Annons:
Etikettbalkongbonde
Läst 4791 ggr
93mli
2014-04-07 19:53

Odla i balkonglåda

Hej! 

Jag bor i en liten lägenhet med en fransk balkong, så jag tänkte att jag kunde hänga en balkonglåda på räcket och odla något. Men då är frågan vad? 

Jag vill ha något som är väldigt lättodlat, och som kanske inte tar för stor plats. Har ju inte så mycket utrymme så att säga. 

Och vad kan passa bra att ha inomhus i fönstret? Brukar få rätt många soltimmar i mitt fönster på somrarna.

Tacksam för tips!


Annons:
Lilolizeit
2014-04-07 22:44
#1

Kryddor och sallad kan du ha både i lådan och inomhus. Jag har haft rädisor i balkonglda, funkade kanon. Men jag skulle satsa på kryddor och örter, dom klarar sig ofta länge och kan användas till mycket. Sen doftar det fantastiskt varje gång den kommer en vindpust. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

93mli
2014-04-07 23:03
#2

#1 Jo, kryddor och sallad har jag tänkt på, mest det hållet jag varit inne på. Men det är ju så svårt att välja vilka, finns ju så många olika. 🙂


Lilolizeit
2014-04-07 23:18
#3

Jag har personligen svårt att få basilika att klara sig länge. Timjan, oregano och persilja är personliga favoriter hos mig och brukar klara sig länge.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fialialej
2014-04-07 23:28
#4

Jordgubbar? :)

"På natten är alla katter svarta"

93mli
2014-04-08 00:50
#5

#3 Okej! 🙂 Har tänkt ta ett gäng kryddor iallafall, men tror de flesta av dem hamnar i fönstret. 

#4 Ja, jordgubbar skulle ju faktiskt vara fint, så länge grannarna inte äter upp dem. Bor på bottenvåningen. 😉


tlover
2014-04-08 08:32
#6

Ruccula i kombo med sallaten kanske? det funkar (har själv testat).

Är balkonglådan stor kan man odla tomat, paprika el chili där (det går i större krukor, det har jag testat men inte i mindre djupa balkonglådor, det har jag testat och det gick inte).

havre ska man kunna odla i balkonglåda, det blir ju inge mycket men fränt skulle det vara (det har jag inte testat)

Kryddmässigt ska du nog anpassa det efter vad du kommer att använda det till men timjan ska man visst aldrig kunna döda

(enligt Jack Spirko så ska man inte odla om man inte kan hålla timjan vid liv för de kan nästan växa på månen. Jag har aldrig lyckats döda timjan än även om dom inte alltid lyckats övervintra)

l'm back

Annons:
93mli
2014-04-08 20:24
#7

#6 Jo, ruccola var jag själv inne på, just vanlig sallad använder jag inte sådär jättemycket, känns onödigt då. Hur stor balkonglåda kan tänkas behöva för tomat? 

Det låter bra! Timjan får det då bli iallafall. 🙂


Lilolizeit
2014-04-08 20:39
#8

Min erfarenhet av ruccola är att den näsan alltid blir uppäten eller ful av kålflugor (?) men det kanske bara är hos mig, jag odlar den bara inomhus nu. Jordgubbar är ju jätte trevligt så vida man går ha dom ifred från grannar och fåglar. Oj va negativ jag låter. Inte alls meningen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

tlover
2014-04-08 21:22
#9

#7 vad jag förstått är det djupet av dom som är viktigast, vanliga balkonglådor är ju oftast inte så jättedjupa men jag har sett folk som har djupare.

#8 mina har också blivit angripna av kållarver men när vi hade dom i en bädd med massa annat så blev det inte alls lika illa (antagligen för att larverna kunde äta annat också nått liknande kan säkert göras i balkonglåda också) fiberduk ska annars funka har jag hört.

l'm back

93mli
2014-04-08 22:00
#10

#8 Hemma hos pappa har vi haft ruccola, och där har jag för mig att den klarat sig iallafall. 

#9 Okej, ska kika vad som finns hos mina föräldrar. Ids inte köpa en ny, utan tar vad som finns. Förmodligen har vi bara de där vanliga. Tomater kanske får vänta tills jag flyttar till en lägenhet med en riktig balkong.


tlover
2014-04-09 08:09
#11

#10 annars kan du ju ha det i en kruka på fönsterbrädan om du riktigt vill. Det finns sorter som är anpassade för kruka 🙂

l'm back

93mli
2014-04-09 12:54
#12

#11 Jaså! Ska kika om jag hittar! 🙂

Har inhandlat lite fröer idag iallafall. Blev ruccola, citronmeliss, basilika och persilja. En oregano har jag redan. Ska köpa timjan och något mer sen. 🙂


93mli
2014-04-09 19:52
#13

Vad skulle vara fint att odla i en ampel? 🙂


Annons:
tlover
2014-04-09 19:58
#14

#13 jordgubbar, det finns dom som ska vara anpassade för kruka

l'm back

93mli
2014-04-09 20:05
#15

#14 Förutom jordgubbar. 🙂 Såg att det också fanns tomater för amplar. Men förutom det? Inte smultron heller.


VildaVittra
2014-04-09 21:44
#16

#15 Indiankrasse är gott, dekorativt och passar i ampel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

93mli
2014-04-09 23:36
#17

#16 Aha, de såg ju bekanta ut nu när jag googlade. 🙂 Men, vad kan jag använda det till?


VildaVittra
2014-04-09 23:55
#18

Bladen smakar smörgåskrasse, men är grövre i strukturen, så jag brukar göra pesto på dom. Blommorna är jättefina att ha i en sallad, de smakar likadant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

93mli
2014-04-10 00:36
#19

#18 Okej, det lät spännande. Såna kanske det får bli. 🙂


Upp till toppen
Annons: