Annons:
Etikettkomposten
Läst 3055 ggr
aktagrottman
7/15/14, 10:46 AM

Kompost, djurfoder, mördarsningel

Hejsan, jag har tusentals sniglar på tomten, har plockat dessa och gett mina vaktlar, det gav dom mycket nöje och dom pickade och hade sig en massa.
Jag är väldigt säker på att det är mördarsniglar.
Detta för mig till tanken att man borde kunna tillverka eget foder.
Mördarsniglar äter kopiösa mängder mat en massa grönsaker.
Tänker mig då att dom bör ju skita en massa med, och dom växer snabbt, och blir många.
Alltså man tar då en plastbytta och gör hål i toppen för luft, sedan slänger man i lite sniglar och fyller på med de grönsaker som blir över och låter som förbruka spillet, kvar kommer det finnas snigel skit och en massa sniglar sniglarna får fåglarna som extra protein tillskott, ev även grisar och kor. Läste en artikel om att man på försök utfodrat kor med mördarsniglar och veterinär hade kommit fram till att det var ofarligt.

Troligtvis innehåller mördarsniglar mycket protein, och troligen även kring 16% fett.

Var tror ni om mördarsnigeln som nyttodjur.
Helst skulle jag även sett att de var goda att äta då jag skulle kunna plocka dagsbehovet av protein på någon timma max.

Ev får man torka och mala sniglarna och blanda i djurens mat, typ blötutfodring för grisarna. Ev skulle man kunna göra något aptitligt till katt och hund?

Vad tror ni, är det värt att testa?
Eller är det en galen ide?

Annons:
tlover
7/15/14, 10:53 AM
#1

Det finns många som gör något liknande fast med larver så det borde nog funka med sniglar också (främst till fisk/fåglar).

Men visst finns det vissa parasiter i vissa slags sniglar (jag är inte säker, men vi har inte mördarsniglar här heller) det kanske är något att kolla upp först.

Vi har funderat på att göra en "larvodling" inomhus (dvs året runt) när vi har aquaponics.

l'm back

[mommo 12]
7/15/14, 10:55 AM
#2

Det var smart. Jag kan tänka mig att vaktlarna skulle bli glada om du startar snigel odling.

aktagrottman
7/15/14, 11:02 AM
#3

Skall banne mig testa.
Enda problemet jag ser är om komposten, innehåller ägg året efter, och man sprider ut en bb kammare på sina odlingar, vad jag förstått så dör äggen under vintern så där finns ju en möjlighet. Får funderas och finurlas lite med detta.

Halvdansken
7/15/14, 12:34 PM
#4

Säker på att det var mördarsniglar? De blir alltså rejält stora, käkar verkligen vaktlar dem. Det är ju ganska små fåglar.

Men fantastiskt om de gör det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
7/15/14, 1:41 PM
#5

Jag skulle inte välja mördarsniglar om jag skulle odla, utan vinbergssnäckor. De är inte lika aggressiva mot odlingarna om de kommer ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
7/15/14, 1:47 PM
#6

Plus att man äter vinbergssnäckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[JeanetteK]
7/16/14, 10:24 AM
#7

Jag skulle inte heller välja mördarsniglar… Vi har myskankor och dom äter mördarsniglar, men jag har inte hört om att vaktlar äter dom. Kanske unga sniglar i så fall. Våra ankor kan ha svårt att få sig de största sniglarna och de är rejält mycket större än vaktlar. Men de kanske äter på olika sätt i och för sig. Vaktlarna kanske pickar i sig? Ankorna sväljer dom hela… 🤢 

Annars är idén med snigelodling spännande! Hoppas du berättar hur det går om du ger dig på det!

[mommo 12]
7/16/14, 4:35 PM
#8

Vaktlar är små fåglar. Stora fåglar äter väl mördarsniglarna hela? Små fåglar får slita och dra. Det leder till en brutal död för mördarsniglarna. Hur mycket djurvän jag än är har jag inget emot sniglarnas brutala död. Synd att vaktlar inte äter salt…

Halvdansken
7/16/14, 5:48 PM
#9

Vilken brutala död menar du mommo12? Och vad med salt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tant Grön
7/20/14, 8:14 PM
#10

Frysa - koka - mala - mata vaktlar och höns 🤢

Upp till toppen
Annons: