Annons:
Etikettpermakultur
Läst 3647 ggr
tlover
10/2/15, 12:05 PM

Den stora omvandlingen

Jag och min man håller på med något stort på vår gård just nu. Vi håller på att omvandla 14 ha skog till äng, åker, betesmark, bär/nöt/frukt produktion och vindskydd.

Jag tänkte i denna tråd skriva lite om det men du kan också läsa om det på min och min mans blogg Mörtangård

l'm back

Annons:
tlover
10/2/15, 12:09 PM
#1

Till en början var det massor av planerande, min man har gått en permakulturutbildning och är nu en licensierad permakulturdesigner som dessutom kan ge andra licens. Men innan han börja ha kurser, om han kommer att ha kurser så vill han ha lite mer praktisk erfarenhet.

Det är delvis därför vi gör det här och delvis för att kunna leva, iallafall delvis från gården.

Tillslut hade vi en ungefärlig plan vilket antagligen kommer kunna femfaldiga mängden bisamhällen vi kan ha på vår gård tex.

Såklart har vi varit tvungen att anpassa planeringen efterhand men vi hade iallafall en början. 🙂

l'm back

tlover
10/2/15, 12:17 PM
#2

Steg 2 var då att avverka, vilket vi gjorde i vårvintras, det var riktigt läskigt att ta steget då det visst bara är 1 ansökning per 10 år i Sverige som handlar om att göra om skogsmark till åkermark så det finns inte riktigt några vi kan fråga.

Det är en chansning helt klart, men planen är att spara nog med pengar från avverkning för att kunna återplantera ifall det går så långt.

Avverkat blev det iallafall, inte bra gjort enligt en granne som vet sånt men gjort är gjort. 

Efter avverkningen har min man haft fullt upp att ta reda på vad han kan i hässjevirke och stolpväg och dessutom märka ut var vindskydden ska vara, var vi ska ha våra dammar och swales m.m

Så det har varit fullt upp

l'm back

tlover
10/2/15, 12:21 PM
#3

Steg 3 började för bara några dagar sen då vår granne som har grävmaskin kom för att riva bort stubbar, ta bort större stenar, gräva swales och gräva dammar som vi har haft turen att få godkänt att göra.

Han tycker vi är galna men också att det är riktigt spännande och han hoppas att han hinner leva så länge att han får se resultatet (han är nästan 80 år så…)

Nu är det mycket enklare att se hur det kommer att se ut och det är jättespännande. Det kommer att bli så vackert i slutändan även om jag inte kan säga det om hur det ser ut nu.

l'm back

Tant Grön
10/2/15, 12:28 PM
#4

Så intressant. Skall bli spännande att följa tråden. Hoppas du lägger in bilder sen.

tlover
10/2/15, 12:29 PM
#5

#4 Jo det blir det, jag hade inga på min dator för tillfället bara. Du kan kolla in bloggen däremot, där finns det en hel del bilder 🙂

l'm back

[Ruffsetuss]
10/2/15, 1:49 PM
#6

Wow vilket projekt , låter spännande 😊

Annons:
tlover
10/25/15, 8:02 AM
#7

Vi har gjort en liten ändring i planerna. Ena halvan fortsätter vi som planerat, andra halvan gör vi på en mer långsam (men för tillfället billigare) metod. 

Det blir spännande då vi kan se hur stor skillnaden är och om min man el jag börjar ha kurser i permakultur, skriver en bok el liknande i framtiden tror jag det kan vara en stor tillgång.

Båda dammarna och swalen är grävd också, även om swalen kräver mer jobb.

l'm back

tlover
10/25/15, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Det ser väl inte så fint ut nu men det kommer att bli bättre.

Stenarna som grävs upp ska också användas, de ska utnyttjas för solenergi

l'm back

[JeanetteK]
10/26/15, 8:37 PM
#9

Vad spännande! Häftigt projekt verkligen.

aktagrottman
10/29/15, 9:01 PM
#10

Hur funkar det rent juridiskt?
Man får ju inte avverka hur som helst, man vill.

tlover
10/30/15, 3:38 PM
#11

#10 Vi har ju sökt de tillstånd som behövt och fått godkänt nästan direkt faktiskt, dom vill att folk ska göra åkermark vad vi förstått.

Det enda var väl att i utkanten av området fanns det nån lövträdsinsekt som hade hittats för 50 år sen eller så, men vi fick det ändå godkänt.

l'm back

aktagrottman
10/30/15, 6:12 PM
#12

:D Berätta gärna om hur det går till att söka dess tillstånd.
Ibland när jag spejar efter lämplig gårdar kittar jag 3 - 10 ha skog men inga åkrar.
Detta hade ju kunnat lösa en del i mina tankar.

tlover
10/30/15, 7:07 PM
#13

#12 Första anmälan gjorde skogsbolaget åt oss, då fick vi godkännande och 5 år på oss. Sedan ringde min man upp skogsstyrelsen några gånger och dubbelkollade att det vi ville göra räknades som åker.

Sedan just innan grannen med grävmaskin kom så ringde min man skogsstyrelsen igen och kollade ännu en gång och han ringde även länsstyrelsen för godkännande för dammar och swales vilket godkändes inom en vecka.

Mitt tips är att har du en specifik gård som du tänker på så kanske du kan få ett ungefärligt ja el nej om du ringer och säger som det är, att du funderar på att köpa den skogsfastigheten om du kan omvandla lite/all skog till åker.

Tänk däremot på att det är dyrt och kommer att ta tid och mycket jobb.

l'm back

Annons:
VildaVittra
11/29/15, 4:53 AM
#14

Vad kostar detta projekt om man får fråga?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/29/15, 7:35 AM
#15

#14 det kommer nog inte kosta mer än vad vi fått ut av skogen.

l'm back

VildaVittra
11/29/15, 9:43 AM
#16

#15 Det var ju bra. När vi fällde där jag bodde förut kostade det dubbelt mot vad vi fick ut. Men vi gallrade förvisso bara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/29/15, 10:28 AM
#17

#16 Det var ganska mycket skog per ha med ganska gammal skog så det mesta blev timmer och inte bara massa, det hjälper ju.

Jag kom på ska man räkna timpenning går vi ju back däremot som så mycket annat.

l'm back

VildaVittra
11/29/15, 10:30 AM
#18

#17 Timlön? Vad är det för något? 😊 Skulle inte våga räkna ut kilopriset på kycklingarna om jag skulle tänka mig att ta ut en normal sådan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
5/3/16, 4:52 PM
#19

Nu börjar det hända grejer. Dammarna vi grävde är helt fyllda och swalen är nästan helt fylld 🥳

Vi ser dessutom nu vad naturen vill (och det är ju det som är bäst om man vill ha mindre jobb). Vilket gör att det kommer att bli två swales till på sidan som redan är markberedd och antagligen även två dammar till, varav den ena kommer att vara stor nog att bara i.

l'm back

Gredelin
5/6/16, 2:37 PM
#20

Vad är en swal?

Annons:
tlover
5/6/16, 3:20 PM
#21

#20 en swale är ett slags dike som går längs efter "höjdkurvan " i brist på bättre förklaring. Den är gjord för att hålla kvar vatten istället för att leda bort det, höjer grundvattennivån och jämnar ut vattenflödet.

l'm back

Gredelin
5/6/16, 4:35 PM
#22

Tack

Tant Grön
5/6/16, 7:07 PM
#23

Skulle vara kul med en bild hur det ser ut nu. 🙂

Varga
5/10/16, 10:45 AM
#24

Ser inte ut som att bloggen uppdaterats på ett tag? Jag är nyfiken på era liv! :D

ManU77
5/11/16, 9:20 PM
#25

Ett intressant projekt, utan tvekan. Dock känner jag en viss oro när det kommer till permakulturrörelsen då en del verkar göra stora ingrepp i naturen för att "förbättra" landskapet. Det finns jättefina exempel på när det verkligen fungerat bra, men det finns också exempel på när det får katastrofala följder. Att skövla en skog, med den biologiska mångfald som skogen innehåller, för att göra åker av det, tycker nog inte jag personligen i alla fall är riktigt… bra. Men alla är vi olika och tycker olika.

Jag har skog på min gård. Där kommer grisarna få böka och jag kommer periodvis låta fåren och nötkreaturen beta där också. På sikt har jag en vision om en skogsträdgård, men jag behöver lära mig ofantligt mycket mer om hur jag kan sammanföra den tanken med att skogen också ska vara tillgänglig som betesmark för mina djur.

Ska bli spännande att följa utvecklingen. Hoppas verkligen det lyckas och blir bra.

tlover
5/11/16, 10:18 PM
#26

#25 Om det passar eller inte beror på många saker. Härikring är åkermark extremt ovanligt, det vanliga med åkermark är att den planteras igen med skog snarare än hålls öppen.

Den skog som finns är till största del gran och/eller tallplantage. Inte egentlig skog (även om det finns och det är många gånger vanligare än åkermark.

Sen så när det gäller vår skog så var en avverkning näst intill ett måste. enda alternativet till avverkning var egentligen att biotopsskydda det (vilket kommer att leda till mindre varierad natur då det är mest liv i kantzooner). Så det egentliga valet var mellan en vanlig avverkning eller att testa att göra detta och då har vi sett till att spara pengar ifall vi måste omplantera.

En stor del (dryga hälften) kommer ju dessutom återplanteras fast med mer variation när det gäller trädslagen fast det kommer då vara fält emellan där vi kommer att ha äng eller vall. Vilken innebär väldigt mycket mer kantzoner vilket är bra för mångfalden

Men eftersom det inte kommer att vara gran eller tall så räknas det inte som skogsmark.

Det är ju inte liksom så att vi gör det här bara hipp happ och inte har någon aning om vad det gör med det hela vi har planer, nödlösningar och reservplaner och vi anpassar hela tiden planerna efter vad landskapet vill och förändrade hemförhållanden.

Edit: Skulle man däremot bo i södra Sverige el efter kusten där nästan all mark med några undantag är åkermark så blir det ju direkt annorlunda. Då är nog inte det vi gjorde det bästa alternativet.

Edit2: Sen så ska möjlighet till skogsbete även finnas här är det tänkt men här uppe kan inte djur leva på bete vintertid så lite åkermark för hö behövs 🙂

l'm back

tlover
5/14/16, 10:13 PM
#27

#24 Sagt och gjort

https://mortangard.wordpress.com/2016/05/14/gatt-i-ide-knappast/

Däremot väldigt lite om just omställningen

l'm back

Annons:
tlover
5/15/16, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

en av dammarna

l'm back

tlover
5/15/16, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Swalen

l'm back

tlover
5/15/16, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Panoramabild där vi grävt

l'm back

tlover
5/15/16, 9:35 PM
#31

Blogginlägg med en uppdatering om hur det ser ut nu och vad som gjorts i vinter

https://mortangard.wordpress.com/2016/05/15/fortsattningen-av-gravningen/

l'm back

Upp till toppen
Annons: