Annons:
Etikettkomposten
Läst 1692 ggr
aktagrottman
1/8/15, 11:43 AM

Rikedom i Mask

Efter att i sommras trott att min mask kompost jag helt död.
Lämnade jag den till eget öde med tanke på att efterkompostera senari på kollonin.
När jag senare skulle börja städa upp och ta med mig det hela till kollonin insåg jag att masken hade åter uppstått, troligtvis var inte alla döda eller hade det kläckts ägg. Vem vet.

Nu funkar i alla fall komposten riktigt bra och skulle jag kunna sälja mask för en krona styck skulle jag nog kunna köpa en mindre gård.
Riktigt roligt.

Skall när jag fått lite mera snurr på det hela skriva ner lite om det hela, tror jag.
I alla fall, någon som vet vart man får tag på en bra såll för att skörda komposten, och masken, har sett på lite film ifrån youtub men de kör med så konstiga mått där i amerika. Så ver inte riktigt hur jag skall bygga, hade jag hft gård hade jag inte brytt mig så mycket utan bara slängt ut komposten på landen men nu behöver jag
lagra över vintern och våren så. Vet någon vilka mått man skall ha på sållen först en för att få fin kompost och bli kvitt all mask och grenar och så.
Sedan en för att separera ur mask äggen.

Annons:
[JeanetteK]
1/8/15, 1:26 PM
#1

Vad roligt att maskarna fanns kvar! Det skulle vara jätteroligt att läsa om, så det hoppas jag att du gör! 👍

För att sålla ut det grövsta räcker det ju med en ram som du fäster ett nät i. Svetsat fyrkantsnät har vi använt för vi tycker att det blir stabilare än hönsnät. För att separera ut maskägg vet jag inte därimot.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: