-26 18:22
#6

fyra hästar som ska ner till 2 st och fyra tackor med bagge och lamm, tackorna ska öka till fem till hösten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Fridaaaa
2013-05-26 19:03
#7

1 hund - sankt bernhard
2 katter - kastrerade bondkatter (huskatter)
6 marsvin - Self, peruan, skinny, lunkarya, teddy-mix & pet.
5 kaniner - Lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädur, dvärgvädur rex, lejonhuvad kanin, och lejonhuvad kanin/dvärgvädur.
Fiskar av olika slag

Alla för sällskap, och aktivering främst🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loverabbits
2013-05-26 20:01
#8

3 katter (huskatter) - Främst sällskap men också jägare

2 marsvin (pettar) - sällskap

1 dvärghamster (pet) - sällskap

Ca 15 kaniner (rex och dvärgvädur även 2 korsningar), antalet varierar beroende på om det är kullar eller inte. Men brukar ha runt 15 konstanta vuxna djur. - sällskap, avel, utställning. I framtiden så skulle jag kunna tänka mig att föda upp en större ras för kött.  

Nötkreatur, främst stutar men några tjurar och två amkor (srb samt några köttraskorsningar) - produktion, avel, sällskap. Jag har min snart 5,5 åriga stut vid namn White som ren mysfarbror. <3

Sen så bidrar djuren också till avslappning och så är de såklart en form av underhållning. Om man har djur så kan man inte undvika att det sker roliga tokigheter ;)

I framtiden när jag har flyttat hemifrån så vill jag förutom de djur jag/vi har idag ha höns, häst, hund, getter och kanske annat med. ;) Jag vill kunna leva mer självförsörjande, ha en egen gård o.s.v. jag vill kunna veta att mina djur har haft det bra.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Biadora
2013-05-26 20:54
#9

En "stulen" katt (hon föredrar min bror, baditen) och en "halv" hund (dvs min mors. Jag är 1a hundvakt).

Om jag skulle skaffa djur annat än som sällskap, skulle det vara höns. Fast, vet inte riktigt om jag skulle klara av att nacka dom när tiden kommer..

Jessicahagstrom94
2013-05-26 21:52
#10

4 katter, 1 kanin & 3 akvarier, sällskapsdjur. 2 av katterna bor hos min pappa, resten hos min mamma, och jag varannan vecka där mellan.

Ria74
2013-05-26 22:48
#11

2 katter som är sällskap och jägare

1 hund cocker spaniel som är främst sällskap men också tjuvlarm. Hon skäller så fort någon rör sig ute på gården.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

sasha_setter
2013-05-27 10:02
#12

En irländsk setter, främst för sällskap. ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Effie
2013-05-27 10:38
#13

Inga djur f.n. Jag bor i lägenhet, så nyttodjur känns lite svårt. Och sällskapsdjur - ja, jag tycker att de ska ha sällskap av mig i så fall, och det skulle jag ha så lite tid till, att jag inte vill utsätta dem för det. Kanske en katt eller hund i framtiden.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
smulizzen
2013-05-27 10:43
#14

Två kaniner. För sällskap och gödsel.

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

Bruden-Mbuti
2013-05-27 11:51
#15

bor i lägenhet.

har hund och guldhamstrar.

ville hålla på med hunduppfödning men rasen lämpar sej inte i stan å inte i lägenhet så det blev hamstrar. de tar mindre plats. lär mej mkt genetik osv på den aveln som kan komma till användning den dan jag kan gå över till hunduppfödning.

Zureel
2013-05-27 12:38
#16

Jag bor i lägenhet och har 2 akvarium med lite fiskar i skulle gärna ha nåt mer keligt husdjur men känner att det ryms inte i budgeten.


ToveLi
2013-05-28 00:16
#17

Jag bor i lägenhet och har två huskatter. 

Har tidigare även haft kaniner, marsvin, häst, hund, leguan och majsorm.

Terickande bokmal och tvåbarnsmamma som vill förändra världen och brinner för äldreomsorgsfrågor!

[Iyen]
2013-05-28 05:50
#18

Jag har i min lägenhet 3 möss-som är högt älskade sällskapsdjur. 3 roborovski dvärghamstrar - som tyvärr hellre dödar varann än har sällskap 2 stora hundar- har provat att tvätta i varmvatten, de krymper inte. Sedan har jag även en mus utplacerad i annat hem :)

[RMSLiners]
2013-05-29 10:29
#19

En katt som tidigare levde hemlös. Han finns mest här som sällskap.

En hund som vi använder till allt möjligt bla kör vi drag, korta som långa sträckor. Hon får dra hem sin egen mat från affären, hon får leta svamp i skogen, hon får dra packning vid vandringar, hon får erbjudandet att dra i spann ibland, hon kan få dra mig till en specifik plats tex om man ska ut och fotografera ja då är hunden mitt "fordon". Så i princip arbetar hon mycket med drag, sen tävlar vi ju i grenen också. ;)

[Blodpudding]
2013-05-29 15:22
#20

En katt, för någon måste bestämma här hemma.

Annons:
scheindel
2013-05-29 21:53
#21

jag har bara hundar, en vizsla och en grand danois. det är lite för trångbott för mer här men jag skulle vilja ha gård med plats för åtminstone katt, häst och någon get. helst också undulater och marsvin. och kanske ett par kor.



VildaVittra
2013-05-29 22:17
#22

#21 Vill bara nämna att getter liksom får mår bäst i grupp, så planera in åtminstone 3 st, helst fler.🙂 Fantastiska djur. Får är söta men korkade, getter är fulla i fan.

Ett exempel är när man klipper får så räcker det med att fästa dem i ett koppel vid ett träd och då tänker fåret "Jaha, ja men då får jag väl leva resten av livet fastbunden här då, finns inte mycket att göra" medan geten skulle tänka "VAFAN I HELVETE!!!!!!" och fälla trädet genom att gnaga av det.😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fenix_Chicci
2013-05-30 03:10
#23

Har två hundar och fyra undulater, mest för sällskap men finns såklart flera anledningar. Tycker det är mysigt med ett gäng fåglarna som kvittrar, busar och står i, gillar att studera deras flockbeteenden osv. Och hund för att träna agility, gå promenad och helt enkelt komma ut i naturen mer. Och för att det är himla härligt att ha en gosig hund i sängen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

tlover
2013-05-30 07:51
#24

#22 det är därför vi fortfarande undrar mellan fyra djur (två bockar 2 getter) eller kanske lite mar max sex djur däremot tror jag.

l'm back

Wony
2013-05-30 18:47
#25

Jag har tre gerbiler och en katt. Däremot skulle jag gärna ha kanin för kött, samt höns för kött och ägg om jag bodde på en gård. Nu tillåter dock inte vår villatomt något sådant, så det får duga fint med sällskapsdjuren.

Marinas Mix
2013-05-30 23:03
#26

En snart tioårig skeppskattfröken, för sällskapets skull, se min Avatar, Det är Miss Felicia det, min chef😉

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

VildaVittra
2013-07-08 03:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag får väl plussa på tre katter till på min lista.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2013-07-08 05:51
#28

Oj jag räknar knappt ungar men vi har + 8 ungar från unika och 2 kycklingar

l'm back

Mantissa
2013-07-12 18:46
#29

Jag har 5 åsnor, men ska sälja så jag har max tre kvar till vintern. Som tur var har jag tre sugna spekulanter som klarat den hårda sållningen:)
Tre hundar varav 2 gamlingar, bara sällskap o hobby hundar.
Katter har jag två egna, en egen som bor hos mamma på lån (som sällskap till mormors gamla katt som vi tog över) plus just nu tre jourkatter. Två flyttar inom en vecka. För några veckor sedan var det åtta kissar här hemma:S
Två terrarier med varsin ödla för hobbybruk.
Ett avelspar svensk päls som ska avla úngar som ska gå till kött, andra genbanker eller utställning, plus en gotlandshona som kommer få en egen hane så småningom men nu vänstrar med pälshanen.
Ankor är på ingång senare i sommar(svensk blå). Jag skulle vilja ha en gris för de är så härliga, men saknar platsen :)

Hubert.prp
2013-07-12 19:17
#30

#29 Bra att du ser till att åsnorna får det bra. Vi är trevliga och värda att ha det bra. 🙂

tlover
2013-09-15 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu har traktorn flyttat, det var bäst för han (och min reumatism) men hagen ser sorgligt tom ut 😭

l'm back

VildaVittra
2013-09-15 10:22
#32

Nej, så tråkigt. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2013-09-15 11:11
#33

#31 Tråkigt, men som du skriver var det kanske bäst. Hästar vill ju vara minst 2 och aktiveras nästan dagligen. Men tänk istället på allt annat som kan nyttja hagen framöver, getter mm :)

tlover
2013-09-15 11:36
#34

#33 jo man hade ju dåligt samvete, han hade ju får som sällskap eftersom hans "sällskapsschettisar" fick avlivas direkt vi fick dom ungefär.

Men vi tänker använda stolparna från hagen till att stängsla in trädgårdslandet för vi kommer inte skaffa större djur nå snart, definitivt inte så att vi har dom till vintern (Vi måste fixa mycket innan vi kan ha större djur så att det funkar för mig)

l'm back

Annons:
Mantissa
2013-09-15 15:24
#35

Låter klokt:)

[JeanetteK]
2013-09-16 08:02
#36

Här på gården har vi

Hund (flatcoated retriever) Zero. Sällskap och vakthund. Min allra bästa vän!

5 katter sällskap och musjägare.  Trisse och Gizzmo är stallkatter som bodde här innan oss och Missan och Sotan är före detta innekatter från vår tid i stan. Sen har vi Poker som flyttade hit i somras.

2 kaniner sällskap. Mimmi och Mario

4 ankor sällskap, ägg och kött

Höns sällskap, ägg och kött

8 grisar. Agnes och Wilfred och deras 6 kultingar. Sällskap, kött.

6 får Märta, Josefin, Welma, Mathilda, Lill-flickan och Walter. Sällskap, bete, ull och kött

2 kor Lillan och Syster. Sällskap, bete och kött

Mantissa
2013-09-16 10:12
#37

Kan uppdattera min lista med fyra tillkomna ankor av rasen svensk blå anka, och dra av antalet åsnor till fyra och katter till en hemmaboende då jourkatten jag hade tyvärr inte synts till på tre veckor..

LinaLj
2013-09-16 17:29
#38

Just nu har jag bara min daghund Trixie mån-fre. Min älskade katt gick bort för någon månad sedan.

Men planen finns att skaffa angorakaniner (för ullens skull) och en katt kommer det definitivt att bli. Jag hade velat skaffa ett par getter eller får, men jag har inte mark nog och det verkar inte som det finns någon att arrendera i närheten. Så den drömmen är lagd på hyllan för nu.

tlover
2013-10-17 19:09
#39

Nu är (äntligen) fåren borta, jag vet inte varför men jag gillar getter bättre (fast dom har jag aldrig provat att ha men jag har träffat en del)

l'm back

Azeman86
2013-10-21 19:21
#40

3 katter - 2 huskatt pojkar och 1 norsk skogkatt hona (är uppväxt med skogis uppfödning och utställning)

1 dvärghamster som fick precis stanna (pojkvännen planerar stort för den lilla) 

Tyvärr inte så mycket plats för flera djur i min lilla lägenhet.

Jag kommer att flytta om någon vecka ihop med pojkvännen som har 3 katter också, huskatter. 

Tyvärr så har han inte en jätte lämpad gård för djur eller så stor yta. Så får se om det blir så mycket mer där, antagligen inte direkt. Men planerna är att flytta till en större gård och bli mer självförsörjande. Nu med flytten till detta hus så tänkte jag träna på att odla en del allafall. Kanske kan man ha något par utekaniner med. :) Men får se hur tiden, ekonomin och platsen säger med. Men har en hel del djur på önskelistan allafall, och jag har min dröm vision till gård i huvudet. :)

Är annars verkligen uppväxt med alla möjliga djurslag osv (förutom "bonddjur"). Och utställningar, uppfödningar, djuraffär, djurhem, osv. är man uppväxt med. :)

VildaVittra
2013-10-21 19:44
#41

#40 Helt frigående fjäderfä tar inte mycket plats. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Azeman86
2013-10-21 20:01
#42

Tyvärr så är läget långt ifrån det bästa med. Något på landet är det näst intill en by och med lite skog och så runt om, men precis vid en väg där de ska köras typ 50 på kör istället 100 där (livsfarligt), bakom huset är det typ ett stup och bredvid vägen på andra sidan är det järnväg. Inte det bästa läget. :) Just därför så känns det som att man inte kan göra så där jätte mycket, och som sagt så är det liten tomt med. Typiskt nog. Hans katter går ute där, men mina får absolut inte gå ute där. Jag skulle inte kunna sova om natten. :)

Azeman86
2013-10-21 20:02
#43

Oj, jag glömde nämna alla akvariefiskar och dammfiskar med som han har och snart även räkor (för min del). Och även att en spindel är på G. :)

Mr_Si
2013-11-06 19:12
#44

en hund (jrt) och tre huskatter, alla för sällskapets skull. Vill ha höns i framtiden och fästmön vill ha häst.

Upp till toppen
Annons: