Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2254 ggr
tlover
2014-08-13 12:11

Vilka djur räknar du som lantdjur?

Vilka djur räknar du som lantdjur och vilka räknar du inte som lantdjur?

Är bara de stora vanliga djuren på gårdar som är lantdjur (tex Kor, får, grisar m.m.), är det alla djur som gör nytta på en gård? (dit kan ju även tex häst, katt och hund höra), är det bara djur som ger kött, eller tex djur som ger kött eller nån annan produkt?

Anledningen jag frågar är att jag stötte på i en annan tråd att en person inte tyckte att kaniner hör till lantdjur och jag själv tycker det är självklart att dom hör till lantdjur. Att ha kaniner som bara sällskapsdjur har skett i bara ca 50 år av deras minst 400 åriga historia som kött och skinndjur i Sverige.

Så vilka djur tycker du hör till lantdjur?

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-13 12:18
#1

Jag själv tycker nästan att alla djur som hjälper till på en gård borde kallas lantdjur men i alla fall alla djur som producerar "varor" istället för "tjänster" (dvs en kanin som ger kött, ull el liknande producerar en "vara" medan en katt som tar råttor producerar en "tjänst")

Så tex kaniner, höns, kor, hästar (man kan äta hästkött) osv hör till lantdjur enligt mig.

l'm back

VildaVittra
2014-08-13 12:23
#2

Rent definitionsmässigt är det produktionsdjur, även om även jag räknar in katt och vissa hundraser. Så ja, kaniner lär räknas dit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-13 12:25
#3

#2 Så du hittar nånstans betydelsen? Jag hittar det inte nån stans.

l'm back

VildaVittra
2014-08-13 12:34
#4

#3 Tyvärr inte nu när jag letat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lasse
2014-08-13 13:16
#5

ko, får, get, häst, gris, kanin, hund, katt, höna, struts, kalkon. Ja i princip alla djur man kan finnas på en lantgård


tlover
2014-08-13 13:27
#6

#4 Konstigt egentligen med tanke på att benämningen "lantdjur" finns med i åtminstånde en lag.

Vad jag förstår så gäller även ren till lantdjuren enligt den lagen

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: