Annons:
Etikettför-kropp-och-knopp
Läst 7521 ggr
Grace2009
11/10/14, 4:21 PM

Sy skor

Har någon provat att sy egna skor? Jag fick ett plötsligt starkt sug efter att försöka göra ett par själv, men jag behöver lite vägledning i planerandet. Jag tycker de här stövlarna var ursöta http://hostlycka.blogspot.se/2010/04/monster-till-skinntossor.html , så nu skissar jag på en vuxenmodell av dessa 😃 Vet ni något speciellt skinn att tipsa om? Hur ska jag lösa problemet med sulan? Jag går onekligen mer än en 6-månaders baby, så lär bli lite slitage 😊 Kan man sy på något smart sätt så att man lätt kan byta ut endast sulan när den börjar bli sliten?

Tänker mig att fodrade med fårull och kanske ett par riktiga, rediga raggsockor så lär detta bli varmt och skönt till vintern, eller vad tror ni? Jag har även tänkt att göra någon form av snörning istället för kardborreknäppning dock.

Var kan det finnas fallgropar i detta projekt? Är det ens lönt att försöka?

Annons:
tlover
11/10/14, 5:26 PM
#1

Jag kan fråga min man sen vad man ska ha för läder. Han håller ju på med läderhantverk, inte för att han har gjort några skor än men han vill så han har kollat upp vad för läder som behövs.

l'm back

VildaVittra
11/10/14, 5:36 PM
#2

Jag efterlyste ju sulor i en tråd, så visst har man funderat på det. De sulor jag hittat än så länge är dessa: http://www.diyfootwear.com/soles/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/10/14, 6:28 PM
#3

#1 Jättebra om din man kan ge lite input i detta projekt.

#2 Ser ju lovande ut. Har du provat att göra skor också eller är det ännu bara ett projekt i det grå luddet? Undra om man ska sy fast sulan, och hur i sådana fall… Jag lär nog få stansa hål med en syl först.

VildaVittra
11/10/14, 6:49 PM
#4

Det  är än så länge bara en plan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
11/11/14, 5:36 AM
#5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
11/11/14, 6:53 AM
#6

Det råkade ramla ner en sådan som jag länkar till i #5 i min inköpskorg, tänkte jag skulle testa att göra ett par espadrillos (stavning?) som enkel början, kanske med säv som sula? Undrar om man kan ta säv så här års? 

Hittade en butik i England sen med lite fler sulor, lite billigare frakt än från USA. http://www.ecobbler.com/soles-heels--glue-359-c.asp

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
11/11/14, 8:42 AM
#7

#5 #6 Jag hör gärna en utvärdering sedan av produkten 👍

Brorsan föreslog gamla bildäck som sula, men jag är skeptisk… Hittade dock ett par gamla vinterskor som är lite lite för små, men jag kanske kan slita av sulan och använda den, ska se över det alternativet i alla fall. Sydde en första prototyp utav mitt underlakan igår. Ritade mönster och sydde ihop grejen slarvigt på 20 minuter. Prototypen blev lite sladdrig, men jag förstår bättre hur jag ska utveckla mönstret så jag kan göra ytterligare en prototyp sedan i ett styvare tyg.

VildaVittra
11/11/14, 8:45 AM
#8

#7 Absolut. Såg på en sida att de tipsade om att använda sådana där antiglidunderlägg som man har i bestickslådorna, men att det inte riktigt var lika slittåligt. 

Funderar på om man skulle kunna göra ett mönster genom att linda in fötterna i gladplast och sedan tejpa ett par lager med silvertejp, då blir de ju helt efter ens egna fötter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/11/14, 9:08 AM
#9

#8 Låter smart. Jag fann åt det här: http://www.theurbanabo.com/urban_howtos.php?hid=62 Själv fot-delen kanske är smartare på den här, och så tar jag skaftet av bebisskorna. Jag märker att detta projekt bara växer sig större och större. Ska bli spännande om det blir några skor över huvud taget i sluttampen, men jag hoppas att jag får ihop det.

Grace2009
11/11/14, 9:14 AM
#10

Eller om jag kör på din linje med espadrillos och bara gör ett skaft… hmm… Det verkar som om jag får slakta lite mer från mitt lakan, tur att det ändå bara skulle bli trasor då det börjar gå sönder 😛

VildaVittra
11/11/14, 9:22 AM
#11

"Jag märker att detta projekt bara växer sig större och större."

Jag vet vad du menar, nu är jag sugen på att sy mukluks, alltså riktiga, inte de där jättekonstiga skorna i skoaffärerna. 🤪

Här var en intressant sula gjord av flätat jeanstyg, hon gör även andra sulor i sina videor. Hon använder sig av mönster härifrån: https://docs.google.com/file/d/0B7y2hRuk6oroUlYxcWt2Y2FVdk0/edit

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/11/14, 9:30 AM
#12

Det var jättesvårt namn på lädret man har till sulor. Det heter…

… Sulläder! (vilken fantasi dom hade när dom döpte det 😃) sulläder kan man köpa på blandannat tjäderläder.

Till skaften var han inte lika säker men han tror att det heter skaftläder (jag kan inte gå in på länken så jag vet inte om det behövs till just dom skorna.)

l'm back

Grace2009
11/11/14, 9:31 AM
#13

11# Men sulan i youtube-videon skulle nog inte leva länge utomhus va? Tråkigt om jag måste byta sulan varje månad 🤪 Die Schunot får jag nog försöka läsa igenom, men mönsterdiagrammen var ju hemska! Jag lär bli grå innan jag klurat ut vad som är vad. Men ser ut som en bra artikel 👍

Annons:
Grace2009
11/11/14, 9:34 AM
#14

#12 Hur länge tror du/din man att en sådan sula kan hålla? Att sula om inför varje vinter kan jag väl tänka mig, men plus i kanten om det håller flera säsonger.

tlover
11/11/14, 9:39 AM
#15

#14 Det är ju lite svårt att säga eftersom det beror ju på hur mycket man använder som, i vad för slags omgivning och hur man behandlar dom. Men han tror att det kan hålla i flera säsonger minst ett år.

l'm back

Grace2009
11/11/14, 9:44 AM
#16

#15 Låter positivt! Jag märker ju att skorna slits mycket mer nu när man bor i en tätort och går på asfalt hela tiden 😮 Var andra grejer när man bodde i skogen och gick på stigar och grusvägar, sulorna höll i flera år…

Vi har en sybutik med läder ungefär 3 mil hemifrån (åker igenom när jag arbetspendlar) så ska höra med dem om de har sådant och vad de tar för det i sådana fall, dock blir det längre fram när jag vet hur jag ska göra skorna.

VildaVittra
11/11/14, 9:46 AM
#17

#14 En lädersula håller längre om man sätter en slitsula i gummi på dom och byter slitsulan när den blir sliten. 

#13 Förmodligen inte, men jag funderar på att göra första prototypen med en sådan, bara för att testa modellen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/11/14, 9:50 AM
#18

#17 Visa gärna upp dem när du kommit så långt, kanske kan få lite idéer av det.

tlover
11/11/14, 9:51 AM
#19

#17 Man kan ju sätta en slitsula i läder också

l'm back

Grace2009
11/11/14, 9:58 AM
#20

Jag funderar på isolering i sulan nu också. Innersula - aluminiumfolie - ullsula (typ tovad?) - aluminiumfolie - yttersula, det borde väl isolera mot kyla då jag får en luftficka i ullen, eller hur bör jag tänka? Kanske ett till lager ull?

(jag kommer nog lära mig otroligt mycket under detta projekt, är helt grön på det här egentligen).

Annons:
tlover
11/11/14, 10:04 AM
#21

#20 Aluminium leder bort värme jättesnabbt, ditt förslag låter som nått som skulle få dig att bli riktigt kall om fötterna.

Jag skulle ha ullsula som innersula och sen en näversula (vattentät och isolerar) sen div yttersulor (det senare vet jag inte så bra).

Ska du gå i snö/riktigt kallt väder så ska du se till att ha mycket plats för fötterna (dvs inte för många innersulor) och inte ha för styva sulor så att du kan röra på fötterna (skor med tjocka gummisulor är skit om det är kallt, det leder bort värmen).

l'm back

VildaVittra
11/11/14, 10:05 AM
#22

#19 Dock har de en tendens till att bli hala och inte hålla i vårt klimat. De är mer lämpade för medelhavsklimat. 

#18 Absolut. 

#20 Jag funderade i banorna att sy innersulor i tovad ull som är fyllda med textelull (den tovar sig inte utan är den ull man fyller madrasser och täcken med).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/11/14, 10:12 AM
#23

#21 Nej, tänker jag så tokigt? Jag tänkte mest på att många mjuka kylväskor brukar ha en aluminiumfolie som har lite ludd på ena sidan, men de håller ju inte kylan så länge heller, lär väl vara folien…

Näver har jag liggandes hemma! Pappa tänder den öppna spisen med det, ska paxa ett stort ark till skor då 😃 

#22 Är Textuell de korta fibrerna som man inte spinner? Eller är det något annat? Har ingen aning vad för ull man använder för madrasser och täcken 😊

tlover
11/11/14, 10:13 AM
#24

#22 Jo det har man ju testat med finskor på vintern.

Det funkar ju däremot om man ska gå med det i skog och mark för det blir ju inte halt på samma sätt som på en väg.

l'm back

tlover
11/11/14, 10:14 AM
#25

#23 Det är inte aluminiumfolie utan nått annat (exakt vad vet jag inte), det är inte heller för att isolera utan för att reflektera.

l'm back

Grace2009
11/11/14, 10:17 AM
#26

#25 Aha! Tur att ni är så visa här, det hade blivit katastrof för länge sedan annars 😊

VildaVittra
11/11/14, 10:32 AM
#27

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
11/11/14, 10:51 AM
#28

#27 Ooh, låter spännande.

VildaVittra
11/12/14, 7:29 AM
#29

Dom här var ju bara för söta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
11/12/14, 7:59 AM
#30

Här hittade jag en video som verkar vara typ "Lädersömnad for dummies", lägger in den här så jag hittar tillbaka. Han har fler videor som om hur man väljer läder osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/12/14, 11:19 AM
#31

#30 Lädersömnad för dummies verkar perfekt! Jag har bara gjort tennarmband hittills, och där är ju lädret ganska tunt så det är inte så svårt att sy.

Record
11/12/14, 11:29 PM
#32

Hoppas vi är lika skapta, fem fingrar, och fem tår.😉

Det finns slitstarka arbetshandskar i läder vilka skulle kunna vara utgångsmaterialet för skapandet, om inte välj tumvantar. grannen där ja bor tillverkade mycket fina saker i läder (ABC) i dag är de borta detta fina hantverk. Trevligt att följa Era projekt.

Record
11/13/14, 11:02 PM
VildaVittra
11/15/14, 9:59 AM
#34

Här fanns det hur mycket som helst: http://simpleshoemaking.wordpress.com/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
11/15/14, 11:56 AM
#36

Detta ska tydligen vara "bibeln" när det gäller att tillverka skor, lite utanför min prisklass dock. http://www.noblefootwear.com/books-details.htm?bid=Ng==&page=

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
11/16/14, 8:41 PM
#37

#34 Trevlig blogg, ska snoka runt i den! Får kanske bli sommarskor i första hand och kanske vinterskor till nästa vinter… 😃

VildaVittra
11/17/14, 4:31 AM
#38

#37 Jag är inne på samma spår, det är mycket att lära sig innan man sätter igång.

Dagens skörd av skosurfandet består av detta:

Till vissa modeller rekommenderar dom foam sole som ett lager mellan skon och slitsulan, hittar ingen sådan på nätet, men funderar på om inte man skulle kunna byta ut det mot ett vanligt liggunderlag? Lite mjukare, men samtidigt blir ju skon smidigare då.  Väger för mycket för att ha skor utan stötdämpning, skulle få galet ont i fötterna. 

Skolim visade sig vara allt annat än lätt att hitta (som inte var en minitub som kosta skjortan), men här hittade jag en: http://www.ebay.de/itm/BARGE-All-Purpose-CEMENT-Rubber-Leather-Shoe-Glue-1-Q-/150875581226?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2320e2ab2a

Mindre förpackning: http://www.ebay.de/itm/Barge-All-Purpose-Cement-2-fl-oz-Leather-Glue-/160950508618?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257965dc4a

Frågan är om det finns miljövänligare alternativ eller billigare/svenskt alternativ? Tror inte att sy fast slitsulan håller tyvärr. 

Nu ska jag leta tråd, och den där sylen som man syr med. Det värsta är att jag nog haft en sådan som blivit omgjord till något annat för att jag inte visste vad det var. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2/21/15, 1:17 PM
#39

Har du kommit igång med skotillverkningen? Själv väntar jag på midsommar, läst mig till att det är då man ska skörda säv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/21/15, 2:06 PM
#40

Åh, vilken tråd! Måste följa. Letade för ett par veckor sedan efter sådan länkar, men hittade inte mycket.

Så fort foten är läkt efter senaste (men tyvärr inte sista) operationen kan jag sätta igång. Först skall jag försöka "bygga om" några av alla de skor jag har.
Det finns ingen som har så många skor som de med fotproblem, hörde jag någonstans…..stämmer så bra så.

Grace2009
2/21/15, 2:44 PM
#41

Inte alls ska jag säga. Jag har stickat raggsockor däremot, räknas det? 😃 Det där med sulan ställer till det lite i mitt huvud. Men jag har inga sommarskor förutom ett par flip-flops, så jag skissar lite och tänker på det i alla fall. Har varit så mycket som hänt de senaste månaderna, men jag börjar komma i balans igen!

Annons:
VildaVittra
2/21/15, 2:49 PM
#42

Hehe, du sätter nog igång snart när vårkänslorna exploderar i takt med att solen börjar att värma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/21/15, 2:51 PM
#43

Vår? *kliar sig i huvudet och tittar ut genom fönstret där det är nästan en halvmeter djup snö* 🤔

l'm back

VildaVittra
2/21/15, 2:53 PM
#44

#43 Titta mot söder, inte upp mot fjällen. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/21/15, 2:53 PM
#45

#44 Det är ju åt söder jag kollar

l'm back

VildaVittra
2/21/15, 2:56 PM
#46

#45 Kompassnålen har inte frusit fast då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/21/15, 2:56 PM
#47

#46 Nä det är bara sikten som är kort

l'm back

Grace2009
2/21/15, 2:59 PM
#48

ah, tillägg i #41 : Jag har faktiskt lyckats riva fram ett par gamla vinterstövlar som jag hade tänkt återanvända sulan på åtminstone! Vet ej hur ännu, men de är i säkert förvar i förrådet.

Annons:
Sindri
2/24/15, 2:04 PM
#49

Varför hittar man aldrig sånt här när man verkligen söker på det?

http://tygverket.se/product.html/espadrillos?category_id=25

VildaVittra
2/25/15, 3:00 AM
#50

Vad kul att de finns att köpa i Sverige. Ska dock testa min idé med sulor av säv först.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/23/15, 7:33 AM
#51

Har snubblat på lite på nätet på sistone.

Läderskor ur ett stycke: https://www.pinterest.com/pin/300052393900095072/

Läderkängor med korksula: http://maxlu179.livejournal.com/3928.html

Barnskor i läder: http://maxlu179.livejournal.com/4319.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
7/23/15, 8:19 AM
#52

#52 Den på pinterest verkade ju inte svår (I alla fall det jag kunde se utan att vara medlem)

VildaVittra
7/23/15, 8:30 AM
#53

#52 Du behöver inte vara medlem för att följa länken, det är bara att klicka på bilden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/23/15, 8:39 AM
#54

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: