Annons:
Etikettvardagsekologi
Läst 2084 ggr
tlover
10/2/15, 8:24 AM

Säljer mjölk direkt från gården, tjänar det dubbla

Karl Göran Gustafsson tjänar dubbelt så mycket på att sälja direkt till kund istället för att sälja till Arla. Tyvärr får han bara sälja 70 liter i veckan direkt från tanken.

http://www.expressen.se/gt/saljer-mjolk-fran-gard--tjanar-det-dubbla/

Detta är ju positivt på flera sätt anser jag delvis så får folk en mer närproducerad mjölk, delvis så får bönderna större marginaler att överleva på. Dessutom är det billigare för köparen som bara betalar 5:-

Skulle du kunna tänka dig att köpa opastöriserad mjölk direkt från din närmaste bonde?

l'm back

Annons:
tlover
10/2/15, 8:32 AM
#1

För mig är det tyvärr ett kanske, vi dricker så lite och har så långt att köra att jag tror inte det skulle funka.

Men vi ska fundera över det och kolla upp om bonden i närheten säljer, kanske tex då jag gör ost eller liknande kan det vara något 🙂

l'm back

[HundochKatt]
10/2/15, 9:12 AM
#2

Skulle jag definitivt göra och har gjort. Men idag så behöver jag laktosfria produkter så det skulle aldrig gå.

tlover
10/2/15, 9:28 AM
#3

#2 Vissa laktosintolleranta kan dricka opastöriserad mjölk.

Minns jag rätt från den tiden min svärfar var mjölkbonde så kunde jag det tex

l'm back

[HundochKatt]
10/2/15, 11:10 AM
#4

#3 Är det så? Då kanske man skulle testa någon gång…

[Ruffsetuss]
10/2/15, 11:53 AM
#5

Tyvärr tål inte mjölkprotein

tlover
10/2/15, 12:00 PM
#6

#4 Det gäller däremot inte alla, därför bör man testa med en liten mängd först.

Anledningen det ska funka är för att opastöriserad mjölk innehåller laktas vilket naturligt bryter ner laktos om jag minns rätt.

l'm back

Annons:
Marr
10/2/15, 12:27 PM
#7

Absolut att jag skulle vilja köpa min mjölk direkt från bonden!👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

VildaVittra
11/29/15, 3:46 AM
#8

#2 Det finns enzym att köpa så du kan tillverka egna laktosfria produkter avsevärt billigare än du kan köpa dom i affären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
11/29/15, 11:06 AM
#9

jag saknar "lantmjölken" väldigt mycket. Jag är upp vuxen riktig mjölk i glaset.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Odd
11/30/15, 12:09 PM
#10

Skulle jättegärna vilja köpa mjölk direkt från bonden, det är pastoriseringen som min kropp reagerar på. Men hur hittar man någon i sin närhet som säljer? Bor i Skåne strax utanför Helsingborg/Ängelholm om någon har några tips!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

VildaVittra
11/30/15, 12:15 PM
#11

#10 Har du kollat på gårdsnära? http://www.gardsnara.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
11/30/15, 12:17 PM
#12

#11 Nä men ska försöka där, tack!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/30/15, 12:26 PM
#13

Ser inte ut som om det finns någon i närheten =/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
VildaVittra
11/30/15, 12:39 PM
#14

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
11/30/15, 12:45 PM
#15

#14 Larsviken har jag hört talas om förut! Visste inte att de sålde mjölk så ska kolla upp det närmare 👍

Hittade även den här artikeln från 2013, men kan inte hitta någon mer information om gårdarna som nämns. Får väl cykla ner till Ingelsträde någon dag när det är fint väder och spionera på gårdar 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zabbio
12/3/15, 2:00 PM
#16

Om jag tål opastöriserad mjölk (laktosintolerant). Vill gärna testa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
12/3/15, 2:06 PM
#17

#8 Var finns det och vad heter det (produktnamn) :) Dosering osv?

Tar idagsläget  laktastabletter när jag ''slarvar'' med mjölkprodukter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
12/3/15, 2:20 PM
#18

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
12/3/15, 2:20 PM
#19

Tack!

Försökte beställa men det gick inte att betala… fick inget fungerande kontonummer. Så jag avbeställde.. :/  Funderar på om man vågar beställa via ebay istället med tanke på frakt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
12/7/15, 2:03 PM
#20

Ursäkta fortsatt irrelevant tankegång, men vill uppdatera #19 med att jag efter kontakt av återförsäljaren får burken gratis eftersom de pga helgdagar skickat den innan de fått mitt mail, samt att de jobbar på att skaffa en svensk återförsäljare. Mycket generöst av dem :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
12/7/15, 3:02 PM
#21

#20 Men så snällt av dom. Berätta gärna om de funkade för dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nickiee
12/11/15, 2:28 PM
#22

3 det låter ju bra , jag är laktosintolerant .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Upp till toppen
Annons: