Annons:
Etikettenergi
Läst 5229 ggr
Gronstedt
4/9/15, 10:28 AM

Diskmaskin eller handdisk?

Vilket är bäst, i termer av energiförbrukning, kemikalieutsläpp, arbetstid och strul?

Mössh*lv*t*na har dödat min diskmaskin, så jag tänkte ta en rejäl funderare på bästa lösning innan jag skaffar en ny,

Annons:
starhawk
4/9/15, 10:54 AM
#1

Enligt uppgift så förbrukar en diskmaskin betydligt mindre energi och vatten än vad en "konventionell" disk gör, vad gäller kemikalieutsläpp så vet jag inte, det är ju rätt starka grejor i diskmedlet till maskiner, vad gäller arbetstid och strul så minimerar ju en diskmaskin dom aspekterna ordentligt så i mina ögon vinner diskmaskinen definitivt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
4/9/15, 10:59 AM
#2

#1 Jag undrar om dom räknat med det att diskmaskinen ska produceras i det att dom tar mindre energi och vatten, vet du hur det är ang det?

Jag tror det ska vara när det gäller bilar som det är bättre för miljön att fortsätta att köra en gammbil istället för att köpa en ny miljöbil just för den energi och miljöförstöring som produktionen orsakar. Men går gammbilen sönder så att man inte kan reparera så ska det vara bättre att köpa en ny om jag förstått det rätt.

l'm back

Inkanyezi
4/9/15, 11:08 AM
#3

Det har lite med storleken på hushållet att göra. Diskmasking ska köras full för att  få god ekonomi, och man bör inte låta disken stå så att rester torkar fast. Den bör alltså köras direkt efter måltiden, eller åtminstone en gång om dagen. I ett litet hushåll upp till två personer tvivlar jag på ekonomin med diskmaskin. För en barnfamilj är det klart en bra idé att ha den.

Handdisk går att göra mycket vattensnålt.

tlover
4/9/15, 11:33 AM
#4

#3 Du underskattar hur mycket disk det blir av två personer om en av dom älskar att laga mat 😎

l'm back

starhawk
4/10/15, 7:42 AM
#5

#2: Nej jag vet inte hur det är med energi och vatten vid tillverkningen, det kanske var inräknat 🤔 och den tillverkas ju bara en gång. Men strängt taget struntar jag i det, vi hatar båda två att diska så diskmaskinen är för oss en nödvändighet.

#3: Vi är två personer i hushållet och vi kör diskmaskinen en gång om dagen, och den är i det närmaste full då, tidigare hade vi en bänkmaskin (inte den runda Electroluxen, en betydligt större sak) och den fick vi ofta köra två gånger, det fanns helt enkelt inte plats. När jag bakar så får vi köra den stora golvmodellen två gånger, så du underskattar hur mycket disk det blir i ett två personers hushåll Inka

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
4/10/15, 11:03 AM
#6

#5 Vi har också diskmaskin ändå, jag ser det som ett hjälpmedel för mina sjukdomar/funktionshinder. Ska jag spendera massa tid med att diska så varken hinner eller orkar jag göra annat nyttigt som att tex odla.

Jag vet själv om det där med att det i alla fall per disk är bättre för miljön att diska i en mordern diskmaskin men jag vet inte om dom räknat med produktionen av diskmaskinen i det hela så jag tänkte att du kanske visste. 🙂

l'm back

Annons:
Halvdansken
4/11/15, 1:27 PM
#7

Vi är två personer och diskar ca 3-4 gånger per vecka. Inga problem. Man måste inte alls köra den direkt efter man ätit.
Sen slipper man ju också allt det där med "vems tur är det att diska" - tjafset, och den smutsiga disken står inte och skräpar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
4/12/15, 1:41 AM
#8

Det beror väl lite på vilket maskindiskmedel som funkar med ditt vatten, här var det lögn att få miljömärkta att lösa sig ens, men vi har väldigt hårt vatten, så disken blev inte ren. 

Dock hatar jag att handdiska, men det är jag förvisad till då jag inte har rinnande vatten. Tur att man har ett gäng fyrbenta fördiskmaskiner i alla fall. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/12/15, 10:57 AM
#9

#8 Det visste jag inte att snällare maskindiskmedel funkar på mjukt vatten (vi har ungefär så mjukt vatten man kan ha).

l'm back

starhawk
4/12/15, 11:21 AM
#10

#8-9: Det är ju därför det finns en saltbehållare i diskmaskinen, om vattnet är för hårt så använder man den, är det mjukt kan man strunta i den. Till våran diskmaskin var det med en remsa så att man kunde testa vattnet, men den visade att vårat vatten var tillräckligt mjukt så vi behöver inget salt. Så allt det där saltet vi använde i våra gamla maskiner var helt i onödan 😕

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

VildaVittra
4/12/15, 11:58 AM
#11

#10 Salt hjälpte inte tyvärr, har provat allt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
4/20/15, 10:05 PM
#12

Handdisk är bättre för miljön.
1 droppe yes räcker till hela disken.
Och nej det går inte åt mindre vatten, det man räknat på är om man sköljer disken i rinnande vatten. Problemet egentligen är att man inte tänkt till lite mera, att tex spola toalettem med det vattnet som man sköljer disken med.

tlover
4/21/15, 8:03 AM
#13

#12 Antingen har du väldigt "ren" disk eller så diskar du mindre åt gången för en droppe funkar inte alls hemma hos mig.

l'm back

Annons:
Gronstedt
4/21/15, 8:08 AM
#14

Man kan också fundera över hur farligt det är med "vattenåtgång". Med egen brunn och eget avlopp med infiltration, så är vattenåtgången inte alls lika kostsam för samhälle eller miljö som vattenåtgång i en lägenhet mitt i en stad.

Annars håller jag med #13 - om det ska räcka med 1 droppe måste den droppen kombineras med väldiga mängder extremt varmt vatten om det ska bli rent.

tlover
4/21/15, 8:10 AM
#15

#14 Då skulle man nog kunna skippa den där droppen helt

l'm back

vallhund
4/23/15, 5:18 PM
#16

#12 Bättre att skölja/diska i varmt vatten som man ger till grisarna så går näring/fett inte ut i avloppet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majvi
5/3/15, 3:30 PM
#17

Jag handdiskar och sköljer i en bunke.Vattnet används i trädgården.

Yes är effektivt.Jag fick ett tips om att man kan använda en tsk yes istället för tvättmedel.Jag tyckte det lät lite och tog lite mer.Sen fick jag köra sköljprogrammet en extra gång.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Zachapacka]
6/15/15, 4:51 PM
#18

Råd och Rön gjorde ett test: människa vs diskmaskin. Diskmaskinen vann dock. Kan försöka leta upp artikeln, om jag hittar den…

KimE
6/18/15, 4:27 PM
#19

Min elförbrukning gick upp märkbart efer jag skaffat diskmaskin.

vallhund
6/18/15, 4:59 PM
#20

Min gick ner. Diskmaskinen värmer effektivare än min varmvattenberedare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Torpedtass]
6/20/15, 8:04 PM
#21

Vi har diskmaskin dock handdiskar jag större kastruller, skålar mm som stjäl yta i diskmaskinen och jag handdiskar i såpa (använder såpa till allt nästan).

Upp till toppen
Annons: