Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 2045 ggr
tlover
8/5/15, 9:56 AM

Klipper du gräsmattan?

Oklippta gräsmattor är ett jättebra ställe för bin att hitta mat på, det är ju extra viktigt år som detta då det nästan varit svält hela sommaren.

Klipper du gräsmattan regelbundet? (så den är kortklippt, att klippa den en gåg på hösten för att minska risken för sork "räknas inte") Eller är det en vakcer vildvuxen äng som bin, humlor och andra insekter kan festa i, i ett landskap av monokulturer (de flesta ställen i Sverige)

l'm back

Annons:
tlover
8/5/15, 9:57 AM
#1

Vi har en liten del som klipps… typ resten är vackert vildvuxen (så svar nr 2)

l'm back

[rumelle]
8/5/15, 9:59 AM
#2

Jag har funderat på att ta bort mossan på balkongen.

Ria74
8/5/15, 10:05 AM
#3

Delar är klippta och delar är vildvuxna så alternativ 2 för min del.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LinaLj
8/5/15, 10:41 AM
#4

Delar av den klipps och delar klipps inte. Det beror lite på säsongen också. På försommaren så blommar halva trädgården med guldvivor så då klipps inte gräset där. Halva gräsmattan är mer eller mindre en mossmatta så den biten klipps kanske en gång i månaden även under högsäsong. Har dessutom tre slänter som slås med lie en gång på sensommaren/hösten.

Sindri
8/5/15, 12:53 PM
#5

Klipper det som är tänkt som gräsmatta, men det finns vildvuxna partier i trädgården, plus att jag odlar massor med örter och blommor som insekter gillar. Har alltid ett härligt surr ute i trädgården och mycket besök av fjärilar.

Anne.K
8/12/15, 8:46 PM
#6

Jag klipper regelbundet. Men har mycket rabatter där allt möjligt är planterat och växer så det myllrar av liv i trädgården trots att gräsmattan klipps :) . I år har vi haft mängder av humlor i trädgården under hela sommaren som festat i rabatterna. Har varit himla mysigt :) . 

Kom dock på att jag även haft vildvuxna mindre partier förresten också i trädgården där jag inte viljat klippa då det växt vackra vildblommor, så mitt val av alternativ 1 var väl iofs inte helt sant då med andra ord, haha.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
PogoPedagog
8/13/15, 7:58 PM
#7

Jag har delar som klipps, delar som inte klipps och så hjälper hästarna till lite då och då :)

VästkustFia
8/31/15, 12:48 PM
#8

 Svar 2 här också. Vår tomt liknar den som #4 beskriver. Njuter varje år av alla vilda och förvildade blommor och fjärilarna de drar till sig. Sorkar finns ju en del men dem hjälper flera grannkatter till att hålla efter. (Jag är noga med att berömma dem efter väl utfört arbete!) Det jobbigaste är mördarsniglarna 😡😡😡

Atropa
8/31/15, 5:08 PM
#9

Jag har alger på balkongen 😅

Changrila
9/1/15, 3:51 PM
#10

Jag har en liten gräsplätt bara, den klipps, mycket för att jag ska kunna upptäcka skräp som grannarna råkar kasta dit innan mina hundar upptäcker det…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

MagArne
9/5/15, 11:06 AM
#11

Har en del av gräsmattan som förra ägaren låtit växa fritt men fundera på att klippa den med. Tycker mest det ser ovårdat ut.

fruktgumman
9/9/15, 10:06 PM
#12

Delar klipps, andra inte

Upp till toppen
Annons: