Annons:
Etikettbalkongbonde
Läst 2321 ggr
VildaVittra
12/16/14, 5:06 AM

Hur mycket kan man odla på en normalstor balkong?

Det är något jag skulle vilja veta. Någon balkongbonde som vill testa nästa säsong och berätta? Alltså väga alla produkter så man får en uppfattning om hur mycket det blev.

Skulle bli en jätteintressant artikel/blogg. Kan nog ställa upp med en del fröer, råkar alltid köpa för mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/16/14, 7:07 AM
#1

På  permakultur kursen min man gick så fick dom veta om en kvinna (tror jag det var) som fick 70 kg mat/kvm och år på en balkong med permakulturtänk.

Frågan är väl hur stor en normalstor balkong är isåfall.

Jag vet däremot inte om infon om den infon går att få om man inte går kursen (dvs att man får se Geoff Lawton berätta om det) men jag ska kolla.

Ju mindre mark man har att odla ju mer effektivt kan man odla (för man kan riktigt skämma bort det man har.)

l'm back

VildaVittra
12/16/14, 7:35 AM
#2

Det var ju ganska bra avkastning.

Vad jag menar med en normalstor balkong är en som inte är en terass, så allt ifrån en kvm till 6?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

slarvigt
12/16/14, 7:48 AM
#3

Jag har precis flyttat till en lägenhet med en smal, men väldigt lång balkong. Nästa år tänkte jag försöka odla så mycket som det bara går där, men det beror väl lite på tid och pengar och sådant också. Och kunskap, för jag har inte odlat så mycket innan. Men om balkongen blir det gröna paradis jag tänker så lägger jag nog upp bilder här, och då kan jag också skriva lite om det :)

VildaVittra
12/16/14, 7:56 AM
#4

#3 Vad kul! Det finns ju massor med olika varianter på billiga odlingskärl, som denna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/16/14, 8:06 AM
#5

Man kan bygga aquaponic system med PET flaskor också om man vill komma lite billigare undan och få hög produktion

http://our.windowfarms.org/tag/aquaponics/

l'm back

slarvigt
12/16/14, 9:27 AM
#6

#4 och #5 Tack för era tips! Det där med aquaponic system får jag nog dock läsa på lite mer om, för det fattade jag inte riktigt :)

Annons:
tlover
12/16/14, 9:33 AM
#7

#6 En bra bok i ämnet är Aquaponic gardening ISBN 978-0-86571-701-5

När vi ger oss in på det själva så kommer jag nog att skriva om det här på forumet, tyvärr vet jag inte när det skulle bli.

l'm back

Upp till toppen
Annons: