Annons:
Etikettvår-omvärld
Läst 3139 ggr
Gronstedt
9/5/13, 2:17 PM

Mode och ohållbar livsstil

http://modeochskonhet.ifokus.se/discussions/522875438e0e74088e000150-markesskor-for-man-kan-det-vara-viktigt

En tråd som förklarar en del om vad som gör en "modern" livsstil ohållbar … är det verkligen så illa? Det måste väl finnas fler än jag som skapat sig ett liv utan modemedvetenhet?

Annons:
tlover
9/5/13, 4:37 PM
#1

😃 Ja tack och lov att man inte tänker satsa på "karriär"

l'm back

Cragan
9/5/13, 4:41 PM
#2

mode är inget för mig  råkar väll vara modernt klädd vart 10-20 år siså där då skräpet går i cykler fick jag lära mig av ena syrran  om det stämmer eller har jag dock inte en blekaste om 😃

scheindel
9/5/13, 5:32 PM
#3

mode är otroligt viktigt om man vill ge ett gott intryck -när man rör sig bland folk som är så urbota ytliga att de lägger vikt vid en så löjlig grej som mode snarare än personlighet och kompetens…

varför man skulle bry sig om vad sådana människor tycker kan man ju däremot fråga sig :)



VildaVittra
9/5/13, 7:11 PM
#4

Jösses amalia.

Hel och ren är väl mina enda krav på klädsel när man ska åka hemifrån, annars inget. Visst gillar jag vackra kläder, dvs när jag behöver något "nytt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
9/6/13, 8:19 AM
#5

Fast jag är rädd att det där (i tråden jag länkade till) är sant för en del människor. Det finns folk som bara inte kan leva med att inte ha minst ett nytt plagg varje gång de träffar kompisarna och det finns de som aldrig skulle kunna tänka sig att umgås med någon som är så ytlig och vulgär att de kommer i samma kläder mer än en gång.

Det vill till att det tänkesättet inte sprider sig ännu mer i vår värld, om det ska bli några resurser kvar till vettiga saker …

Jag ska förresten handla kläder idag (om jag ids komma iväg). Det är ungefär 2,5 år sedan sist, om man inte räknar ridkläder. Sist jag var köpte vardagsbyxor var det nästan hopplöst att hitta något vettigt. Undrar hur modet ser ut nu?

scheindel
9/7/13, 11:06 AM
#6

#5 visst finns det sådana människor. jag tycker t om se en trend mot att de blir fler. det finns t ex säkert en och annan rekryterare som om hen måste välja mellan två likvärdiga kandidater väljer den som har "bäst" kläder så det finns liksom en viss press på folk att välja mode även om de inte själva är särskilt intresserade -för säkerhets skull. det blir lite av en ond cirkel där folk mer och mer legitimerar idén om att mode är väldigt viktigt. 

jag kan tycka att det är ett ställningstagande att inte följa modet även om mode knappast är en särskilt het politisk potatis. om man tycker att något är knäppt så är det bättre att vägra sjunka till den nivån än att anpassa sig och bidra till att det blir värre.



Annons:
vallhund
9/8/13, 1:19 AM
#7

Här köps det nytt när det behövs, dvs när saker är totalt trasiga o inte ens duger att skrota runt med hemma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Afturelding
9/8/13, 7:24 PM
#8

Jag älskar ju mode egentligen 🤐
Men, jag gör det på ett hållbart sätt. Jag har ju sytt hela livet, och även handarbetat med virkning, stickning osv i många år nu. Jag använder nästan uteslutande återbruksmaterial (sist jag köpte tyg till kläder var i februari, när jag skulle sy min brudklänning. Det var svårt att hitta 7 meter yllevit chiffong begagnat 😉). 

Jag gick Textil Design på gymnasiet i ett år, och tyvärr var det väldigt många på skolan som levde och tänkte just precis som i den länkade tråden. Detta var ju 15 och 16-åringar jag gick med dock, jag själv var flera år äldre, men det är ju en ganska osäker grupp i sig många gånger. Dessutom låg skolan mitt i Stockholm. Så det kan ju ha påverkat gruppens tankesätt också. Men jag tror inte att det är ovanligt bland vuxna människor heller, eller i mindre städer.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

LinaLj
9/16/13, 5:26 PM
#9

Jag har ett yrke där jag vissa dagar måste hålla mig till klädkod. Helt enkelt för att det ger ett bra intryck inför kunderna. Men 90% av tiden arbetar jag hemifrån och då räcker det med helt och rent och bekvämt. 

Jag tycker annars inte att det är svårt att hålla klädkoden utan att för den delen bryta tänket med hållbar livsstil. Jag satsar på bra kvalitet och allsidiga kläder som inte går ur mode. Gärna från secondhand. Vill jag ha något lite extra snyggt och med moderiktigt tar jag fram symaskinen och syr mig det själv. Ungefär hälften av mina arbetskläder är hemmagjorda eller omsydda.

Carmarino
8/4/19, 2:41 PM
#10

Returnerade kläder som köpts på nätet är en riktig miljöbov visar det sig. Om det vill sig riktigt illa kan de skickas runt till flera olika platser på jordklotet innan de kan säljas igen.

http://www.blt.se/okategoriserade/returnerade-plagg-en-miljobov/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gronstedt
8/5/19, 11:28 AM
#11

#10: Oj! Verkar ju inte heller riktigt vettigt …

Carmarino
8/5/19, 12:22 PM
#12

#11 Nej, verkligen inte. Fast det är ju trevligt att de för en gångs skull inte lägger hela skulden på kunderna, utan anser att säljarna ska ta sitt ansvar också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: