Annons:
Etikettenergi
Läst 2796 ggr
vallhund
2015-01-31 10:24

Om faran med vedäldning

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
tlover
2015-01-31 14:54
#1

Spännande vinkling, många fler dör av avgaser men dom får vedeldning att se ut som den stora skurken. 🤔

Vi kommer att fortsätta att elda med ved i alla fall (blev inte ett dugg "skrämd"). Däremot kan man ju satsa på så bra förbränning som möjligt (då blir det minde partiklar). Det är däremot inte bara pannan som spelar in utan hur man eldar och hur veden är. Mitt tips är att man köper/lånar boken "Ved".

l'm back

Em_
2015-02-01 20:09
#2

Jag undrar om de verkligen har analyserat exakt vilken utsläppskälla varje person dog av. Känns mer troligt att de räknat ut att vedeldning står för x procent av utsläppen och därmed x procent av dödsfallen. Visst är det bra att minska alla utsläpp men effekten blir ju större i tätorter i rusningstrafik där utsläppen kommer tät i markhöjd jämfört med höga, täta skorstenar i glesbygd.


KimE
2015-02-02 08:23
#3

Intressant att de hittar flest dödsfall i storstäder det borde inte vara så mycket vedeldning där. (Förutom Kiruna som är en av världens största städer.)

Inkanyezi
2015-02-03 20:58
#4

Jag kan ju inte veta hur det ser ut just nu i Sverige, men jag vet en hel del om hur det är på andra håll i världen. Vedeldning är ett stort problem, där partiklarna drabbar barnen redan när de är små, vilket grundlägger KOL senare i livet. Jag har haft bekanta på Kuba som har dött i KOL, ocn det handlar uteslutande om eldning av fossila bränslen, kol och ved i köket hemma, ända sedan de var små.

Runt om i världen är det samma sak, och det handlar också om betydande miljöförstöring, långt ifrån hållbart i längden. En av kvinnornas huvuduppgifter i hushållet är att se till att det finns bränsle, och många vandrar miltals för att samla ihop ved. Man river upp buskar med rötterna och sprider på det sättet öken. Också barnen måste samla ved, och på många håll helt i onödan, eftersom det är mycket lätt att ersätta vedeldningen med direktverkande solenergi. 

http://solarcooking.wikia.com/wiki/Solar_Cookers_International_Network_%28Home%29

Upp till toppen
Annons: