Annons:
Etikettmatförvaring
Läst 4335 ggr
LinaLj
2015-01-11 15:46

Matkällare/jordkällare

Jag skulle verkligen behöva en jordkällare. Nu har trädgården börjat växa upp så pass att jag får stor avkastning av både frukter, bär och grönsaker och upptäcker att jag egentligen inte har utrymme att förvara det. Framgångens baksida… Jag hade charmat mig in hos granntanten och skulle få använda hennes men nu ska hon flytta till äldreboende så där rök min reservplan.

Jag har ett par ställen där jag skulle kunna ha en fullvärdig jordkällare men när jag tittade runt efter halvfärdiga eller helfärdiga alternativ så var de väldigt kostsamma. När jag sedan tittade hur man skulle bygga en själv så insåg jag att till och med jag backar inför komplexiteten av ett sådant projekt.

Så finns det ett enkelt, smidigt och relativt kostnadseffektivt alternativ?

Annons:
tlover
2015-01-11 15:49
#1

Kanske ska du kolla in stuka istället? Jag har inte testat det själv men det finns endel som använder stuka istället för matkällare.

edit: lägger till en länk

l'm back

VildaVittra
2015-01-11 15:55
#2

Bor du i ett gammalt hus är det fullt möjligt att det under golvet finns en lucka till en matkällare, oftast i köket. Ska se om jag hittar en bild på vad jag menar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-11 15:59
#3

Som denna: http://osorterat.blogg.se/2011/march/i-djupa-kallarvalven.html

När jag googlade efter den bilden hittade jag detta, det vore ju nått för mig också, jordkällaren här är från medeltiden och har rasat och jag kan inte bygga stenvalv.

http://www.byggla.se/Projekt/Ny-matkallare-vid-sommarstugan/?category=146

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-01-11 16:59
#4

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
2015-01-11 19:22
#5

Tack för alla förslag, blir mycket att fundera på. 

#2 Visserligen är huset gammalt, men köksdelen är sedan 40 talet och hela huset står på sk torpargrund så inga dolda källare. Det fanns en jordkällare på tomten när jag flyttade hit, men den hade rasat in och gick inte att rädda så den är borttagen.

Upp till toppen
Annons: