Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2622 ggr
Hildgrim
10/19/15, 6:42 PM

Vaktlar i hyresrätt?

Senare i höst flyttar jag till en hyresrätt med stor egen uteplats (markplan). Det är ett flerfamiljshus så jag kommer ha grannar både ovanpå och bredvid min lägenhet. Är det tillåtet att hålla vaktlar på en uteplats i tätbebyggt område? Jag har plats för en inhägnad och något litet hönshus, att fixa så det är uppvärmt vintertid ska nog inte vara några större problem.

Jag har redan kollat med kommunen och man måste söka om tillstånd för att hålla fjäderfä som inte är sällskapsdjur. Dessutom ger dom inte tillstånd för tupp öht.

Men frågan är då om vaktlar ens klassas som fjäderfä för produktion? Borde dom inte kunna komma undan som prydnadsfjäderfä eller sällskapsfåglar? Hade jag vågat chansa att skaffa en liten flock vaktlar? Man vill ju gärna ha en tupp dock så att man även får kycklingar. Finns det någon ras som är tystlåten?

Annons:
Maleficum
10/20/15, 12:34 AM
#1

Tror vaktlar kan funka lite som kaniner, alltså höra till både sällskapsdjur (och deras regler) och produktionsdjur (med andra regler) så att ha några vaktlar hemma kan säkerligen räknas som sällskapsfåglar. Har själv bara haft kinesisk dvärgvaktel och de låter inte speciellt högt däremot vet jag inte om de klarar sig utomhus året runt här. Normalt brukar man väl ha någon avelsform av japansk vaktel om man ska ha dem för produktion (jumbo, fläsk, fransk och vad mer för namn de går under beroende på storlek).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tant Grön
10/20/15, 12:57 PM
#2

Om du går in på denna länken och skriver i sökrutan högst upp: vaktlar lägenhet
så kommer det upp många intressanta trådar om detta. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=166944.msg1576623;topicseen#new

aktagrottman
10/29/15, 9:03 PM
#3

Det är ingen som kommer höra skillnad på vaktlar och vilda fåglars läte om de inte ser dom så se till att det är insynsskyddat. Och se till att de har lite utrymme så skriker de inte så mycket.

VildaVittra
11/27/15, 12:37 PM
#4

Man får ha vaktlar som sällskapsfåglar, även om vissa på jordbruksverket inte vill erkänna det. Men trycker man på så kläcker de ur sig sanningen. 

Vakteltuppar visslar dessutom, de galer inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Trevor_S]
12/4/15, 4:45 PM
#5

De hänvisar till L80 när jag hade vaktlar. Tycker inte de är så mycket att göra ljud för sig men prata med hyresvärden först.

Upp till toppen
Annons: