Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2216 ggr
aktagrottman
5/15/15, 7:10 PM

Höns och kanniner ihop

Hej vet att det är lite kontroversiellt att hålla kanniner och höns ihop.
Men det vore den ultimata kombon.
Kanniner är mest aktiva på natten, och höns är mest aktiva på dagen.
Man har således två boenden till dessa, men gemensam inhägnad.
Helst skulle djuren sköta det hela själva men sådan tur kanske vi inte har?
Men efter lite inlärning på några veckor kanske det skulle gå per automatik.
Så till en början skulle man kanke köra med att man stänger in hönden runt 8-9 på kvällen och öppnar då för kanninerna, och på morgonen vid 6-7 öppnar man för hönsen och låser till för kanninerna?

Detta vore en perfekt kombo och problemen med dam borde försvinna då hönsen inte är där samtidigt och då de inte bor ihop.

Samt att kanninera är duktiga gödselspridare, och lockar på det viset till sig flugor och i förlängningen larver som hönsen käkar upp.

Vad tänker ni?
Jag säger dubbel nytta på samma yta.

Annons:
VildaVittra
5/15/15, 7:26 PM
#1

Jag har sett folk som har vaktlar och kaniner tillsammans, men höns vet jag faktiskt inte. Står det inte nått i föreskrifterna om att de ska vara åtskilda?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
5/15/15, 7:30 PM
#2

har med att höns dammar så förbenat så blir problem med kaniners luftvägar. vet dock inte om det funkar att ha dem i samma utegård med olika boenden.

aktagrottman
5/15/15, 7:41 PM
#3

#2 Och att hönsen låter för mycket.
Känns dock som att om det funkar som det skall så är ju kaninerna inne när hönsen är ute, så problemet bör ju vara löst iaf om man isolerar kanin huset lite.

Sen har det ju med dammet att göra men, alltså ute borde det i alla fall funka då dammet måste försvinna naturlige med ventilationen i luften, om på natten när fukten lägger sig skulle ju ev damm bindas och dimpa ner på marken.

Att ha höns och kaniner inomhus i ladugård tex förstår jag kan ge upphov till en dammig och livlig miljö.
I en utegård ser jag inte problemet.

En fördel är att djuren skulle få tillgång till dubbelt så stor utegård utan att någon eg skulle få någon nackdel av det, då det följer djurens normala betingelser.
I alla fall i mina ögon.
Min tanke i annat fall är att ha kaninerna och hönsen i två burar två hagar men precis bredvid varandra.

Detta skall jag fundera några vändor på.

tlover
5/15/15, 8:05 PM
#4

Inomhus (i en lagård) ska man ju inte ha höns och kaniner ihop (pga dammet) men en uppfödare/ganbank för Gotlandskanin, mellerudskanin och Hedemora som jag känner har en utegård där hönsen går + några av kaninerna och det funkar.

l'm back

Zabbio
5/17/15, 9:53 PM
#5

Bör gå fint om de inte är där samtidigt. (eller att ha ett par vuxna kaniner lösa i en ute-hönsgård)

Höns kan dock äta upp kaninbebisar om de kommer åt dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: