Annons:
Etikettkomposten
Läst 4246 ggr
[JeanetteK]
2014-11-13 09:28

Matkompost - beslutsångest

Jag sitter och läser på om matkompostering. Det känns som ett naturligt steg att ta. Nu har vi jättebra sophantering med matkompostering som hämtas, men jag skulle gärna kompostera själv. 

Jag funderar på antingen en sån här matkompost som funkar ner till -15 grader eller en sån här som funkar ner till -25 grader. Det skiljer några hundralappar dom emellan. Eftersom jag bor i Skåne blir det väldigt sällan under -15 grader, men jag får ändå beslutsångest. Hur hade ni tänkt? Vad jag förstår är det ingen annan direkt skillnad på dessa två. 

Eller har ni tips på andra varianter som ni har erfarenhet av?

Annons:
VildaVittra
2014-11-13 09:33
#1

Hur mycket kompost blir det? För i en välisolerad kompost så fortsätter ju komposteringen under köldknäppar så den har en högre kapacitet än den mindre isolerade/oisolerade har. 

Fast för det priset kan du göra en själv, klarar du bygga kaninburar så klarar du bygga en kompost.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-11-13 09:55
#2

Jag vet… det ska göras bara… Det jag är mest orolig för är att det skulle komma råttor. Hur mycket kompost kan det bli…. himla bra fråga… 

Jag ska rota runt lite och se hur man bygger en. Att det här ska vara så svårt att bestämma sig om då. 🤔

VildaVittra
2014-11-13 09:58
#3

Hittade en supersmart kompost där man slipper stå med grepen för att lufta. http://www.buildegg.com/bewp/?p=127

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-11-13 10:03
#4

Den var inte dum! Troooor att jag kommer att köpa en trots allt. Har inte bestämt mig riktigt, men det lutar åt det. Jag behöver boosta min kompost-självkänsla lite. Maken tycker inte detta har direkt högsta prio eftersom vi har bra kompost-hantering i kommunen. Men jag känner att detta är något jag vill göra, så jag får ta och bestämma mig hur jag vill ha det. 🙂Inte lätt när det är svårt, 😉

[JeanetteK]
2014-11-13 10:09
#5

Här är en frysbox som gjort om till kompost.

VildaVittra
2014-11-13 13:21
#6

Den här måste jag göra, superenkelt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-13 16:16
#7

Det var ju smart!

aktagrottman
2014-11-13 21:21
#8

Varför inte maskkompost eller bukasshie kompost?
Då kan man ha färdig kompost på 4 veckor och bara kontinuerligt tömma fylla på.
Gräva ner.
Man kan även köra bukashi som man sedan gräver ner i maskkomposten för att ge maskarna lite fördelar och lättare kunna bryta ner skiten. Då kan man i en lägenhet klara av att kompostera allt material man vill.

Finns mycket kul på tuben.

Record
2014-11-13 23:11
#9

#7

Den var fiffig men hur blir det när minusgraderna kommer, tror fortfarande kyl o frysvarianten är bäst isolering i mot kylan.

VildaVittra
2014-11-14 01:46
#10

#9 Två tunnor i olika storlek med isolering i mellanrummet? Gillade rullprincipen då jag har taskig rygg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-11-14 09:36
#11

#8 Det har jag faktiskt funderat på - bukashi. Jag fick dock för mig att det var en lite dyrare variant. Eller är jag fel ute nu? Var det inte så att det var dyrt med ströet?

Record
2014-11-14 10:50
#12

Tunnan var fin, den kan ju användas i lotteriverksamhet (Blanda lotterna) också, kan utvecklas av den händige med en motor som sakta roterar så inte komposten hinner frysa fast.

Å andra sidan kylskåpet har kaninen en plats för att gödsla komposten. 🤔

[JeanetteK]
2014-12-10 09:43
#13

Nu har jag skaffat en kompost. Det blev den som håller ner till -15 grader. Jag har nu monterat ihop den och ställt den på plats. 

Nu har jag läst på om hur jag drar igång den. Först ett lager grenar/kvistar, sen lite grovt trädgårdsavfall och sen lite jord/färdig kompost. Stämmer detta med hur ni andra gjort? 

När man då lägger i sitt matavfall så ska man täcka över med strömaterial. Här läste jag att man kan använda hackad halm. Hackad?🤔 Hur hackar jag halm? Med en spade? IQ fiskmås…sorry… 😟

Jag hade tänkt börja idag, men det är halv storm ute och regnar iskalla hårda småstenar, så idag håller jag mig inne.

Annons:
Record
2014-12-10 10:54
#14

# JeanetteK

Gratulerar, den blir nog bra, om det inte blir längre köldperioder, gör en bra dränerad plats att ställa den på. Har ni halm på gården och en "hackelsemaskin" som fanns förr i tiden på alla gårdar, kanske det skulle funka med en motorgräsklippare, men vådligt !

Olika årstider kräver olika material så maskarna trivs, sommaren duger gräsklippet, men vintern skulle ja rekommendera en bal torvströ som gör arbetet lättare, lagom surt för att hålla fluglarverna borta, kanske en säck kalk som lite tillskott i bland. En bra maskkultur får du nog av dina föregångare på kompostering. Lycka till !!

[JeanetteK]
2014-12-10 11:00
#15

#14 Tack! Ja, jag tror det blir bra. Halm har vi men ingen hackelsemaskin vad jag vet. Men okej, halmen ska finfördelas alltså. Då ska jag fundera lite. Jag köpte en säck kompostströ bara för att ha nu när jag är nybörjare. Torvströ är säkert billigare. Tack igen för bra tips och råd! 🙂

Record
2014-12-10 13:46
#16

#15 JeanetteK

En sådan maskin kan du nog hitta i grannskapet, men det gäller att hålla fingrarna borta från knivarna.

Googla på hackelsemaskin så får du många tips, kanske någon gratis såg jag på blocket.

Dessutom är det en bra träningsmaskin när man vevar det stora hjulet. Alternativet med torvströ är nog enklare.

[JeanetteK]
2014-12-10 13:57
#17

#16 Tack för tips, jag ska googla! 🙂

PogoPedagog
2014-12-13 20:52
#18

Lyckas du stänga din? Jag tänkte varna dig annars men hann inte. Vi och någr aandra som hare sådan modell har haft problem med att stängfa locket nämligen

Emo
2014-12-14 18:51
#19

Som jag sa till dig när du var här, så behöver man inte krångla till det så mycket. Mina har jag nu haft i många år utan problem, så det var bra att du köpte en sådan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[JeanetteK]
2014-12-14 18:55
#20

#18 Njaaa…. den är knepig att stänga. När jag väl stängt den så glipar den. Jag blev lite arg på den så den fick stå i skamvrån ett tag. 😉Ska kolla på den igen i morgon. Då vet jag att det inte bara är min som är skev alltså. 😕

#19 Ja, det känns lugnande att du är så nöjd med dina! 🙂

Annons:
VildaVittra
2014-12-16 05:08
#21

#15 Slipa eggen sylvassa på en spade och hacka balarna. Passa dock tårna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-01-07 10:19
#22

Det går lite troll i min kontakt med kommunen gällande det här med mina sopor. Det började med att man skulle ansöka om att ha en matkompost och inte ha hämtning av sitt matavfall. Då pratade jag med tre olika instanser och alla sa olika saker. 😕Sen lyckades jag få iväg en ansökan som blev godkänd. Det innebar att dom skulle hämta restavfallet lite mer sällan än nu och att inga matsopor hämtades. Resten av källsorteringen skulle fungera som vanligt. Trodde jag. När jag kom ut härom morgonen var alla mina soptunnor borta förutom en ny för restsopor. Nu när jag ringde och efterlyste mina tunnor fick jag veta att om man vill ha sitt restavfall hämtat mer sällan så har man inte rätt till källsorterings-hämtning. 🤔Det hade ju varit lite trevligt att fått veta. Hon jag pratade med skulle prata med någon annan och återkomma. Orkar inte. 😭

VildaVittra
2015-01-07 12:09
#23

#22 Va? Hur motiverar dom det? "Vill du vara miljövänlig på egen hand så ser vi till att du inte kan vara miljövänlig på andra"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-01-07 12:28
#24

#23 Jag vet… Nu har jag ändrat tillbaka till det jag hade innan. Så otroligt korkat system och så otroligt märkligt att ingen av alla dom jag pratade med kunde ha sagt att vill jag ha mina restsopor hämtade mer sällan så måste du också åka med all din andra källsortering själv. Så tillbaka till ruta noll fast med en matkompost som jag kommer använda ändå. Suck. Snacka om att ha förbrukat en massa tid och energi på ingenting. Sen har jag inte sett att jag fått tillbaka tunnorna och är med på hämtningslistan än heller. Det blir nog nästa veckas telefonjakt. 😴

Upp till toppen
Annons: