Annons:
Etikettandra-djur
Läst 12221 ggr
tlover
4/19/14, 1:21 PM

Bästa kattrasen för jakt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad anser du är den bästa kattrasen för jakt? (på skadedjur)

Själv skulle väl jag säga blandras/bondkatt men det kan vara för att jag aldrig sett en raskatt förutom på bilder så det kan vara förutfattade meningar snarare än kunskap.

Det jag tänker är att förr, då man hade en annan syn på djurhållning, var det antagligen djungelns lag som gällde för bondkatter. I alla fall under svältperioder. Medan raskatter antagligen inte behövt jaga i lika stor utsträckning för sin överlevnad.

Men eftersom jag aldrig ens har träffat på en raskatt så kan jag ju ha fel och en bondkatt kan ju helt enkelt vara en tjuvparning mellan två raser lika gärna som en katt vars förfäder bott på en gård i hundratals år före.

Detta ska alltså inte vara en tråd om utekatters vara el icke vara el om det är rätt att låta katten jaga utan en tråd om vilken ras el bondkatt som är bäst för jakt.

vår bondkatt, foto: min man och jag har tillåtelse att visa den

l'm back

Annons:
aktagrottman
4/19/14, 2:39 PM
#1

Bondkatt helt klart.
Och det är nog inte så konstigt då det är ett lantrasdjur, alltså inte speciellt avlat djur.
Den är mera som det var från början vild i naturen.

Annars får jag svara lo eller något.

tlover
4/19/14, 2:52 PM
#2

#1 kanske en dum fråga men jag kan inte raser.

Är lo nån kattras förutom kattdjuret lo? (Lynx)

Jag tycks mig minnas en kattras som var ganska stor och ganska aktiv som jag sett på TV men jag mins inte alls vad den kan ha hetat.

l'm back

VildaVittra
4/19/14, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är skrämmande vad lika våra katter är.

Och det är utan tvekan bondkatten (jag särskiljer på bondkatter och huskatter, då den senare är blandraskatter enligt mig och inte sådana från stammarna runt gårdarna).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/19/14, 4:16 PM
#4

#3 då kanske hon inte är riktig bondkatt, kanske en blandis mellan blandras och bondkatt men hon är då en bra jägare (härikring är det inte så vanligt med rena "lagårdkatter" ellar vad man ska kalla dom utan snarare blandraser/katter som inte kan räknas till nån ras alls som är utekatter)

l'm back

Mantissa
4/27/14, 2:13 PM
#5

Jag har inte erfarenhet av så ånga raser, men baserat på den erfarenheten jag har skulle jag säga bengal. Men jaktegenskaper överlag är nog väldigt individuellt.

Achatina
4/27/14, 5:34 PM
#6

Det ska inte spela någon roll, alla katter har jaktbeteende. Alla raser kan döda skadedjur, även perserkatter. Men man kanske inte släpper ut sin raskatt i så stor utsträckning. Även kastrerade raskatter har ju ofta högre status än en huskatt. Den bästa jaktkatten i mina ögon är en kastrerad katt - oberoende på ras och kön, som har lämnat sin mamma tidigast vid tidigast 12v (laglig ålder) och som får vettig skötsel. Så den inte behöver tänka på att föröka sig och skaffa mat utan får mat av sin ägare och kan lägga ner mer tid på att jaga än en okasterad hungrig katt hade gjort.

Annons:
Svartkatt
4/28/14, 4:13 PM
#7

Men det finns även bondkatter som är värdelösa jägare, som min ena. Det enda bytet han har släpat hem under sina åtta år är en grillad kotlett 😉

Gronstedt
4/28/14, 4:30 PM
#8

Tror det är individberoende. Den förra katten i mitt liv jagade allt, inklusive mink, hare, vessla och ekorre, och bar helst hem det också. Den nuvarande katten i mitt liv kan nedlåta sig till att ta någon enkel mus ett par gånger om året. Men han sitter gärna i skåpet under diskbänken och vaktar, så han håller dem ju borta ändå Blinkar.

Båda var allmänna hittekatter, låt vara att den nuvarande har lite längre päls.

NiklasTyreso
4/29/14, 7:36 PM
#9

Raskatter är avlade för att vara trevliga lugna lägenhets-djur. Ska man ha en katt med jaktinstinkter ska den härstamma från generationer av goda jägare ex vissa bondkatter.

Mantissa
4/29/14, 8:48 PM
#10

#9 Nu finns det ju många raskatter som är hybrider mellan vilda kattdjur och därför har betydligt närmare till "jaga för att överleva" generationer i stamtavlan än gemene huskatt. Även mellan "vanliga" raskatter så skiljer det massor i temperament, långt ifrån alla är avlade för att vara soffprydnader. Samt att flera raser är relativt nya där speciella rasegenskaper/mutationer tagits tillvara som uppkommit hos helt vanliga ladugårdskatter, American curl för att nämna ett exempel.

tlover
4/30/14, 8:14 AM
#11

#10 det är det jag menar med att jag inte vet nått om raskatter.

Vad är det för raser förutom bengal som har "vilda förfäder"(gissar jag eftersom du nämnt den förut)

l'm back

Mantissa
4/30/14, 4:48 PM
#12

#11 Finns en rad olika, som härstamar från hybrider med diverse olika vildkatter, men endast bengalen är godkänd av svenska kattförbund.

Cragan
4/30/14, 6:13 PM
#13

#12 savannah kissen är väl hybrid om jag inte minns fel   skulle vilja ha en om det inte vore så fel   fast frågan är vad en sån kommer hem släpandes med 😛

Annons:
VildaVittra
4/30/14, 7:02 PM
#14

#13 Fast vore det inte trevligare med en älg istället för en mus på farstubron som present till husse? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
4/30/14, 7:56 PM
#15

#14 jo det är nog en gåva jag skulle äta ist för o kasta 😃

[Emma--]
5/1/14, 12:47 PM
#16

Vet en cornish rex som jagar trots att den varit innekatt i flera år innan den fick börja gå ut på sommaren. 

Så skulle nog säga att det är väldigt olika och att man inte kan säga att en särskild ras är mer lämplig. 

Alla har ju jaktinstinkt mer eller mindre oavsett ras. 

Men en aktiv katt kanske vore mer lämpligt? Istället för en som är väldigt lugn och inte kräver så mycket aktivitet?

Em_
5/3/14, 10:37 AM
#17

Kan det inte bero på uppväxt också? Tycker att kattungar som får lära sig tidigt av sin mamma borde bli bättre jägare.


fvanilla
7/30/14, 10:16 PM
#18

Vilken kattras som helst, och beror mer på individen. Långt ifrån alla raskatter är som sagt avlade för att vara soffprydnader till "lägenhetskatter".

Min siames kommer ifrån en uppfödare som har kastrerade perser och siameser som utekatter och bor ute i skogen, och flera av deras katter är riktigt bra musjägare. Fick höra att min siames morbror är en riktig höjdare på att jaga, och jag ser det även i min siames  som har en otroligt stark jaktinstinkt, så det är rätt så småkrypsfritt här i hemmet.

#17 Ja, det kan också bero på kattungens uppväxt.

Har f.ö hört att chartreuxen är jättekänd för sin råttfångartalang hemma i Frankrike. https://www.youtube.com/watch?v=g-piXXEGKME

Wellcraft
7/30/14, 10:50 PM
#19

Alla katter har inte jaktbeteenden, kan lova att min katt inte har något sådant, i alla fall inte gentemot djur.
Springer det en mus framför honom så blir han rädd.

Jag tror att vill man ha ett säkert kort, ja då hör man av sig till närmsta katthem & tar en huskatt/bondkatt därifrån, där vet dem oftast hur bra jägare de är.

Bengaler annars har ju vildkatt i sig, tror dock inte Sveriges bengaler har många procent i sig men de avlas för att ha rätt temperament, dvs vara vakna, alerta & mycket aktiva.
Dock ökar risken för stöld om man har en raskatt ute.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
8/1/14, 9:19 AM
#20

Tror det beror helt på individen.
Men huskatt/bondkatt  tror jag är det överlag.

Har två huskatter här hemma & ena jagar skitbra, men inte den andra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
panini
8/14/14, 1:32 PM
#21

Om man ställer den här frågan till vänner/familj så får jag alltid svaret "bondkatt" och "stallkatt". Vilket är lite lustigt då katterna i stallet leker med mössen, och det är det enda. (Leker= fångar dom och lägger sig på dom. Håller på med dom tills dom nästan är döda och låter de springa vidare sen) Fast sen handlar det helt om individer.

Gronstedt
8/14/14, 1:40 PM
#22

#21: De som leker ihjäl mössen, eller  i alla skadar dem så att de dör senare, brukar ha ihjäl fler än de som dödar, äter och somnar.

tlover
8/14/14, 7:39 PM
#23

#21 Just vår katt (bonnkatt) har som tur är ihjäl mössen nästan direkt, sen bollar hon med dom och låtsas att dom försöker komma undan.

Hon är jätteduktig 😃

l'm back

panini
8/15/14, 12:11 AM
#24

#22 nej nej, ser nu att jag skrev lite fel ;P det är skickliga möss, de spelar döda så när katterna reser sig så springer de iväg! Smarta möss ;) #23 Det lät ju bara gulligt! :)

Upp till toppen
Annons: