Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1935 ggr
EmmaiNorr
5/15/14, 11:02 AM

Ny på forumet

Hej allensammans!

Är en vuxen student boende längs norrbottenkusten i lägenhet med sambo. Vi båda längtar tills studierna våra ska ta slut så vi kan införskaffa hus med ordentlig gård. Vi har också en härlig stuga i västerbottenfjällen med med ordentlig gårdsyta där ett litet äppelträds-experiment pågår. Ett zon 6-7 äppelträd planterat i zon 6-7 beroende på vem man frågar, har det överlevt vintern ska den få en kompis.
Vi längtar efter höns och köttkaniner, nyligen har jag upptäckt kalkoner också vilket verkar vara härliga djur. Och kanske några sommarlamm. Och kanske några gäss. 😃

Båda har jägarexamen också, så när pengaflödet är högre kommer det förhoppningsvis bli lite skogsfågeljakt också.

Så här är jag nu och sniffar nyfiket runt i forumet och suger upp nyttig information till framtiden.

Annons:
tlover
5/15/14, 11:12 AM
#1

Hej och välkommen

fjällen här i västerbottens län är ju zon 8 eller tundra ju 🤔(vi bor ju "mitt i" så vi har zon 7 men vi bor inte i fjällen då)

Men det finns äppelträd som klarar zon 8 till och med. Vi köpte våra på önskebrunnen.nu

l'm back

VildaVittra
5/15/14, 11:15 AM
#2

Välkommen! Det låter ju som du hittat till rätt sajt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EmmaiNorr
5/15/14, 11:39 AM
#3

#1
Man tackar!

Googlade bara lite snabbt fram en karta som sa 6-7, men du har nog rätt. Känner igen att zon 8 har nämnts i samband med trädinköp. 

Ligger precis ovan odlingsgränsen men på lågfjället så det är ändå ganska skyddat, inte öppen tundra.

#2 Tack! 🙂

tlover
5/15/14, 11:43 AM
#4

#3 då är det nog zon 8 på gränsen till tundra, det blir intressant hur det blir för äpplena där.

Men man kan ju göra mycket med microklimat också så det kanske går att få ner det till zon 7 eventuellt zon 6 till och med.

l'm back

EmmaiNorr
5/15/14, 11:59 AM
#5

#4
Den satte äpplen som blev minimala men väldigt mumsiga förra sommar som vi planterade den, men det är ju inte direkt äpplen sprungna ur jorden den står i nu.

Kanske man kan vindskydda den lite med buskar? Den står ca 7-10 meter från en husvägg på toppen av en slänt (foten av fjället) med mkt sol och lägda nedanför så nedåt är det öppet.

Kanske 20-30 meter bakom huset börjar skogen.

tlover
5/15/14, 1:00 PM
#6

#5 Ja med vindskydd kan man göra väldigt mycket, jag tror det var 20% av ens odlingar som man kunde odla upp med vindskyddande växter utan att produktionen sänks på hela området (dvs man får samma skörd för 80% odling och 20% vindskydd som om man bara har 100% odling).

Däremot beror det lite på var vinden kommer ifrån. 20-30 m är nog nära för att det ska vara vindskyddat om vinden alltid kommer från skogen men annars skulle jag sätta buskar och träd som vindskydd.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: