Annons:
Etikettkaniner-kött-päls-ull
Läst 2060 ggr
tlover
4/27/14, 8:13 PM

egenodlat/egensamlat strö?

Finns det nån som har några förslag på eget strö till kaninerna om man räknar bort hö och inte kan odla nått som ger halm?

Jag har haft flis från barrträd (som jag lät torka läng och luftigt så att terpentinet skulle fara bort), men det var inte uppskattat av kaninerna eftersom barren kunde vara stickiga 😕

nån som har nån ide som ni kanske testat? Jag vet att man samlade torv förut men jag vet inte riktigt tex hur man torkade det och så (jag vet hur man högg upp det däremot för vi har en sån yxa och jag vet hur man rev det för mormor och morfar har en sån man river det med) sen vet jag inte om vi har nog med mark som vi kan samla det från.

Tror ni vass skulle funka? jag vet att man samlade det för sängarna härikring förr.

andra ideer?

l'm back

Annons:
VildaVittra
4/28/14, 6:56 AM
#1

Problemen med torv är ju hur mycket det dammar samt att det tar lång tid för den att förnyas.

Det går ju att prova vass/säv, även om de är ganska så vattenavvisande i helt tillstånd.

Har ni gott om ormbunkar, typ örnbräken så är ju de tacksamma att skörda. Löv borde fungera det med, kanske inte till kaninerna, men hönsen.

Efter lite googling så fick jag upp att i norra Sverige använde man Klynnetåg som underlag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/28/14, 8:01 AM
#2

Det var det jag misstänkte med torv, torv använde man ju här förr (klynnetåg växer inte i nog stora mängder såhär långt från fjällen) men förr bodde det ju betydligt färre människor här.

Jag tänkte att man kunde krossa vassen så att det blir mer likt halm (det suger inte heller upp vad jag förstått).

Ekbräken har vi men tål kaniner det (jag har en misstanke att dom kommer att äta av det.

kanske att man skulle fortsätta att flisa grenar och använda det och ha vass över för att skydda mot barren 🤔

Kanske värt att prova i alla fall.

l'm back

VildaVittra
4/28/14, 8:24 AM
#3

Ni har inga lövträd eller sly att flisa då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/28/14, 8:36 AM
#4

#3 kaninerna äter upp det i princip.

nån gång kan det väl hända men det är ovanligt (det är ju mest tall och gran på våra marker.)

l'm back

tlover
6/17/14, 7:35 AM
#5

Nu efter att vi grävt nya bäddar i trädgården ska vi göra egen torv.

Min man visste visst hur man gör det utan att gräva upp det från myrar el liknande(det enda sättet jag visste hur man gjorde)

Man tar grästorv och lägger det i hög ett tag helt enkelt.

Det blir ju inte mycket torv men det blir kul att testa.

l'm back

Upp till toppen
Annons: