Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2848 ggr
[incendium]
2013-08-26 16:49

En helt vanlig incendium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Riktigt skoj att hitta den här sidan. Jag håller mig nog till ganska små ingrepp i vardagen i nuläget men det blir mer med tiden. 

Jag har spenderat de senaste tio åren med att lära allt jag kunnat om historiska tekniker via reenactment, användande av vilda och odlade växter och textila hantverkstekniker (smide och trä är jag fortfarande ganska ny på). 

Finns det möjlighet så lägger jag mycket gärna tid på att sprida de kunskaper jag skrapat ihop och lära ut de tekniker jag tränat in. Utöver det så går mycket tid under den varmare halvan av året till att vara ute och skörda vad man kan hitta, det finns mycket att få tag på även i stadsmiljöer. 

Till vardags håller jag mig mer inom it-världen med jobb och olika fritidsprojekt. Jag har en underlig ovana att samla på mig lustiga projekt. Exempelvis i nuläget har jag börjat leka med en sida för att samla ställen där man kan få tag på ull (ullkartan.se), en årstidsmat/bakningsblogg (skördetid.se) och en lista på egna hantverksprojekt (skapande.eu). 

Ser fram emot att se hur den här sidan fortsätter

Annons:
VildaVittra
2013-08-26 17:51
#1

Välkommen! 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2013-08-27 08:19
#2

#0: Vad roligt. Min bror och jag diskuterade nyligen om man kan få tag på ull som isolering till hus i Sverige. Vet du något om det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[incendium]
2013-08-27 08:38
#3

#2 Då rekommenderas nog att ta reda på vad det finns för fårägare i närheten. Oftast klipps ullen av och slängs. Köttfår kan ju vara en rekommendation att hålla koll på då chansen är ännu mindre där att ullen tas tillvara på. sätt lappar på lokala anslagstavlor och lägg upp annonser på lämpliga sidor för att nå ut till de som finns i din närhet. Eller bara stanna till om du passerar en fårgård och hör vad de gör med ullen. Får du ull från höstklippningen är den finast.

Niklas
2013-08-27 10:57
#4

Okej. Jag tror att de brukar behandla ullen innan de använder den som isolering så det är kanske svårt om de inte har det som specialitet. Det är nog vanligare utomlands än så länge. Det är inte aktuellt just nu, men det vore intressant att jämföra priser med andra typer av isolering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[incendium]
2013-08-27 13:02
#5

#4 Det går ju alltid att gräva djupare i frågan och se vad som krävs för att tillverka det. Spännande låter det i alla fall

Niklas
2013-08-27 13:24
#6

Utomlands används det när det ska vara miljövänligt med bra isoleringsförmåga. Där finns det företag som sysslar enbart med det. Jag tänkte att det kanske fanns någon tillverkare i Sverige också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2013-08-27 13:24
#7

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[incendium]
2013-08-27 17:00
#8

Det ser ju ut som att det finns några mindre företag som håller på med det i sverige. Osäker på hur många av dem som tar ullen utifrån dock. Se exempelvis http://www.isolen.org

Niklas
2013-08-27 17:30
#9

Tack! Intressant att det tillverkas av de 2/3 av ullen som annars kasseras. 

Jag får ingen riktig uppfattning om det där är en vision eller om det faktiskt görs något kommersiellt. Däremot hittade jag det här:

http://www.tryckisolering.se/v%C3%A5ra-tj%C3%A4nster/isolera-med-l%C3%B6sull,-nybyggt-hus-2172804

De verkar göra just det jag tänkte på. Nu känner jag att jag har fått tråden att spåra ur. 🤐


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KimE
2013-08-31 16:40
#10

De använder träull/kutterspån till husen.

Mantissa
2013-09-08 23:17
#11

#9 Vet du hur de behandlar ullen och varför? Jag hittar inte denna informationen i länkarna

VildaVittra
2013-09-08 23:21
#12

#11 Insektsmedel mot främst malangrepp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2013-09-08 23:22
#13

ah

Annons:
Upp till toppen
Annons: