Annons:
Etikettför-kropp-och-knopp
Läst 3470 ggr
Fialialej
2014-03-02 15:00

Bo i husvagn under sommaren :)

Jag har planer på att köpa en billig husvagn som jag kan bo i under sommarhalvåret. Om jag hittar ett ställe som ligger avsides kanske man kan få ställa upp den där utan större kostnad, kanske kan låna höns av någon under den perioden, försöka äta så mycket direkt från naturen som möjligt, odla en del…. Känna lugnet. Tänker mig att jag lever utan el, eldar/grillar/stormkök för att laga mat. Cyklar om jag ska någonstans… Det vore ett spännande experiment att se hur det skulle funka… :) Vad tror ni? Spännande och givande? Tankar tips och idéer får ni gärna dela med er av… :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
hårnål
2014-03-02 15:06
#1

Hej! Låter jätteintressant.Det kommer säkert lite svårigheter på vägen,men kan vara värt att pröva.Kanske är det bra om ni är två,det är så mycket som händer nuförtiden!Lycka till!

VildaVittra
2014-03-02 15:38
#2

Absolut skulle det fungera! Jag tror inte att det blir svårt att hitta en markägare som kan låna ut en markbit billigt. Tänk på att du behöver ha nära till vatten, det är tungt att släpa till tvätt och hygien.

Stormkök lär bli dyrt i drift, har du hört talas om rocket stoves?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
2014-03-02 16:28
#3

#1 tack för det. :) ja sällskap är ju trevligt om inte annat. Hoppas på att på till detta. :) #2 å tack för tipset! Det där verkar ju jättesmart! Hittade den här videon också, ett sätt att bygga med tegelsten som kanske ger mindre risk för skärskador. Haha :) http://m.youtube.com/watch?v=FdR6WXggiKQ (kul att det är KGB som lagt upp den)

"På natten är alla katter svarta"

Chieko
2014-03-18 10:16
#4

Lite jobbigt att odla tänker jag, eftersom du kommer igång så sent. Det mesta ska ju ner i jorden ganska snart. Eller hur länge tänkte du bo där?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fialialej
2014-03-18 11:37
#5

#4

jag tänker att man flyttar ut så snart det är plusgrader dygnet runt och snön är borta. Förbereda odling kan man kanske göra inomhus tidigare.. :)

Det här kommer inte ske i år i sin helhet, men kanske nästa.

"På natten är alla katter svarta"

Halvdansken
2014-03-18 17:14
#6

Hur ska du göra med hygien och toalett?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fialialej
2014-03-18 20:59
#7

Ja, det är ju sånt jag gärna tar emot förslag på. :)

"På natten är alla katter svarta"

aneri
2014-03-19 07:11
#8

Jag bodde i husvagn i 14 månader. Jag köpte skogstoan, (skogstunnan.se) med tunnor och pellets. Jag satte i två sopsäckar i den och placerade den på toan i husvagnen. Det var helt luktfritt. Sen kunde jag använda innehållet som kompost efter ett år. Vatten hade jag i dunkar till att dricka, koka och tvätta mig med. Jag köpte en handdriven tvättare, Wunder Clean, som jag vevade när det var dags att tvätta kläder, handdukar och lakan. Den tvättar man med kallt vatten och såpa på några minuter. Men man måste vrida ur vattnet själv, alltså ingen centrifugering. Men det blir jätterent. Vi levde nära naturen, jag och min älskade whippethund. Det var jättemysigt. Du kommer att älska det. Lycka till.

Fialialej
2014-03-19 13:07
#9

#8 å tack för ett jättebra inlägg! :)

"På natten är alla katter svarta"

Stiw42
2014-03-27 10:29
#10

8# Vet du var en kan finna en handdriven tvättare?

Völsung
2014-04-03 13:52
#11

Vilken rolig idé! Vore ju kul att utnyttja att det är en husvagn, kan du resa runt och se mer av Sverige.

Upp till toppen
Annons: