Annons:
Etikettkretslopp
Läst 8509 ggr
Gronstedt
2013-05-28 12:45

Bjussas: Vallört norr om Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vallört (symphytum officinalis)

En maffig solitär och användbar mat-, foder- och medicinalväxt. Rot och blad används. Även kallad benvälla eller benkitt, traditionellt använd för att påskynda läkning av skelett- och bindvävsskador, tack vare innehållet av allantoin, som stimulerar cellbildning och påskyndar kallusbildning och sårläkning. Den innehåller också ämnen som är inflammationshämmande, virushämmande och smärtlindrande.

Vallört är rik på protein och används som foderväxt för hästar och kor ibland annat Ryssland. Rik på vitamin B12 (dock inte av den sort som människor kan tillgodogöra sig) och bryter ned röda blodkroppar, vilket gör den användbar vid behandling av utgjutningar. Vallört lindrar inflammation i slemhinnorna i magen, är slemlösande och lindrar luftvägsbesvär.

Hos häst behandlas kan gallor behandlas med vallört, eller helt enkelt med en kompress dränkt i vallörtsavkok under benskydden vid arbete. Tillsammans med rölleka ger vallört ett utmärkt avkok för behandling av djupa sår, som måste hållas öppna på ytan och läka inifrån.

OBS att det ibland hävdas att vallört är giftig. Den innehåller så kallade pyrrolizidina alkaloider, bland annat symphytin (mest i rötterna, mindre i bladen), som i mycket höga doserhar visat sig kunna bidra till förhöjd risk för leverskada och levercancer hos råttor. Därför rekommenderas inte långvarigt invärtes bruk, speciellt inte av rötterna. Om detta får var och en bilda sig en egen uppfattning, men för min personliga del har jag gärna några späda vallörtsblad i ogrässoppan eller ger hästarna vallört i maten under någon vecka vid behov.

Källa: Nya Naturläkarboken av Raimo Heino, Hästägarens örtabok av Hilary Page Self samt egen praktisk erfarenhet.

Den som vill är välkommen hit med en spade för att hämta plantor, eller med en machete för att skörda blad till torkning. Vallört sprider sig gärna där den trivs men kan ganska enkelt hållas inom rimliga gränser med gräsklipparen. OBS att det är en köttig växt med mycket vatten i, så antingen får den torkas i torkapparat eller så får man rena bort stammar och bladnerver.

De på bilden är ganska små - till sensommaren är de dubbelt så stora och har blålila blommor.

Annons:
Bjornen
2013-05-28 19:03
#1

Vallört består av omkring 30 arter, varav man räknar att 3 finns mer eller mindre förvildade i vårt land. Äkta vallört har odlats sedan medeltiden som medicinalväxt, men är idag ganska ovanlig. I början av 1800-talet eller något tidigare infördes fodervallörten som foderväxt. Vanligaste "arten" är idag uppländsk vallört som är en korsning av de två andra arterna. Gul vallört tycker jag är den finaste av vallörterna men är mycket ovanlig i odling.

De flesta arter av vallört sprider sig bra, men är svåra att föröka då rotsystemet är bräckligt.

Gronstedt
2013-06-12 08:01
#2

#1: Intressant! Men detta är modellen "officinalis".

I brist på annat att göra med den (man kan bara använda ett par kg torkad vallört per år), så har jag satt en hink vallörtsvin - vad nu det kan bli av det 😃.

Bjornen
2013-06-12 20:18
#3

Äkta vallört (Symphytum officinale) är den ovanligaste idag och har lila blommor. Äkta vallört är enkel att artbestämma genom att bladen är förlängda efter stjälken ända till nästa blad. Fodervallörten slutar bladen  direkt och uppländsk vallört är ett mellanting.

Coturnix
2013-06-12 21:32
#4

Min "vallört" är lila/ blå. Och enligt mig är den outrotlig…;) Går ut och kollar beskrivningen på bladens fästen! ;)

Gronstedt
2013-06-12 21:40
#5

#3: Jaha! I min trädgård är den extremt vanlig och just nu närmare 2 meter hög.

Bjornen
2013-06-13 08:02
#6

Det är inte självklart att bilden visar äkta vallört. Jag tycker det har inte det typiska utseendet, men bilderna är inte så tydliga.

Annons:
Gronstedt
2013-06-13 08:35
#7

#6: Nejhej. Men så är det i alla fall.

Bjornen
2013-06-13 09:04
#8

Jag har stött på väldigt många som påstått att de haft äkta vallört, men i verkligheten har det varit uppländsk vallört eller fodervallört de har haft. Man ska ha någorlunda goda botaniska kunskaper för att skilja de olika arterna. 

Själv har jag också en som jag köpt från England som inte är någon av de tre. Möjligen är det Symphytum orientale eller en korsning med den. Den har ju normalt vita blommor medan min har blåa blommor.

Gronstedt
2013-06-13 09:07
#9

#8: Varför är du så innerligt envis i denna fråga? Du kan tro vad du vill, det ändrar inte fakta.

Bjornen
2013-06-13 09:53
#10

Jag vet inget om Dina kunskaper och särskilt eftersom Du inte har gjort någon beskrivning om Dig själv. Här på iFokus finns det väldigt många som har begränsad kunskap. En del är helt okunniga och andra är experter och var Du hamnar vet jag inte.

Annakut
2013-07-19 12:08
#11

Har alla arter av Vallört samma medicinska egenskaper? Grannen har mycket Vallört som jag kan plocka om jag vill. Jag är då särskilt intresserad av rötterna. Men om det bara är den äkta som har läkande egenskaper, då blir det en massa jobb i onödan Någon som vet?

VildaVittra
2013-07-19 17:34
#12

#11 Fråga på alternativ behandlingar i fokus, större sannolikhet av att du får ett adekvat svar på den frågan där . 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: