Annons:
Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 1875 ggr
Gronstedt
6/1/15, 2:57 PM

Vävar till vardags?

Kan man sälja handvävda produkter? Hur och var, i så fall. Om inte, vad katten ska man göra med alla alster det är så trevligt att komponera och knåpa ihop?

I helgen vävde jag ned den sista mattan min döda mor satte upp, och eftersom det fanns trasor kvar så fortsatte jag av bara farten. Jag har inte vävt på många år och det var väldigt trevligt, men, handen på hjärtat, vad ska man egentligen med en vävstol till? Trasmattor går inte åt med så väldigt stor hastighet, dukar och gardiner har jag i kilovis och använder sällan, handduksförrådet svämmar över och de enda kläder jag använder är ändå i stretchigt "T-shirt-tyg" som man inte kan väva hemma med rimliga medel.

Jag har extremt svårt för saker som inte är praktiskt nödvändiga. Söta blomkruksskärmar och prilliga gardinomtag är liksom inte aktuellt för eget bruk.

Annons:
tlover
6/1/15, 3:07 PM
#1

Gamla trasmattor är perfekt piltavlor, men nyvävda mattor känns lite slösaktiga att skjuta på.

Min gammelfarmors lillasyster säljer trasmattor blandannat på den lokala lanthandeln men det är ju inte för att hon vill tjäna pengar utan för att hon gillar att väva (eller senast jag träffade henne höll hon på att sluta att väva men hon har ändå ett lager för framtida försäljning).

l'm back

VildaVittra
6/1/15, 6:27 PM
#2

Undrar om inte folk som återskapar kläder från olika tidsperioder som medeltid och så, skulle vilja ha handvävt tyg. 
Tyvärr är jag fattig som en kyrkråtta, annars hade jag gärna beställt något.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Torparmor
1/15/16, 8:59 PM
#3

Här går det åt trasmattor, eller rättare sagt här ligger mängder med trasmattor som behöver tvättas. Katterna blodar ner för möss och kycklingvingar ska lekas med och ätas på mattor. Likaså är mattir det bästa stället att kräkas på. Det händer väl att jag någon gång lyckas hälla ut kaffe också. Nu har jag dåliga möjligheter att tvätta mattorna. Har tänkt försöka skura dem ute upplagda på lastpallar, men pallarna är alltid upptagna med krukor eller annat som behövs på gården. Så nu är det många golv helt utan mattor och två jättehögar med de som ska tvättas


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Gronstedt
1/16/16, 2:14 PM
#4

#3: Jag tycker de tvättas bäst om man hänger dem dubbla över en lina eller stång och först piskar och sedan spolar med slangen. Så kan man arbeta in såpa om det behövs, låta verka och sedan spola igen. Ställer man sig på lämpligt ställe får man landet vattnat och gödslat samtidigt 🙂.

Lisabet
1/17/16, 12:01 PM
#5

På tradera säljs en del trasmattor. Vill man ha större marknad finns ju etzy.

Ria74
1/22/16, 10:48 AM
#6

Jag brukar sälja mattor min svärmor väver på den lokala samlarmarknaden och vanliga marknaden.

Ibland finns det hantverksmässor man kan stå och sälja på där folk aktivt letar efter hemgjorda saker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Upp till toppen
Annons: